Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
Kernproject 414255/1919/2021/1/46
Studiegids

Kernproject 4

14255/1919/2021/1/46
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Bachelor in de grafische en digitale media, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 9 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: De Bie Marijke
Andere co-titularis(sen): Claes Saar, Cluckers Jeroen, Debeuf Ann, De Clerck Lies, Deforche Marlies, Delafortry Lina, De Vuyst Marijke, De Wit Eveline, Frantzen Dominique, Goedemé Lien, Gombeer Wim, Gossé Joke, Listhaeghe Erwin, Michiels Kristof, Nijssen Wes, Paesmans Miet, Peeters Andreas, Rubberecht Pieter, Stoops Tim, Van Camp Serge, Van der Meulen Esthel, Van Elsen Willem, Van Hecke Bavo, Yperzeele Saskia
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2021 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 233,50 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

In kernproject 4 zet je de eerste stappen in de beroepspraktijk.
Tijdens deze periode ga je om je heen kijken, proeven en ontdekken met de bedoeling het gevoel voor de praktijk en het beroep/beroepenveld te ontwikkelen.

Kernproject 4 biedt de mogelijkheid een rol te spelen binnen de interne zelf op te starten designstudio met mede-studenten en de inkomende (externe) opdrachten tot een goed einde te brengen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Samenwerken. Leiderschap
herkent de kwaliteiten van anderen en zichzelf en stimuleert deze tot een goede samenwerking
Technische ontwikkeling. Media-uiting realiseren
kan werkende media-uitingen realiseren aan de hand van relevante technieken (beste techniek voor de gevraagde uiting en bijhorende behoeften)
Creatieve ontwikkeling. Ontwerp evalueren
kan keuzes maken en onderbouwen, daarbij gebruikmakend van de vooropgestelde eisen
vertaalt zelfreflectie en ontvangen feedback in concrete actiepunten
Creatieve ontwikkeling. Ontwerp presenteren
informeert op heldere wijze over het concept/ontwerp/product/dienst
vertaalt zelfreflectie en ontvangen feedback in concrete actiepunten
Creatieve ontwikkeling. Ontwerp uitwerken
realiseert ontwerpen voor media-uitingen (print, online, offline, interactief, statisch, dynamisch, video) met aandacht voor gepaste typografie, lay-out, beeldmateriaal, vormgeving en kleurgebruik
Strategische ontwikkeling. Opdracht vertalen
weet relevante kennis en inzichten toe te passen die aansluiten bij de wensen en behoeften van opdrachtgevers
Professionalisering. Reflectie
kan ideeën/ concepten kiezen, verwerpen of aanpassen
reflecteert en anticipeert op de kwaliteit van het projectresultaat, het eigen aandeel en verwerkt feedback
Working together
kan zowel mondeling als schriftelijk de teamleden motiveren en sturen tot een goede samenwerking en een goed eindresultaat
Professionalisering. Strategisch handelen
handelt ondernemend en commercieel door kansen en mogelijkheden te identificeren
heeft inzicht in de diverse media-uitingen die kunnen ingezet worden binnen de grafische en digitale media i.f.v. een opdracht
kan met collega's en/of externen gepast professioneel samenwerken en communiceren
Professionalisering. Taakanalyse
kan de werkelijke behoefte van de klant vertalen naar een passend aanbod
informeert op heldere wijze over het concept/ontwerp/product/dienst
rapporteert over de voortgang van werkzaamheden middels duidelijke en complete informatie
vertaalt zelfreflectie en ontvangen feedback in concrete actiepunten
weet relevante kennis en inzichten toe te passen die aansluiten bij de wensen en behoeften van opdrachtgevers
Strategische ontwikkeling. Verkoop faciliteren
kan de werkelijke behoefte van de klant vertalen naar een passend aanbod
handelt ondernemend en commercieel door kansen en mogelijkheden te identificeren
heeft inzicht in de diverse media-uitingen die kunnen ingezet worden binnen de grafische en digitale media i.f.v. een opdracht
Productie. Werkproces coördineren
kan zowel mondeling als schriftelijk de teamleden motiveren en sturen tot een goede samenwerking en een goed eindresultaat
rapporteert over de voortgang van werkzaamheden middels duidelijke en complete informatie
Productie. Werkproces optimaliseren
herkent de kwaliteiten van anderen en zichzelf en stimuleert deze tot een goede samenwerking

Leerinhoud

Kernproject 4 heeft de vorm van een projectopdracht waarbij je samen met mede-studenten een designstudio opzet, op zoek gaat naar een externe opdrachtgever (vzw) en daarvoor verschillende werkende media-uitingen onderzoekt, ontwerpt en implementeert. Je werkt ook een online en/of offline campagne uit om de gekozen vzw in de kijker te plaatsen en zet daarbij je ontwikkelde media-uitingen optimaal in.

Je respecteert bij je ontwerpen de bestaande huisstijl indien deze kwalitatief hoogstaand is of ontwikkelt een nieuwe huisstijl met goedkeuring van de vzw.

Voorbeelden van mogelijke media-uitingen:
publicatie van 20 pagina's (programmaboekje, magazine, ...) posterreeks - flyer en brochure - huisstijl(gids) - verpakking - bedrijfskaartje (naamkaartje) - belettering voor bus/tram van De Lijn - relatiegeschenk dat is bedrukt - signalisatie - aankleding gevel - infographics - website - animatie (After Effects, ...) - 3D-modeling en animatie van logo - video (promotievideo, explainer video, virale video, ...) - template voor een nieuwsbrief (Dreamweaver, ...) - CMS-systeem om online producten te verkopen - mobiele applicatie – Facebookpagina - Blog (Wordpress, ...) - banner voor op de website - eigen acties/initiatieven ...

Tijdens de ontwikkeling van de verschillende deeluitingen baseer je je inhoudelijk steeds op onderzoek, visualiseer je de verschillende concepten en voer je de technische ontwikkeling uit.

Bij kernproject 4 ga je aan de slag met een échte opdracht voor een échte klant; dit vraagt naast je creatieve en technische skills ook om een professionele aanpak, duidelijke communicatie, een goede taakverdeling maar zeker ook de nodige flexibiliteit. Je werkt nauw samen met je teamleden, staat in contact en stemt af met de klant. Je wordt in je proces begeleid door een of meerdere AP-lectoren.

 

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Richtlijnen voor Kernproject 4 worden beschikbaar gesteld op Digitap.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Vormen van groepsleren233,50 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarProjectopdracht permanent (Permanente evaluatie)100,00Het proces wordt aan de hand van een voortgangsrapport geïllustreerd. Eindpresentatie.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarProjectopdracht100,00Individuele opdracht waarbij media-uiting(en) en campagne worden herwerkt en naar hoger niveau worden getild. Het proces dient opnieuw uitgebreid gedocumenteerd te worden en de student zal het proces, de gerealiseerde media-uiting(en) en campagne van de tweede examenkans toelichten tijdens een mondelinge presentatie.

Toetsing (tekst)

PERMANENTE EVALUATIE
Je kan voor de examenvorm permanente evaluatie maximaal 1 afwezigheid inhalen en dit enkel indien het organisatorisch mogelijk is. Je neemt het initiatief om binnen de 3 kalenderdagen na het gemiste evaluatiemoment (deadline indienen opdracht) met de lector deze inhaalmogelijkheid in te plannen. Indien inhalen niet mogelijk is resulteert dit in een score 0 voor het gemiste evaluatiemoment.
In uitzonderlijke gevallen kan het departementshoofd hiervan afwijken.

Inzendingen voor opdrachten bestaan steeds uit eigen werk en worden ingediend binnen de voorziene deadlines. Indien gedachtegoed, beelden of teksten, ideeën, ontwerpen of delen van ontwerpen van anderen worden gebruikt, dienen de auteur, ontwerper en / of locatie van het werk duidelijk vermeld te worden om plagiaat – en dus examenfraude – te vermijden.

Opmerking: de effectieve examenvorm wordt gecommuniceerd via Digitap. De effectieve examentijd wordt gecommuniceerd via Webuntis.