Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
POP 432609/1919/2021/1/81
Studiegids

POP 4

32609/1919/2021/1/81
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Bachelor in de grafische en digitale media, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Frantzen Dominique
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2021 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

In POP 4 focussen we op de ontwikkeling van je commerciële vaardigheden. We overlopen de verkoopcyclus van vraagstelling tot eindproduct. In de grafische sector zal je ook jezelf als product moeten verkopen. Je leert jezelf in kaart brengen en we werken een eerste grafisch portfolio uit. We bekijken samen hoe je je kennis en vaardigheden kan vertalen naar een professioneel cv en op welke manier je je sterke punten kan belichten in een persoonlijke motivatie.

Voor dit olod volg je een aantal colleges en consulten en vul je op afgesproken tijdstippen je POP-portfolio aan op Digitap.

De POP-leerlijn is een lijn van professionalisering en zelfontwikkeling. We ondersteunen jou tijdens POP in het aanmaken van een Professioneel OntwikkelingsPlan dat mee groeit gedurende je GDM-studieloopbaan. Aan de hand van een digitaal POP-portfolio in Digitap krijgen zowel jijzelf als de lectoren een totaalbeeld van jou als student en toekomstig professional. Dit kan helpen in je oriëntering, zowel wat betreft stages, bachelorproef als je toekomstige job in het werkveld.

Als afsluiter organiseer je in groep een stage-event en jobbeurs. 

OLR-Leerdoelen (lijst)

Professionalisering
verwerft vaardigheden en durf om externe bronnen/personen te contacteren
Professionalisering. Reflectie
argumenteert over zijn leerproces en persoonlijke ontwikkeling
heeft inzicht in het persoonlijke leerproces en de eigen doelstellingen
heeft inzicht in zijn eigen competenties ten opzichte van het werkveld
Professionalisering. Strategisch handelen
heeft kennis van de diverse jobs in crossmediabedrijven
Strategische ontwikkeling
verwerft kennis over de verschillende functies in de crossmediasector
verwerft vaardigheden en durf om externe bronnen/personen te contacteren
Professionalisering. Taakanalyse
heeft inzicht in het persoonlijke leerproces en de eigen doelstellingen
verwerft kennis over de verschillende functies in de crossmediasector
Strategische ontwikkeling. Verkoop faciliteren
argumenteert over zijn leerproces en persoonlijke ontwikkeling
heeft inzicht in het persoonlijke leerproces en de eigen doelstellingen
heeft kennis van de diverse jobs in crossmediabedrijven

Leerinhoud

Leerinhoud
Tijdens de colleges en consulten ga je dieper in op:

• Commerciële vaardigheden voor externe en interne klanten
• De verkoopcyclus
• Het product “ik”
• Opmaken van een cv
• Opmaken van een sollicitatiebrief of mail met motivatie

Je vult je POP-portfolio aan met o.a.:

• Jouw USP (kennis, competenties, doelstellingen, met welke bagage wil ik afstuderen)
• Een gemotiveerde selectie van keuzevakken voor het volgend semester
• een professioneel cv met portfolio
• een motivatiebrief/mail
• een eerste keuze met betrekking tot je stagebedrijf of bachelorproef

Je behaalt ook studiepunten door inspanningen buiten de lessen:

• actief meedoen met open campusdagen, infomomenten, openlesdagen of SID-IN A’pen
• bezoeken van media evenementen, vakbeurzen, tentoonstellingen of bedrijven
• deelname aan workshops of TEDtalks ter ondersteuning van je persoonlijke of professionele ontwikkeling

Studiematerialen (tekst): Verplicht

CURSUS-papier of -elektronisch
Cursusmateriaal wordt door de titularis beschikbaar gesteld tijdens de contacturen.

POP-portfolio Digitap

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges3,00 uren
Practicum en/of oefeningen18,50 uren
Werktijd buiten de contacturen56,50 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPortfolio100,00permanente evaluatie POP-portfolio opdrachten
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodePortfolio100,00Herziening POP-portfolio met aanvullende opdrachten

Toetsing (tekst)

PERMANENTE EVALUATIE
Je kan voor de examenvorm permanente evaluatie maximaal 1 afwezigheid inhalen en dit enkel indien het organisatorisch mogelijk is. Je neemt het initiatief om binnen de 3 kalenderdagen na het gemiste evaluatiemoment (deadline indienen opdracht) met de lector deze inhaalmogelijkheid in te plannen. Indien inhalen niet mogelijk is resulteert dit in een score 0 voor het gemiste evaluatiemoment.
In uitzonderlijke gevallen kan het departementshoofd hiervan afwijken.

Inzendingen voor opdrachten bestaan steeds uit eigen werk en worden ingediend binnen de voorziene deadlines. Indien gedachtegoed, beelden of teksten, ideeën, ontwerpen of delen van ontwerpen van anderen worden gebruikt, dienen de auteur, ontwerper en / of locatie van het werk duidelijk vermeld te worden om plagiaat – en dus examenfraude – te vermijden.

Opmerking: de effectieve examenvorm wordt gecommuniceerd via Digitap. De effectieve examentijd wordt gecommuniceerd via Webuntis.