Academiejaar
2020-21
Komt voor in:
- Specifieke lerarenopleiding (uitdovend - Turnhout), trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Titularis: Hicketick Anja
Andere co-titularis(sen): Heuvelmans Rony, Ruttens Inge, Van Heukelom Gretel
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 150,00 uren
Korte omschrijving
Ontwerpen en uitvoeren van lessen in een veilige omgeving, rekening houdend met eigen groeipunten
Onderwijsorganisatie (tekst)
70% aanwezigheid is verplicht. Als je geen 70% aanwezig bent wettig je je afwezigheden. De klassenraad kan bij een te ruime afwezigheid beslissen dat je niet mag deelnemen aan de evaluatie.
OLR-Leerdoelen (lijst)
voert de les uit, vertrekkende vanuit eigen groeipunten |
stuurt zichzelf, vanuit gerichte feedback, bij |
geeft gerichte feedback aan collega's |
creëert tijdens het uitvoeren van onderwijsactiviteiten een krachtige leeromgeving |
creëert tijdens het uitvoeren van onderwijsactiviteiten een veilig leefklimaat |
hanteert een gepast taalgebruik bij spreken en schrijven |
stimuleert gepast en vakgericht taalgebruik bij de leerlingen tijdens het uitvoeren van lessen |
licht toe hoe hij in zijn ontwerp en tijdens de uitvoering van lesactiviteiten gericht aan een groeipunt werkt en gewerkt heeft |
Ontwerpt een les vertrekkend vanuit eigen groeipunten |
Leerinhoud
Vanuit eigen groeipunten en/of geformuleerde werkpunten door de lector ontwerp je zelf les(fasen). Je oefent deze met een kleine groep medestudenten, onder begeleiding van een lector. Je stuurt je eigen handelen bij aan de hand van feedback van medestudenten en de lector.
Je transfereert de ervaring die je opdeed tijdens het olod “communicatieve vaardigheden” naar deze context (geven van feedback)
De tijdens het olod algemene didatiek aangebrachte theoretische inhouden worden ingeoefend via de voorbereiding en realisatie van twee individuele lessen van 50 minuten of één individuele les en een remediërende opdracht. Extra aandachtspunten zijn het opstellen en gebruiken van een leerlingencursus en de voorbereiding, afname en verbetering van een toets.
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Portfolio | 10,00 | |
Academiejaar | Vaardigheidstoets simulatie | 90,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Portfolio | 10,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets simulatie | 90,00 | |