Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
Data-driven Marketing28156/1911/2021/1/55
Studiegids

Data-driven Marketing

28156/1911/2021/1/55
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Bachelor in het bedrijfsmanagement, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • marketing
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Heirman Wannes
Onderwijstalen: Engels
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2021 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel is tolereerbaar onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 75,00 uren

Waarschuwing

Deze informatie is onder voorbehoud van de verdere evolutie van de Coronamaatregelen.

Volgtijdelijkheid

geslaagd of getolereerd voor English.

Korte omschrijving

Voor marketeers is data over hun huidige en toekomstige klanten steeds meer het 'nieuwe goud'. De beste manier om een bestaande klant in je bedrijf te behouden of een nieuwe klant naar je bedrijf te lokken, is door gegevens te verzamelen en om deze gegevens je benadering naar de respectieve klant te laten inspireren. In deze cursus leer je hoe je als marketeer betere beslissingen kunt nemen door op een evidence-based manier te werken en door je klantgegevens te gebruiken bij elke marketingactiviteit die je onderneemt. Door deze cursus te volgen, leer je ook alles wat je moet weten om te overleven in een datagedreven marketinglandschap.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Ondersteunt het inkoop- en verkoopbeleid conform de gekozen marketingstrategie;
De student heeft een inzicht in de verschillende instrumenten van de direct marketing mix
De student kent de voordelen en nadelen van respectievelijk e-mail marketing en social media marketing
De student heeft een inzicht in de structuur van commerciële datasets
De student kan verschillende datasilos integreregen tot één datawarehouse
De student kan op basis van variabelen in de dataset voorspellen welke klanten/prospects zullen ingaan op een commercieel aanbod via een direct marketing kanaal
De student kan aan de hand van een A/B-test en een experimenteel design in een commerciële dataset marketinggerelateerde beslissingen ondersteunen
De student kan een commerciële dataset op zo'n manier segmenteren dat gepersonaliseerde nano-marketing mogelijk wordt
Ondersteunt het bedrijfsbeleid binnen de marketingcontext;
De student kan aan de hand van R(ecency)F(requency)M(onetary value) en andere formules de belangrijkste klanten in de dataset onderscheiden van de minder belangrijke klanten
Zet een marketingcommunicatieplan op;
De student weet hoe een commerciële dataset inzichten kan verschaffen voor het plannen van toekomstige marketingcampagnes 
Past de wetgeving en de regelgeving binnen de marketing toe.
De student kent de nationale en supranationale wettelijke verplichtingen die de commerciële verwerking van klantendata met zich meebrengen

Leerinhoud

De hoofdstukken die in deze cursus worden aangeboden zijn:

  • basisinzichten om een datagedreven marketeer te worden;
  • vaardigheden nodig om een datagedreven marketeer te worden;
  • reacties van consumenten voorspellen;
  • datagestuurde experimenten uitvoeren;
  • gegevens gebruiken om traditionele marketing en verkoop te verbeteren;
  • gegevens gebruiken als leidraad bij direct marketing;
  • gebruik van gegevens in telemarketing;
  • gegevens gebruiken om e-mailmarketing te optimaliseren;
  • gegevens gebruiken om social media marketing te optimaliseren;
  • de hardware en software voor datagedreven marketing.

Studiematerialen (lijst)

Eigen nota'sVerplicht
Presentaties powerpointVerplicht

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing4,00 uren
  • Duur: Semester
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges24,00 uren
  • Duur: Semester
Werktijd buiten de contacturen47,00 uren
  • Duur: Semester

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 2Kennistoets100,00Schriftelijk examen
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 2Kennistoets100,00Schriftelijk examen