Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
Sport, cultuur en lifestyle marketing34014/1922/2021/1/09
Studiegids

Sport, cultuur en lifestyle marketing

34014/1922/2021/1/09
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Bachelor in de journalistiek, trajectschijf 3
    Keuzepakket:
    • Keuzepakket 3JOU
In andere opleidingen:
  • Bachelor in de journalistiek als Public affairs
  • Bachelor in het communicatiemanagement als Sport, cultuur en lifestyle marketing
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Vanormelingen Christine
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2020 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel is tolereerbaar onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Waarschuwing

Deze informatie is onder voorbehoud van de verdere evolutie van de Coronamaatregelen.

Volgtijdelijkheid

binnen trajectschijf 1 al minstens 60 studiepunten afgewerkt hebben EN binnen trajectschijf 2 al minstens 40 studiepunten afgewerkt hebben.

Korte omschrijving

We gaan naar de basics van de cultuur, lifestyle en sport en hoe deze domeinen ingezet worden voor marketingdoeleinden van organisaties.
Geen zware theorieën, maar meer geënt op de realiteit.
We bekijken eveneens hoe marketing en PR een nuttige bijdrage kunnen leveren aan de bedrijfsvoering van creatieve organisaties zoals musea, theater,...
Aan de hand van praktijkvoorbeelden kunnen we vaststellen dat doelgroep bepaling en juiste positionering onmisbaar zijn. Hoe belangrijk zijn de 4 P’s voor een culturele organisatie? Hoe communiceer ik zo effectief mogelijk met mijn doelgroep rekening houdend met een beperkt budget? 
Lifestyle is tegenwoordig het magische woord om consumenten op een aantrekkelijke manier met je producten in aanraking te brengen. We bekijken wat lifestyle is en hoe organisaties dit gebruiken. Welke lifestylesegmenten kunnen we onderscheiden en hoe kan ik deze doeltreffend bereiken ?
De sportwereld wordt professioneler. Er zijn steeds meer stakeholders binnen de sport. Wat is nu sportmanagement en sportmarketing, wat kan de bedrijfswereld leren van de sport, hoe zit het sportlandschap in Vlaanderen in mekaar, en wat zijn de trends in de sportwereld?

Leerinhoud

Cultuurmarketing 
- waarom een cultuurmarketeer?
- het cultuurpubliek : profielen; marktsegmentatie : wie willen we bereiken en hoe?
- het creatieve product, merk of dienst : specifieke eigenschappen, trends,
- uitdagingen van de creatieve sector
- het promoten van kunst, cultuur en creativiteit  

Lifestylemarketing 
- wat verstaan we onder lifestyle en lifestylemarketing?

- wat is lifestylepositionering ?

- het toenemende belang van Influencer Marketing

Sportmarketing en -sponsoring 
- Wat is sportmanagement ?
- Sportmarketing en sportsponsoring
- Project- en eventmanagement
- Sport en media

Studiematerialen (lijst)

Eigen nota'sVerplicht
Powerpoint-presentatiesVerplicht
Actueel tekstmateriaalVerplicht
InternetVerplicht

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,00 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges14,00 uren
Practicum en/of oefeningen8,00 uren
Vormen van groepsleren
Werkplekleren en/of stage
Werktijd buiten de contacturen54,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets50,00Mondeling examen
AcademiejaarProjectopdracht permanent (Permanente evaluatie)50,00uitwerking case
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets100,00Mondeling examen - Het examen behandelt beide deelexamens (50% vragen over de cursus + 50% nieuwe paper)