Academiejaar
2020-21
Komt voor in:
- Postgraduaat leraar niet-confessionele zedenleer basisonderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Beckers Kurt
Andere co-titularis(sen): Vervoort Thierry
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 75,00 uren
Korte omschrijving
We onderzoeken de geschiedenis van het vrije denken in de westerse wereld en bestuderen in deze context het ontstaan van godsdiensten, wetenschap, het vrijzinnig humanisme en filosofie. We onderzoeken de geschiedenis van het onderwijs in België/Vlaanderen vanuit levensbeschouwelijk perspectief. Bijzondere aandacht gaat naar de schooloorlogen, het schoolpact en de constante evolutie tot aan de inter -levensbeschouwelijke dialoog.
Begincompetenties (tekst)
Eindcompetenties initiële lerarenopleiding(en) of competenties reeds behaald in eerste en tweede deeltrajecten van initiële lerarenopleiding kleuter- of lager onderwijs of eindcompetenties van een pedagogisch diploma (HOKT + GPB; pBa + GPB; SLO; Aggregatie; ILOAN). Via SLO moet de student reeds 30 studiepunten hebben verworven.
Leerinhoud
Theoretisch gedeelte:
De eigenheid van de levensbeschouwing waarin men les volgt wordt geanalyseerd o.a. via de basistermen vrijzinnigheid en humanisme. Uitdieping van het vrijzinnig humanisme aan de hand van vier dimensies: 1. visie op de wereld; 2. kijk op de mens; 3. visie op de samenleving; 4. kijk op zingeving. We vertalen die dimensies naar een levensbeschouwelijke lespraktijk in het kleuter- en basisonderwijs. Er worden aanknopingspunten gezocht in de geschiedenis van het vrije denken, en dat tot op de dag van vandaag. De geschiedenis van het vak wordt gezien in de context van de analyse van de geschiedenis van het onderwijs in België/Vlaanderen vanuit levensbeschouwelijk perspectief. Bijzondere aandacht gaat uit naar de interlevensbeschouwelijke dialoog.
Praktisch gedeelte:
Oefeningen op de didactische verwerking van de inhoudelijke aspecten van de cursus.
Interactieve onderwijsleergesprekken over vrijzinnigheid en humanisme.
Extra-muros activiteit: bijwonen van een lezing van een vrijzinnig humanistische organisatie.
Studiematerialen (lijst)
Cursus Vrijzinnig humanismeVerplicht€ 2,95 StudiewijzerVerplicht Digitale leeromgevingVerplicht€ 5,00 Studiematerialen (tekst): Verplicht
Cursus Vrijzinnig Humanisme (digitale leeromgeving)
Presentaties (digitale leeromgeving)
Losse teksten (digitale leeromgeving)
Studiewijzer ( digitale leeromgeving)
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Semester 1 | Kennistoets | 100,00 | schriftelijk examen - 90' Schriftelijk examen van 90 min, op voorwaarde van een gepresteerde aanwezigheid van 75% tijdens de hoorcolleges voor de reguliere studenten KO, LO en postgraduaat NCZ
|
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennistoets | 100,00 | schriftelijk examen - 90' Schriftelijk examen van 90 min, op voorwaarde van een gepresteerde aanwezigheid van 75% tijdens de hoorcolleges voor de reguliere studenten KO, LO en postgraduaat NCZ |
Toetsing (tekst)
1ste examenperiode Schriftelijk examen: 120'
2de examenperiode schriftelijk examen: 120'
Er is een verplichte aanwezigheid van 75% nodig tijdens de hoorcolleges om te kunnen deelnemen aan de examens van de eerste en tweede examenperiode.
Vrijzinnig Humanisme is een olod dat behoort tot een opleiding die leidt tot het vereiste bekwaamheidsattest om les te kunnen geven in een levensbeschouwing, waar naast de cognitieve vorming ook attitudevorming ect uiterst belangrijk zijn.
Afwezigheden gewettigd door doktersattesten en/of bewijs van overmacht worden niet in rekening gebracht.