Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
POP 332608/1919/2021/1/47
Studiegids

POP 3

32608/1919/2021/1/47
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Bachelor in de grafische en digitale media, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Frantzen Dominique
Andere co-titularis(sen): Goedemé Lien
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2020 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,50 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

In POP3 vertrekken we van je ervaringen met het eerste jaar en reflecteren we over jouw keuze voor het tweede jaar. We verdiepen ons in communicatie met de klant en teamcommunicatie. Daarbij hebben we aandacht voor presenteren, rapporteren en argumenteren. We focussen op de stappen van het schrijfproces en op de principes van zakelijk schrijven.

Voor dit olod volg je een aantal colleges en vul je op afgesproken tijdstippen je digitaal POP-portfolio aan op Digitap.

De POP-leerlijn is een lijn van professionalisering en zelfontwikkeling. We ondersteunen jou tijdens POP in het aanmaken van een Professioneel OntwikkelingsPlan dat mee groeit gedurende je GDM-studieloopbaan. Aan de hand van een digitaal POP-portfolio in Digitap krijgen zowel jijzelf als de lectoren een totaalbeeld van jou als student en toekomstig professional. Dit kan helpen in je oriëntering, zowel wat betreft stages, bachelorproef als je toekomstige job in het werkveld.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Samenwerken. Mondelinge communicatie
brengt zijn visie/analyse/boodschap op een gepaste, overtuigende, heldere en correcte manier zowel schriftelijk als mondeling over
ontwikkelt professionele vaardigheden met betrekking tot de verschillende aspecten van zakelijke communicatie
Strategische ontwikkeling. Opdracht vertalen
kan op een heldere en correcte manier schriftelijk zakelijk en academisch formuleren
kent de principes van zakelijk en academisch schrijven
Professionalisering
verwerft vaardigheden en durf om externe bronnen/personen te contacteren
Professionalisering. Reflectie
heeft inzicht in het persoonlijke leerproces en de eigen doelstellingen
heeft inzicht in zijn eigen competenties ten opzichte van het werkveld
Samenwerken. Schriftelijke communicatie
brengt zijn visie/analyse/boodschap op een gepaste, overtuigende, heldere en correcte manier zowel schriftelijk als mondeling over
kan op een heldere en correcte manier schriftelijk zakelijk en academisch formuleren
kent de principes van zakelijk en academisch schrijven
ontwikkelt professionele vaardigheden met betrekking tot de verschillende aspecten van zakelijke communicatie
past de Nederlandse grammatica en spelling correct toe
Professionalisering. Strategisch handelen
heeft kennis van de diverse jobs in crossmediabedrijven
Strategische ontwikkeling
verwerft vaardigheden en durf om externe bronnen/personen te contacteren
Professionalisering. Taakanalyse
heeft inzicht in het persoonlijke leerproces en de eigen doelstellingen
Strategische ontwikkeling. Verkoop faciliteren
heeft inzicht in het persoonlijke leerproces en de eigen doelstellingen
heeft kennis van de diverse jobs in crossmediabedrijven
ontwikkelt professionele vaardigheden met betrekking tot de verschillende aspecten van zakelijke communicatie
past de Nederlandse grammatica en spelling correct toe

Leerinhoud

 Tijdens de colleges ga je dieper in op mondelinge en schriftelijke communicatie met klanten en binnen je team. We staan we stil bij: 

• Het reflectieverslag
• Briefing en debriefing met de klant
• Argumenteren
• Presenteren in team en individueel

Je vult je POP-portfolio aan met o.a.:

• Een reflectie op het eerste jaar en je studiekeuze voor het tweede jaar
• Een verslag van een briefing, meeting, bedrijfsbezoek
• Reflecties op bedrijfsbezoek, museumbezoek, bijgewoonde lezing of TEDtalk

Je behaalt ook studiepunten door inspanningen buiten de lessen:

• actief meedoen met open campusdagen, infomomenten, openlesdagen of SID-IN A’pen
• bezoeken van media-evenementen, vakbeurzen, tentoonstellingen of bedrijven
• deelname aan workshops of TEDtalks ter ondersteuning van je persoonlijke of professionele ontwikkeling

Studiematerialen (tekst): Verplicht

CURSUS-papier of -elektronisch
Cursusmateriaal wordt door de titularis beschikbaar gesteld tijdens de contacturen.

POP-portfolio Digitap

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen27,50 uren
Werktijd buiten de contacturen51,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPortfolio100,00POP-portfolio
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodePortfolio100,00Herziening POP-portfolio aangevuld met extra opdrachten

Toetsing (tekst)

PERMANENTE EVALUATIE
Je kan voor de examenvorm permanente evaluatie maximaal 2 afwezigheden inhalen en dit enkel indien het organisatorisch mogelijk is. Je neemt het initiatief om binnen de 3 kalenderdagen na het gemiste evaluatiemoment (deadline indienen opdracht) met de lector deze inhaalmogelijkheid in te plannen. Indien inhalen niet mogelijk is resulteert dit in een score 0 voor het gemiste evaluatiemoment.
In uitzonderlijke gevallen kan het departementshoofd hiervan afwijken.

Inzendingen voor opdrachten bestaan steeds uit eigen werk en worden ingediend binnen de voorziene deadlines. Indien gedachtegoed, beelden of teksten, ideeën, ontwerpen of delen van ontwerpen van anderen worden gebruikt, dienen de auteur, ontwerper en / of locatie van het werk duidelijk vermeld te worden om plagiaat – en dus examenfraude – te vermijden.

Opmerking: de effectieve examenvorm wordt gecommuniceerd via Digitap. De effectieve examentijd wordt gecommuniceerd via Webuntis.