Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
Management vaardigheden/415964/1920/2021/1/42
Studiegids

Management vaardigheden/4

15964/1920/2021/1/42
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Bachelor in het hotelmanagement, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Descheemaeker Koen
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 3
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 10.05.2021 (4de module)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

In deze cursus komen de verschillende managersrollen met de bijhorende vaardigheden aan bod.

Zowel theoretisch inzicht als het toepassen van deze vaardigheden zijn aan de orde.

De uitgangspunten voor een manager zijn: een democratie aan ideeën ontwikkelen, de creativiteit van medewerkers versterken, middelen dynamisch toewijzen, kansen geven aan medewerkers, collectievekennis bundelen en vernieuwing ondersteunen en bevorderen.

Begincompetenties (tekst)

Basis bedrijfseconomie. Algemeen inzicht verwerven in het functioneren van een organisatie en in de rol die een manager in een organisatie vervult.
De student kan zelsfandig informatie verwerven en verwerken om problemen op te lossen.
de student beschikt over de cognitieve vaardigheden om conclusies te trekken uit ogenschijnlijk niet samenhangende gegevens.
Communicatieve en interpersoonlijke vaardigheden.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Managementrol / kwaliteitszorg
De student schat de eigen competenties voor elk van de 8 managersrollen juist in en ontwikkelt deze ook verder.
Leiderschap / teamvaardigheden
De student heeft inzicht in de 8 managersrollen uit het concurrerend waardemodel, nl: de mentorrol, de stimulatorrol, de coördinatorrol, de bestuurdersrol, de producentenrol, de bemiddelaarsrol, de innovatorrol.
De student heeft kennis en inzicht in de belangrijkste vaardigheden bij de 8 managersrollen.
Levenslang leren/reflectie
De student past deze competenties zelfbewust en kritisch toe en reflecteert hierover.

Leerinhoud

Het model van Quinn wordt als basis genomen om de studenten in te leiden in de verschillende dimensies van leiding geven.

Volgende onderwerpen worden uitgewerkt:

Maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Flexibiliteit en verandering.

Strategisch management: organisatiestructuur en communicatie.

Groepen en teams: motivatie van werknemers.

Procesmanagement: beheersing van kwaliteit.



Studiematerialen (lijst)

ManagementVerplicht
  • Auteur: Stephen P. Robbins, Mary Coulter

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,00 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges18,00 uren
Practicum en/of oefeningen6,00 uren
Vormen van groepsleren
Werkplekleren en/of stage
Werktijd buiten de contacturen52,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets75,00Schriftelijk examen (kennis, inzicht en toepassingen)
AcademiejaarPortfolio25,00Verschillende opdrachten gegeven gedurende de lessenreeks
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets100,00Schriftelijk examen (kennis, inzicht en toepassingen)

Toetsing (tekst)

Zie digitap voor eventuele verdere instructies.