Academiejaar
2020-21
Komt voor in:
- Specifieke lerarenopleiding (uitdovend - Turnhout), trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Titularis: Ruttens Inge
Andere co-titularis(sen): Van Heukelom Gretel
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 150,00 uren
Korte omschrijving
Ontwerpen en uitvoeren van lessen in een veilge omgeving, rekening houdend met eigen groeipunten
Onderwijsorganisatie (tekst)
70% aanwezigheid is verplicht. Als je geen 70% aanwezig bent wettig je je afwezigheden. De klassenraad kan bij een te ruime afwezigheid beslissen dat je niet mag deelnemen aan de evaluatie.
OLR-Leerdoelen (lijst)
licht toe hoe hij in zijn ontwerp en tijdens de uitvoering van lesactiviteiten gericht aan een groeipunt werkt en gewerkt heeft |
Ontwerpt een les vertrekkend vanuit eigen groeipunten |
stuurt zichzelf, vanuit gerichte feedback, bij |
geeft gerichte feedback aan collega's |
creëert tijdens het uitvoeren van onderwijsactiviteiten een krachtige leeromgeving |
creëert tijdens het uitvoeren van onderwijsactiviteiten een veilig leefklimaat |
hanteert een gepast taalgebruik bij spreken en schrijven |
stimuleert gepast en vakgericht taalgebruik bij de leerlingen tijdens het uitvoeren van lessen |
voert de les uit, vertrekkende vanuit eigen groeipunten |
Leerinhoud
Vanuit eigen groeipunten en/of geformuleerde werkpunten door de lector ontwerp je zelf les(fasen). Je oefent deze met een kleine groep medestudenten, onder begeleiding van een lector. Je stuurt je eigen handelen bij aan de hand van feedback van medestudenten en de lector.
De tijdens de olods ‘Didactische competentie algemeen’ en ‘Vakdidactische oefeningen 1’ aangebrachte inhouden worden verder ingeoefend via twee individuele lessen of één individuele les en een opdracht m.b.t. leerstijlen en/of intelligentietypes.
Extra aandachtspunten zijn de voorbereiding en afname van een vaardigheidsschaal en de opstelling en realisatie van een differentiatieoefening.
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Portfolio | 10,00 | |
Academiejaar | Vaardigheidstoets simulatie | 90,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Portfolio | 10,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets simulatie | 90,00 | |