Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
Onderzoeksproject 314248/1919/2021/1/02
Studiegids

Onderzoeksproject 3

14248/1919/2021/1/02
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Bachelor in de grafische en digitale media, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Stoops Tim
Andere co-titularis(sen): Claes Saar, Cluckers Jeroen, Deforche Marlies, Goedemé Lien, Nijssen Wes
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2020 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

In Onderzoeksproject 3 doorloop je in kleine groepen de verschillende stappen van het design thinking van Empathize en Define (Understand), over Ideate en Prototype (Explore) tot Test (Materialize). Je gaat aan de slag met een bestaande case en bestaand materiaal. Aan de hand van workshops en coachings leer je je inleven in een thema, waar je later een (aan)gepast prototypevoor ontwikkelt en test. Het hele proces wordt visueel en schriftelijk gedocumenteerd en mondeling beargumenteerd. Er wordt ook aandacht besteed aan visuele en schriftelijke rapportering.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Creatieve ontwikkeling. Conceptvoorstel genereren
gebruikt analytische, grafische en technische kwaliteiten om een verhaal te vertellen
Technische ontwikkeling. Gegevens inventariseren
verzamelt informatie over de technische behoeften en wensen van de opdrachtgever
Creatieve ontwikkeling. Ontwerp uitwerken
maakt keuzes op basis van geanalyseerde informatie
Strategische ontwikkeling. Opdracht vertalen
kent de principes van zakelijk en academisch schrijven
doet aan deskresearch en bronnenkritiek
Strategische ontwikkeling. PVA formuleren
kent de principes van een goed reflectie- en onderzoeksverslag
Professionalisering. Reflectie
kent de principes van een goed reflectie- en onderzoeksverslag
Samenwerken. Schriftelijke communicatie
kent de principes van zakelijk en academisch schrijven
brengt zijn visie/analyse/boodschap op een gepaste, overtuigende, heldere en correcte manier zowel schriftelijk als mondeling over
Professionalisering. Strategisch handelen
doet aan deskresearch en bronnenkritiek
Professionalisering. Taakanalyse
analyseert informatiegegevens en trends op verantwoorde wijze
stelt zich m.b.v. verschillende geschikte (anderstalige) bronnen op de hoogte van de nodige informatiegegevens en trends
maakt keuzes op basis van geanalyseerde informatie
verzamelt informatie over de technische behoeften en wensen van de opdrachtgever
Strategische ontwikkeling. Verkoop faciliteren
analyseert informatiegegevens en trends op verantwoorde wijze
stelt zich m.b.v. verschillende geschikte (anderstalige) bronnen op de hoogte van de nodige informatiegegevens en trends

Leerinhoud

Aan de hand van een bestaande case wordt aan de slag gegaan om design thinking te doorlopen. In de Understand-fase (Empathize - Define) wordt dieper ingegaan op voor wie? wat? en waarom? Aan de hand van theoretische sessies wordt een stevige basis gelegd waarmee dan in het project in praktijk aan de slag wordt gegaan om de voorliggende vragen nog beter te beantwoorden. In een workshop wordt aangeleerd hoe je met de verzamelde data en het materiaal aan de slag kan gaan om tot ontwerpuitdagingen te komen zodat in de Explore-fase (Ideate - Prototype) overgegaan kan worden tot het bedenken van concepten of ideeën die uiteindelijk leiden tot de ontwikkeling van een prototype. In de laatste Materialize-fase (Test) wordt het prototype getest bij de doelgroep om vervolgens aanpassingen door te voeren. 

Onderzoeksproject 3 resulteert in

  • een blog waarin niet alleen de verschillende fasen van design thinking visueel en schriftelijk worden gedocumenteerd en onderbouwd, maar waarin ook over de groepssamenwerking wordt gerapporteerd;
  • een online publicatie waarin het hele proces op visuele wijze wordt samengevat.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

CURSUS
Cursusmateriaal van Onderzoeksproject 3 wordt beschikbaar gesteld door de titularis. Daarnaast maak je ook zelf notities tijdens de contacturen.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges15,00 uren
Vormen van groepsleren33,00 uren
Werktijd buiten de contacturen30,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarProjectopdracht permanent (Permanente evaluatie)100,00Werkstuk en/of digitaal en/of presentatie.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht100,00Werkstuk en/of digitaal en/of presentatie (de student herwerkt de groepsopdracht individueel)

Toetsing (tekst)

PERMANENTE EVALUATIE
Je kan voor de examenvorm permanente evaluatie maximaal 2 afwezigheden inhalen en dit enkel indien het organisatorisch mogelijk is. Je neemt het initiatief om binnen de 3 kalenderdagen na het gemiste evaluatiemoment (deadline indienen opdracht) met de lector deze inhaalmogelijkheid in te plannen. Indien inhalen niet mogelijk is resulteert dit in een score 0 voor het gemiste evaluatiemoment.
In uitzonderlijke gevallen kan het departementshoofd hiervan afwijken.

Inzendingen voor opdrachten bestaan steeds uit eigen werk en worden ingediend binnen de voorziene deadlines. Indien gedachtegoed, beelden of teksten, ideeën, ontwerpen of delen van ontwerpen van anderen worden gebruikt, dienen de auteur, ontwerper en / of locatie van het werk duidelijk vermeld te worden om plagiaat – en dus examenfraude – te vermijden.

Opmerking: de effectieve examenvorm wordt gecommuniceerd via Digitap. De effectieve examentijd wordt gecommuniceerd via Webuntis.