Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Blairon
Steenweg op Gierle 100 - 2300 Turnhout
ot@ap.be
Vakdidactische oef 132035/1967/2021/1/17
Studiegids

Vakdidactische oef 1

32035/1967/2021/1/17
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Specifieke lerarenopleiding (uitdovend - Turnhout), trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Titularis: Hicketick Anja
Andere co-titularis(sen): Heuvelmans Rony, Ruttens Inge, Van Heukelom Gretel
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 150,00 uren

Korte omschrijving

Ontwerpen en uitvoeren van lessen in een veilige omgeving, rekening houdend met eigen groeipunten

Onderwijsorganisatie (tekst)

70% aanwezigheid is verplicht. Als je geen 70% aanwezig bent wettig je je afwezigheden. De klassenraad kan bij een te ruime afwezigheid beslissen dat je niet mag deelnemen aan de evaluatie.

OLR-Leerdoelen (lijst)

voert de les uit, vertrekkende vanuit eigen groeipunten
stuurt zichzelf, vanuit gerichte feedback, bij
geeft gerichte feedback aan collega's
creëert tijdens het uitvoeren van onderwijsactiviteiten een krachtige leeromgeving
creëert tijdens het uitvoeren van onderwijsactiviteiten een veilig leefklimaat
hanteert een gepast taalgebruik bij spreken en schrijven
stimuleert gepast en vakgericht taalgebruik bij de leerlingen tijdens het uitvoeren van lessen
licht toe hoe hij in zijn ontwerp en tijdens de uitvoering van lesactiviteiten gericht aan een groeipunt werkt en gewerkt heeft
Ontwerpt een les vertrekkend vanuit eigen groeipunten

Leerinhoud

Vanuit eigen groeipunten en/of geformuleerde werkpunten door de lector ontwerp je zelf les(fasen). Je oefent deze met een kleine groep medestudenten, onder begeleiding van een lector. Je stuurt je eigen handelen bij aan de hand van feedback van medestudenten en de lector.

Je transfereert de ervaring die je opdeed tijdens het olod “communicatieve vaardigheden” naar deze context (geven van feedback)

De tijdens het olod algemene didatiek aangebrachte theoretische inhouden worden ingeoefend via de voorbereiding en realisatie van twee individuele lessen van 50 minuten of één individuele les en een remediërende opdracht. Extra aandachtspunten zijn het opstellen en gebruiken van een leerlingencursus en de voorbereiding, afname en verbetering van een toets.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Cursus via digitap

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen24,00 uren
Werktijd buiten de contacturen126,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPortfolio10,00
AcademiejaarVaardigheidstoets simulatie90,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodePortfolio10,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets simulatie90,00