Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
Usability & interaction design 425370/1919/2021/1/44
Studiegids

Usability & interaction design 4

25370/1919/2021/1/44
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Bachelor in de grafische en digitale media, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • crossmedia-ontwerp
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Deforche Marlies
Andere co-titularis(sen): De Bie Marijke, De Clerck Lies, Goedemé Lien, Van Camp Serge, Van der Meulen Esthel, Yperzeele Saskia
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2021 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Dit opleidingsonderdeel brengt je kennis bij over alle facetten van een succesvolle gebruikerservaring of user experience (UX), waarvan de user interface (UI) een belangrijk onderdeel is.

Tijdens de werkcolleges ga je in kleine groepen de opgedane kennis van de hoorcolleges omzetten in de praktijk. Vertrekkend van een concrete briefing, leer je om noden en wensen van gebruikers in kaart te brengen. Hierbij maak je gebruik van de eerder aangeleerde onderzoeksmethodieken. Op basis hiervan genereer je op een iteratieve manier ideeën en werk je deze uit in prototypes. Via het testen van prototypes leer je feedback van gebruikers interpreteren en verwerken. De motivatie en denkwijze van gebruikers zijn de leidraad voor alle designbeslissingen, altijd rekening houdend met de business goals.

In het onderdeel UI-design leer je over het visuele aspect van een interface, maar ook over de interactiviteit, belang van animaties en het vastleggen van visuele richtlijnen voor de ontwikkelingsfase.

Aanbeveling: om dit olod vlot te doorlopen heb je de onderzoeksmethodieken uit Onderzoeksproject 3 onder de knie.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Productie. Media-uiting beheren
doet verbetervoorstellen met het oog op de usability, accessibility en technische haalbaarheid van media-uitingen
kent de verschillende werkwijzen om een prototypen te testen op usability, accessibility en technische haalbaarheid
Productie. Media-uiting implementeren
test een media-uiting op accessibility
Technische ontwikkeling. Media-uiting realiseren
kent de basisrichtlijnen van usability i.f.v. het technisch aspect van een media-uiting
kent de standaarden waaraan een media-uiting en -content moet voldoen op bruikbaarheid, toegankelijkheid en functionaliteit
Creatieve ontwikkeling. Ontwerp evalueren
bepaalt aan welke eisen een media-uiting en -content moet voldoen wil het een gebruiksvriendelijk en toegankelijk product zijn
bepaalt welke testmethode(n) in welke situatie het meest geschikt is
voert een usability test uit op de media-uiting
Productie. Werkproces controleren
kan zelfstandig aan de hand van specificaties van de opdrachtgever een prototype testen bij eindgebruikers en/of opdrachtgevers.
kent de verschillende werkwijzen om een prototypen te testen op usability, accessibility en technische haalbaarheid

Leerinhoud

  • Principes van human-centered design en design thinking
  • User research: specifiëren van de gebruikersvereisten & -verwachtingen
  • Methodieken om empathie te ontwikkelen
  • Oefeningen op diepte-interviews en observaties
  • Data uit user research verwerken tot ontwerpuitdagingen
  • Persona’s
  • Ideation technieken
  • Sketching en visualisering van ideeën
  • Diverse manieren van prototyping om in elke fase een gekozen idee te valideren
  • Prototype testing technieken
  • Interpreteren en verwerken van feedback van gebruikers
  • Takenanalyse en user flow
  • Wireframing
  • Toegankelijkheid (accessibility)
  • Belangrijkste usability-richtlijnen voor web en mobile
  • Usability testing
  • UI-design principes en UI-design patterns
  • Aspecten van implementatie

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Cursus Usability & Interaction design 4 wordt digitaal beschikbaar gesteld door de titularis en notities tijdens de contacturen.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges10,50 uren
Practicum en/of oefeningen21,00 uren
Werktijd buiten de contacturen46,50 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPortfolio50,00Permanente evaluatie
AcademiejaarVaardigheidstoets hands on50,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodePortfolio50,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands on50,00

Toetsing (tekst)

PERMANENTE EVALUATIE
Je kan voor de examenvorm permanente evaluatie maximaal 1 afwezigheid inhalen en dit enkel indien het organisatorisch mogelijk is. Je neemt het initiatief om binnen de 3 kalenderdagen na het gemiste evaluatiemoment (deadline indienen opdracht) met de lector deze inhaalmogelijkheid in te plannen. Indien inhalen niet mogelijk is resulteert dit in een score 0 voor het gemiste evaluatiemoment.
In uitzonderlijke gevallen kan het departementshoofd hiervan afwijken.

Inzendingen voor opdrachten bestaan steeds uit eigen werk en worden ingediend binnen de voorziene deadlines. Indien gedachtegoed, beelden of teksten, ideeën, ontwerpen of delen van ontwerpen van anderen worden gebruikt, dienen de auteur, ontwerper en / of locatie van het werk duidelijk vermeld te worden om plagiaat – en dus examenfraude – te vermijden.

Opmerking: de effectieve examenvorm wordt gecommuniceerd via Digitap. De effectieve examentijd wordt gecommuniceerd via Webuntis.