Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
Integrale kwaliteitszorg/415975/1920/2021/1/28
Studiegids

Integrale kwaliteitszorg/4

15975/1920/2021/1/28
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Bachelor in het hotelmanagement, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Van Den Bleeken Louis
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 4
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 10.05.2021 (4de module)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

eerder ingeschreven voor Oriëntatie op de sector/1 EN (eerder ingeschreven voor Inrichting en uitrusting II/1 OF simultaan te volgen met Inrichting en uitrusting II/1) EN (eerder ingeschreven voor Personeelsbeleid/3 OF simultaan te volgen met Personeelsbeleid/3).

Korte omschrijving

Jij. De verbruiker. De consument.
De wereld. Het aanbod. Het genot.
Consumeren. Consuminderen.
Kwaliteit.
Maar wat is kwaliteit? Hoe wordt het ervaren? En vooral: wordt het telkens opnieuw zo ervaren? Dat is alleszins de bedoeling. We ontdekken basisprincipes en volwaardige standaarden die daarbij ondersteunen. Duiken in die materie is misschien weggelegd voor ingenieurs, maar hotelmanagers kunnen al veel opsteken van snorkelen. Vaardigheden als inzicht verwerven, kritisch benoemen en verbetervoorstellen aanbrengen zullen erg waardevol blijken.

Begincompetenties (tekst)

Om in te kunnen schrijven voor dit opleidingsonderdeel moet je je ook inschrijven voor Inrichting en uitrusting II/1; Personeelsbeleid/3 en Oriëntatie op de sector/1
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn:
Inrichting en uitrusting (module 5, Hygiëne en HACCP)



Werken in teamverband.
Bereidheid tot zelfstudie.

Basiskennis E,F,D.

Basiskennis Word, Excel + zoeken op, en werken via, internet en Blackboard.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Beroepstechnisch/servicegericht
De student beschrijft de voornaamste systemen en technieken met betrekking tot kwaliteitsmanagement.
De student past Quality tools en andere technieken waar nuttig, nodig en mogelijk, creatief toe in functie van (systematische) procesverbetering en met aandacht voor het beoogde resultaat.
De student meet allerhande situaties en drukt het in cijfers uit.
De student beschrijft de organisatie in processen en analyseert deze in functie van de resultaten beoogd door de organisatie en de verwachtingen van klanten of andere belanghebbenden (stakeholders).
De student definieert, plant en organiseert zelfstandig een project, volgt het op en evalueert in het kader van klantenverwachtingen- en tevredenheid, product- en proceskwaliteit enz.
De student toont zin voor initiatief en stelt zich verantwoordelijk en creatief op als teamspeler in de permanente verbetering van de organisatie.
Analytisch denken/bedrijfseconomisch inzicht
De student beschrijft de voornaamste systemen en technieken met betrekking tot kwaliteitsmanagement.
De student past Quality tools en andere technieken waar nuttig, nodig en mogelijk, creatief toe in functie van (systematische) procesverbetering en met aandacht voor het beoogde resultaat.
De student meet allerhande situaties en drukt het in cijfers uit.
De student beschrijft de organisatie in processen en analyseert deze in functie van de resultaten beoogd door de organisatie en de verwachtingen van klanten of andere belanghebbenden (stakeholders).
De student definieert, plant en organiseert zelfstandig een project, volgt het op en evalueert in het kader van klantenverwachtingen- en tevredenheid, product- en proceskwaliteit enz.
De student toont zin voor initiatief en stelt zich verantwoordelijk en creatief op als teamspeler in de permanente verbetering van de organisatie.
Procesmatig/wetgeving
De student beschrijft de voornaamste systemen en technieken met betrekking tot kwaliteitsmanagement.
De student past Quality tools en andere technieken waar nuttig, nodig en mogelijk, creatief toe in functie van (systematische) procesverbetering en met aandacht voor het beoogde resultaat.
De student meet allerhande situaties en drukt het in cijfers uit.
De student beschrijft de organisatie in processen en analyseert deze in functie van de resultaten beoogd door de organisatie en de verwachtingen van klanten of andere belanghebbenden (stakeholders).
De student definieert, plant en organiseert zelfstandig een project, volgt het op en evalueert in het kader van klantenverwachtingen- en tevredenheid, product- en proceskwaliteit enz.
De student toont zin voor initiatief en stelt zich verantwoordelijk en creatief op als teamspeler in de permanente verbetering van de organisatie.
Efficiëntie en stressbestendigheid
De student past Quality tools en andere technieken waar nuttig, nodig en mogelijk, creatief toe in functie van (systematische) procesverbetering en met aandacht voor het beoogde resultaat.
De student meet allerhande situaties en drukt het in cijfers uit.
De student beschrijft de organisatie in processen en analyseert deze in functie van de resultaten beoogd door de organisatie en de verwachtingen van klanten of andere belanghebbenden (stakeholders).
De student definieert, plant en organiseert zelfstandig een project, volgt het op en evalueert in het kader van klantenverwachtingen- en tevredenheid, product- en proceskwaliteit enz.
De student toont zin voor initiatief en stelt zich verantwoordelijk en creatief op als teamspeler in de permanente verbetering van de organisatie.
Managementrol / kwaliteitszorg
De student beschrijft de voornaamste systemen en technieken met betrekking tot kwaliteitsmanagement.
De student past Quality tools en andere technieken waar nuttig, nodig en mogelijk, creatief toe in functie van (systematische) procesverbetering en met aandacht voor het beoogde resultaat.
De student meet allerhande situaties en drukt het in cijfers uit.
De student beschrijft de organisatie in processen en analyseert deze in functie van de resultaten beoogd door de organisatie en de verwachtingen van klanten of andere belanghebbenden (stakeholders).
De student definieert, plant en organiseert zelfstandig een project, volgt het op en evalueert in het kader van klantenverwachtingen- en tevredenheid, product- en proceskwaliteit enz.
De student toont zin voor initiatief en stelt zich verantwoordelijk en creatief op als teamspeler in de permanente verbetering van de organisatie.
Projectmanagement/duurzaamheid
De student beschrijft de voornaamste systemen en technieken met betrekking tot kwaliteitsmanagement.
De student past Quality tools en andere technieken waar nuttig, nodig en mogelijk, creatief toe in functie van (systematische) procesverbetering en met aandacht voor het beoogde resultaat.
De student definieert, plant en organiseert zelfstandig een project, volgt het op en evalueert in het kader van klantenverwachtingen- en tevredenheid, product- en proceskwaliteit enz.
De student toont zin voor initiatief en stelt zich verantwoordelijk en creatief op als teamspeler in de permanente verbetering van de organisatie.
Leiderschap / teamvaardigheden
De student past Quality tools en andere technieken waar nuttig, nodig en mogelijk, creatief toe in functie van (systematische) procesverbetering en met aandacht voor het beoogde resultaat.
De student definieert, plant en organiseert zelfstandig een project, volgt het op en evalueert in het kader van klantenverwachtingen- en tevredenheid, product- en proceskwaliteit enz.
De student toont zin voor initiatief en stelt zich verantwoordelijk en creatief op als teamspeler in de permanente verbetering van de organisatie.

Leerinhoud

Wie is de consument?
Wat is consumentengedrag?
Aansturing van dat gedrag door honger, smaak en smaakbeleving
Aankoopbeslissing en consumptiehoeveelheid
De kunst van het beïnvloeden
Wat is kwaliteit? Kwaliteit is een containerbegrip.
Maar het kan ook een standaard worden!
Kwaliteitszorg: basisprincipes en volwaardige kwaliteitszorgsystemen
De implementatie in de warenwetgeving
Bovenwettelijke regels en keurmerken

Studiematerialen (lijst)

CursusVerplicht
Eigen nota'sVerplicht
Didactisch materiaalVerplicht

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,00 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges24,00 uren
Practicum en/of oefeningen
Vormen van groepsleren
Werkplekleren en/of stage
Werktijd buiten de contacturen52,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off100,00Schriftelijk examen. Gesloten boek - 1u
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off100,00Schriftelijk examen. Gesloten boek - 1 uur.

Toetsing (tekst)

Zie digitap voor eventuele verdere instructies.