Academiejaar
2020-21
Komt voor in:
- Postgraduaat Werken met de context, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Stinkens Wim
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 + Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 18,00 uren
Korte omschrijving
In dit opleidingsonderdeel ligt de focus op een reflectieve benadering van de werk,- en leervragen uit de praktijk van de studenten.
OLR-Leerdoelen (lijst)
De student kan op een krachtgerichte en procesmatige wijze een antwoord geven op de ondersteuningsvragen van cliënten en hun context,
.
De student kan de transfer maken tussen theorie en de praktijk in de context van de cliënt/cliëntsysteem.
|
De student kan de paradigmashift (vraaggestuurd/ zorg op maat) concretiseren in zijn denken en handelen.
|
De student kan werken met en vanuit diversiteit.
|
De student kan binnen gezinsbegeleiding en/of mobiele begeleiding het ondersteuningsproces hanteren met het (ortho)(ped)agogische als ingang.
|
De student heeft besef en zicht op eigen ‘grondvormen’ en kan deze hanteren in een professionele relatie.
|
De student kan betekenis geven aan het eigen genogram.
|
De student heeft zicht op het eigen functioneren met betrekking tot grenzen en conflicten.
|
De student heeft inzicht in de mogelijkheden en beperkingen van het eigen beroepsspecifieke functioneren.
|
De student beschikt over reflectieve vaardigheden.
|
De student kan de gepaste gesprekstechnieken hanteren.
|
Leerinhoud
In dit opleidingsonderdeel ligt de focus op een reflectieve benadering van de werk,- en leervragen uit de praktijk van de studenten.
In SIC zal de docent niet als inhoudelijk deskundige de rol van consultancy opnemen; hij zal steeds het perspectief op reflectie openen.
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Onderwijsorganisatie
Werkvormen
Practicum en/of oefeningen18,00 uren Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Reflectieopdracht | 100,00 | |
Toetsing (tekst)
1. Korte omschrijving van de toets: reflectie op eigen ontwikkeling
2. Toetsmethode: werkstuk
3. Bron: open boek
4. Toetsmedium: schriftelijk
5. Toetsmoment: momentopname op examen
6. Beoordelaar: lector
7. Afspraken rond verplichte aanwezigheden en afwezigheden: 80% aanwezigheid verplicht. Er zal gewerkt worden met vervangtaken.