Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijk Conservatorium Antwerpen
campus Desguinlei
Desguinlei 25 - 2018 Antwerpen
T +32 3 244 18 00 - F +32 3 238 90 17
conservatorium@ap.be
Vakdidactiek initiatie11972/1950/2021/1/01
Studiegids

Vakdidactiek initiatie

11972/1950/2021/1/01
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Postgraduaat Muziek - Suzuki lerarenopleiding (Viool) ESA 1-3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Caluwaerts Sanne
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 90,00 uren

Onderwijsorganisatie (tekst)

Groepslessen

Begincompetenties (tekst)

Beantwoorden aan de toelatingsvoorwaarden voor de Specifieke Lerarenopleiding.

Leerinhoud

REFLECTIE OVER CONCEPT MUZIEKINITIATIE

- eigen muzikaal beginparcours overschouwen
- conceptgebonden thema’s onder de loep nemen
o pedagogische overtuigingen
o competenties/kwaliteiten van de 6-/7-jarige
o diversiteit als principe
o musiceervreugde
o muziek praktisch ervaren
o leren via spel
- eindtermen muzische vorming lager onderwijs + basiscompetenties 1ste graad DKO kritisch bekijken
- 'open leerplan' opstellen


LESOPBOUW

- acht mogelijke lesitems (cf. hieronder) bespreken
- sociaal gedrag als rode draad binnen de lessen (groepsordening, interactie, kennismaking, rollenspel, samenwerking, sociomotoriek)
- ideeën, prikkels en spelen delen en oefeningen rond onderstaande lesitems ontwikkelen
- leeractiviteiten leren formuleren die kaderen binnen een leerplan
- lesstructuur [inleiding – opwarming – kern – slot] bewust toepassen

8 mogelijke lesitems

• beweging
coördinatie/ grote motoriek/ handmotoriek & voetenspel/ lichaamsbewustzijn/ muziek & beweging/ ruimte

• instrumenten & het spel ermee
kennismaking/ liedbegeleiding/ manieren van spelen/ speelregels/ tekst verklanken/ zelfbouwinstrumenten

• improvisatie
improviseren met klanken/ improviseren met muziek & beweging/ melodische improvisatie/ ritmische improvisatie/ beeld verklanken

• muziek beluisteren
auditief onderscheidingsvermogen/ luisteraandacht

• zintuiglijke ervaringen
differentiatie/ prikkeling/ sensomotoriek

• bouwstenen van de muziek
articulatie/ dynamiek/ klankkleur/ ritme & metrum/ tempo/ toonhoogte/ vorm

• notatie

• spreken & zingen
ademhaling/ articulatie/ experimenten & expressie/ intonatie


LESPRAKTIJK
- thematische lessen concipiëren
- initiatieworkshop en/of themales voorbereiden en begeleiden


EVALUATIE & ZELFEVALUATIE
- pedagogische, artistieke en sociale context bewaken
- afwisseling creëren tussen fases waarin geluisterd wordt en waarin actief gehandeld wordt; terugkoppelen kan op basis van volgende tegenstellingen:
o rust <> beweging
o beschouwing <> actie
o concentratie <> ontspanning
o zelfstandigheid <> leiden
o individueel werken <> samenwerken
o indrukken i opnemen <> uitdrukken i vorm geven
- sociale, lichamelijke en cognitieve en muzikale ontwikkelingsstand van de kinderen leren observeren

- pedagogische en inhoudelijke zwaartepunten leren ontdekken
- onderwijsstijl en persoonlijkheid verder ontwikkelen


BRONNENSTUDIE
- overzicht krijgen van bestaand materiaal (boeken, cd's, …)
- kritisch beoordelen verschillende materialen


CROSS-OVER met dans & drama
- kruisbestuiving tussen de vakdidactiek initiatie binnen SLO Dans en SLO Drama

Studiematerialen (tekst): Verplicht

* Eindtermen muzische vorming lagere school 
* Spiel und Klang – Die Musikalische Früherziehung mit der Murmel
* "4 je mee? - een leerlijn initiatie voor 6/7-jarigen met cross overs naar drama, dans, muziek en beeld" - Bob Selderslaghs, Annouk Van Moorsel, Sanne Caluwaerts, Indra Wolfaert - Garant Uitgeverij nv - 2013

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges20,00 uren
Vormen van groepsleren10,00 uren
Werktijd buiten de contacturen60,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off50,00
AcademiejaarVaardigheidstoets hands on50,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off100,00

Toetsing (tekst)

Participatie colleges 10%
Groepsopdrachten tijdens colleges 10 %
Microteaching (voorbereiding en uitvoering) 20%
Uitwerking individuele opdrachten 10%
Lesuitwerking rond een thema 20%
Visieontwikkeling 15%
Mondelinge proef 15%


Aanwezigheidsregels SLO dans, drama en muziek
De ongewettigde afwezigheden van een student bij onderwijsactiviteiten worden als volgt verrekend in de quotering voor Procestoets Permanent:
Afwezig Aanwezig Maximum te behalen
0%            100%           20/20
10%             90%           18/20
20%              80%          16/20
30%              70%          14/20
40%               60%          12/20
50%                 50%         10/20.
De aanwezigheden worden door de docent genoteerd in de lessen. De puntenberekening gebeurt op basis van de effectieve aanwezigheden en gewettigde afwezigheden t.o.v. het aantal effectief gegeven lessen per academiejaar. Als gewettigde afwezigheid wordt beschouwd:
– een afwezigheid gestaafd door een medisch attest
– een vooraf aangevraagde afwezigheid, goedgekeurd door het departementshoofd of zijn afgevaardigde.