Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
Commerciële vaardigheden32928/1911/2021/1/22
Studiegids

Commerciële vaardigheden

32928/1911/2021/1/22
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Bachelor in het bedrijfsmanagement, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • financie- en verzekeringswezen
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Galle Nele
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2021 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

De financiële tussenpersoon is vandaag in een wereld die steeds digitaler wordt nog steeds onmisbaar. Wanneer je later als financieel of verzekeringsadviseur aan de slag gaat, is het erg belangrijk om een waarde toe te voegen aan de klant met behulp van de juiste commerciële vaardigheden. Je leert dit aan de telefoon, op papier, via sociale media, tijdens het netwerken of aan tafel bij de klant. In deze cursus leg je een fundament van sales skills waarop tijdens het vervolgopleidingsonderdeel 'commerciële vaardigheden: uitbreiding' verder wordt gebouwd.

Cfr. Digitap.be voor afspraken en informatie betreffende dit opleidingsonderdeel.

Begincompetenties (tekst)

OLR-Leerdoelen (lijst)

Hanteert bedrijfseconomische en juridische principes
De student zet uiteen hoe belangrijk inzicht in klanten en de markt is, zodat klantenrelaties kunnen worden opgebouwd en behouden
Klantgericht
De student denkt en handelt cliënt/klantgericht
De student kan zich professioneel voorstellen aan een zakenpartner/klant
supply chain
De student zet uiteen hoe belangrijk inzicht in klanten en de markt is, zodat klantenrelaties kunnen worden opgebouwd en behouden
voert adviserend verkoopgesprek
De student kan zich professioneel gedragen in een commerciële omgeving
De student kent de basisprincipes van verbaal en non-verbaal gedrag in een commerciële omgeving

Leerinhoud

In het opleidingsonderdeel 'commerciële vaardigheden' zal je in eerste instantie een theoretisch kader verwerven van commerciële uitgangspunten om dan in een 2de fase de skills in beperkte mate toe te passen. Volgende thema's zullen aan bod komen in dit opleidingsonderdeel: 

  • De basis voor plezier en professioneel succes in het werk van een verkoper;
  • Het verhaal dat men brengt aan de klant. We leren over storytelling, pitchen en denken in waarde van de klant;
  • Netwerken: We leren de achtergronden van een netwerk, social selling (onder andere LinkedIn) en hoe je je best voorbereidt op een netwerkbijeenkomst;
  • We maken kennis met commercieel telefoneren. We doen dit in samenwerking met een financiële instelling.

Studiematerialen (lijst)

CursusVerplicht
Commerciële vaardighedenVerplicht
  • Auteur: Stefan Renkema

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges24,00 uren
Werktijd buiten de contacturen51,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 2Vaardigheidstoets hands on60,00Mondelinge evaluatie
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 2Vaardigheidstoets hands on60,00Mondelinge evaluatie
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 2Vaardigheidstoets hands on permanent (Permanente evaluatie)40,00