Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
Sales/227145/1923/2021/1/32
Studiegids

Sales/2

27145/1923/2021/1/32
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Bachelor in het office management, trajectschijf 3
    Keuzeoptie van afstudeerrichting:
    • Leertraject Sales binnen Business & Languages
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Jansen Dominique
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 07.12.2020 (2de module)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

In de cursus bestuderen we verschillende theorieën rond sales en passen deze toe op een cases. Daarnaast bekijken we welke hard en soft skills een verkoper de dag van vandaag moet hebben. We bestuderen hoe je al tijdens je studies je professionele netwerk kan uitbouwen. Tot slot bekijken we het verkoopproces in detail, zowel face to face als online.

Begincompetenties (tekst)

Basiskennis marketing

OLR-Leerdoelen (lijst)

De Bachelor Office Management werkt stipt, snel, doelmatig , ordelijk en nauwkeurig.
De student reflecteert kritisch over zijn/haar soft skills in een commerciële context.
De Bachelor Office Management kan het eigen handelen en denken, dat van anderen en zijn omgeving evalueren. De Bachelor Office Management kan problemen die ontstaan signaleren en bijdragen tot de oplossing ervan. De Bachelor Office Management hanteert hierbij een brede interesse en openheid voor andere culturen, de actualiteit, de politiek, het maatschappelijke en economische gebeuren.
De student reflecteert kritisch over zijn/haar soft skills in een commerciële context.
De Bachelor Office Management kan, vanuit een inzicht in de werkorganisatie, plan- en projectmatig werken. De Bachelor Office Management neemt daarbij verantwoordelijkheid en kan coördinerende taken binnen het secretariaat uitvoeren. De Bachelor Office Management kan omgaan met stresssituaties, reageert efficiënt, flexibel en hoffelijk onder alle omstandigheden.
De student past salestheorieën toe op een praktijkvoorbeeld.
De Bachelor Office Management plant, coördineert en organiseert acties van de manager, events, vergaderingen, congressen, zakenreizen en afspraken met klanten en externe commerciële contacten. De Bachelor Office Management heeft inzicht in de vereisten bij de voorbereiding en organisatie van vergaderingen en volgt mee de besluitvorming op. De Bachelor Office Management organiseert en coördineert het secretariaat, bepaalt de werkindeling op het secretariaat, coördineert en adviseert bij invoering van nieuwe procedures en stuurt het secretariaat logistiek.
De student past zijn/haar communicatiestijl aan, aan die van de gesprekspartner en houdt rekening met de richtlijnen van professioneel communiceren in een commerciële context.
De Bachelor Office Management voert efficiënt opdrachten uit binnen deadlines en budgetten en werkt oplossingsgericht naar een resultaat.
De student past de verschillende stappen van het commercieel proces toe.
Stakeholders
De student breidt een professioneel netwerk uit op basis van een on-line netwerkplatform en zet dit netwerk in voor verkoopdoeleinden. De student legt de basis voor off-line netwerken.
De Bachelor Office Management is zich bewust van zijn eigen verantwoordelijkheden en evalueert zijn eigen handelen. De Bachelor Office Management organiseert zelfstandig administratieve en organisatorische opdrachten en voert deze systematisch uit. De Bachelor Office Management is kritisch, spoort problemen op en formuleert daaruit een probleemstelling. De Bachelor Office Management kan voor een continuiteit zorgen bij afwezigheid van het management.
De student communiceert op een vlotte manier in werkvormen die relevant zijn voor een verkoopafdeling.

Leerinhoud

- hard skills en soft skills in een commerciële omgeving
- salestheorieën toepassen op een casus
- communicatiestijlen in een commerciële omgeving
- stappen in het verkoopproces
- professioneel netwerk uitbouwen



Studiematerialen (lijst)

Cursus Word (terug te vinden op Digitap)Verplicht
Presentaties powerpointVerplicht
Digitap APVerplicht
  • Auteur: AP Hogeschool Antwerpen

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,00 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges28,00 uren
Werktijd buiten de contacturen48,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets60,00schriftelijk examen (mogelijk digitaal)
AcademiejaarPortfolio40,00Portfolio op basis van opdracht gegeven tijdens de lessenreeks
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets100,00schriftelijk examen (mogelijks digitaal)

Toetsing (tekst)

Zie Digitap voor eventuele verdere instructies