Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Theoretische modellen en uitgangspunten 125259/1952/2021/1/16
Studiegids

Theoretische modellen en uitgangspunten 1

25259/1952/2021/1/16
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Postgraduaat Werken met de context, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Stinkens Wim
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 24,00 uren

Korte omschrijving

In dit opleidingsonderdeel staan we stil bij de evolutie die zich sinds de jaren 80-90 voltrekt in de wereld van de hulpverlening. We gaan uit van een emancipatorische hulpverlening in een samenwerkingsgerichte benadering die cliënten in verbinding brengt met de eigen krachten, hulpbronnen en competenties.

OLR-Leerdoelen (lijst)

De student kan op een krachtgerichte en procesmatige wijze een antwoord geven op de ondersteuningsvragen van cliënten en hun context, .
De student kan de transfer maken tussen theorie en de praktijk in de context van de cliënt/cliëntsysteem.
De student kan de paradigmashift (vraaggestuurd/ zorg op maat) concretiseren in zijn denken en handelen.
De student kan werken met en vanuit diversiteit.
De student kan binnen gezinsbegeleiding en/of mobiele begeleiding het ondersteuningsproces hanteren met het (ortho)(ped)agogische als ingang.
De student kan betekenis geven aan het eigen genogram.
De student heeft kennis van de plaats van een handicap in het gezin.

Leerinhoud

In dit opleidingsonderdeel staan we stil bij de evolutie die zich sinds de jaren 80-90 voltrekt in de wereld van de hulpverlening:
• Een emancipatorische hulpverlening in een samenwerkingsgerichte benadering die cliënten in verbinding brengt met de eigen krachten, hulpbronnen en competenties.

Volgende thema's komen aan bod:

  1. De (therapeutische) grondhouding.
  2. De invloed van de verschillende paradigma's in de praktijk van hulpverlening.
  3. Het proces van hulpverlening.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

1.Hand- outs
2.Wetenschappelijke artikels

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

W.C. Madsen, Samenwerkingsgerichte hulpverlening met multi-gestresseerde gezinnen, Garant. ISBN: 9789044128468

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges24,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 2Vaardigheidstoets hands on100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 2Vaardigheidstoets hands on100,00

Toetsing (tekst)

1. Korte omschrijving van de toets: vertaling naar het eigen werkveld van inhouden uit de opleiding 
2. Toetsmethode: werkstuk en presentatie
3. Bron: open boek
4. Toetsmedium: schriftelijk
5. Toetsmoment: momentopname op examen
6. Beoordelaar: lector
7. Afspraken rond verplichte aanwezigheden en afwezigheden