Academiejaar
2020-21
Komt voor in:
- Specifieke lerarenopleiding (uitdovend - Turnhout), trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
Titularis: De Belder Imke
Andere co-titularis(sen): Van Heukelom Gretel
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 75,00 uren
Korte omschrijving
Expertise verwerven en inzetten van gepaste ICT-tools bij het creëren van een krachtige leeromgeving
OLR-Leerdoelen (lijst)
1 De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
in staat om in samenwerking met zijn schoolteam ICT-competente en mediawijze lerenden te vormen |
in staat om het pedagogisch-didactisch proces met ICT te ondersteunen en te optimaliseren en hierbij ICT zinvol te organiseren in de klas |
2 De leraar als opvoeder
in staat om leerlingen pedagogisch te begeleiden in hun omgang met de digitale wereld |
5 De leraar als innovator en onderzoeker
voldoende zelfredzaam in het ontdekken en gebruiken van nieuwe op didactisch vlak inzetbare software |
in staat om ICT in te zetten voor de eigen professionalisering en het vernieuwen van de eigen klaspraktijk |
in staat om recente ICT-ontwikkelingen te beoordelen in functie van hun didactische meerwaarde voor de eigen klaspraktijk |
7 De leraar als lid van een schoolteam
in staat om ICT efficiƫnt te gebruiken bij het communiceren, rapporteren en samenwerken met teamleden, partners, verzorgers, ouders en externen |
Leerinhoud
Via de elektronische leeromgeving worden een variëteit aan goede digitale informatiebronnen, inspirerende sites en sociale media ontsloten.
Er is aandacht voor sociale media, verschillende apps, digitaal toetsen, filmbeelden en digitale foto’s, elektronische leeromgevingen, flipping in the classroom, ePub, Qr-codes enzovoort.
Je werkt je in de digitale wereld in en volgt de snelle evolutie in de digitale wereld op de voet op. Focus: op welke manier kan ik als leerkracht deze media inzetten om de leeromgeving voor de leerlingen nog krachtiger te maken?
Studiematerialen (tekst): Verplicht
studiemateriaal op digitap
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets hands on permanent (Permanente evaluatie) | 50,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets simulatie permanent (Permanente evaluatie) | 50,00 | |