Academiejaar
2020-21
Komt voor in:
- Specifieke lerarenopleiding (uitdovend - Antwerpen provincie), trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
Co-titularis(sen): Claus Greet, De Belder Imke, De Beule Els, De Grave Hanne, De Laet Els, Goethals Kristin, Heylen Leen, Hoet Hans, Kustermans Stijn, Lahaye Michel, Stevens Miek, Verheyen Karolien, Vermylen Paul
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 175,00 uren
Korte omschrijving
Aanreiken van kaders die leren en ontwikkelen bij adolescenten beïnvloeden.
OLR-Leerdoelen (lijst)
De student analyseert de pedagogische visie van scholen en brengt deze in verband met pedagogische stromingen en visies over leren en ontwikkelen |
De student beschrijft hoe hij kan reageren op gedrag van adolescente leerlingen. |
De student duidt de executieve functies in verband met leervaardigheden en sociaal-emotioneel functioneren. |
De student herkent en benoemt de theoretische inzichten die nodig zijn voor het creëren van een relationeel veilig leer- en klasklimaat. |
De student herkent en benoemt leerlingenkenmerken die het leren beïnvloeden |
De student herkent en benoemt middelen om jongeren burgerzin bij te brengen. |
De student herkent en benoemt voor het eigen vakgebied hoe hij didactisch materiaal kan uitwerken om werkattitudes te stimuleren bij jongeren. |
De student ondersteunt effectief leren vanuit de kennis over geheugenwerking en aandacht. |
De student past, vertrekkend vanuit een casus, de opvoedingsprincipes toe. |
De student stelt, vertrekkend vanuit een casus, maatregelen voor om een motiverend leerklimaat te creëren. |
Leerinhoud
- Pedagogische stromingen en visies op leren
- Adolescentiepsychologie
- Individuele leerlingenkenmerken die het leerproces beïnvloeden
- De rol van executieve functies bij het leren
- Aandacht & geheugen als leervoorwaarden
- Het creëren van een veilig en motiverend leerklimaat
- Opvoedingsprincipes
- Leermiddelen uitwerken in verband met burgerzin & werkattitudes bij leerlingen
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Kennistoets | 40,00 | |
Academiejaar | Projectopdracht | 10,00 | |
Academiejaar | Vaardigheidstoets hands off | 50,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennistoets | 50,00 | |
Tweede examenperiode | Projectopdracht | 10,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets hands off | 40,00 | |
Toetsing (tekst)
De module wordt op het einde geëvalueerd aan de hand van een schriftelijk examen dat bestaat uit kennisvragen en casusopdrachten. Tenslotte is er ook nog een projectopdracht.