Academiejaar
2020-21
Komt voor in:
- Specifieke lerarenopleiding (uitdovend - Turnhout), trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
9 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
Titularis: Schits Barbra
Andere co-titularis(sen): Ceulemans Stephanie, Ruttens Inge, Van Heukelom Gretel
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 286,00 uren
Korte omschrijving
Observeren , ontwerpen en uitvoeren van lessen en opdrachten waarover later gereflecteerd wordt en die vastgelegd worden in een portfolio.
Onderwijsorganisatie (tekst)
80% aanwezigheid is verplicht. Als je afwezig bent dan moet je deze wettigen. De klassenraad kan, bij een te ruime afwezigheid, beslissen dat je niet kan deelnemen aan de evaluatie van het onderdeel portfolio.
OLR-Leerdoelen (lijst)
voert (klas)administratieve taken correct uit |
ontwerpt een krachtige leeromgeving met duidelijk oog voor differentiatie |
hanteert een interactiestijl die gelijkwaardigheid vooropstelt |
creëert een leer- en leefklimaat waarbij er sprake is van een hoge betrokkenheid bij alle leerlingen |
gaat in gesprek over de rol van onderwijs binnen de samenleving |
reflecteert over de eigen leerkrachtstijl |
selecteert en concretiseert leerplandoelen en integreert deze in een functionele lesvoorbereiding |
zet bewust in op maatschappelijke participatie bij het uitwerken van lessen |
speelt in op actuele thema's tijdens lesmomenten |
integreert praktijkelementen en theorie in een lesontwerp en -uitvoering |
omschrijft de algemene en specifieke beginsituatie van de klasgroep en individuele leerlingen en integreert deze op een voor hem functionele wijze |
gaat gepast om met verwachtingen vanuit de stageschool |
integreert "leren leren" tijdens zijn lessen |
geeft weer hoe klasadministratie moet worden uitgevoerd en hoe de school hiermee omgaat |
integreert vernieuwende ontwikkelingen bij het uitwerken en uitvoeren van lessen |
geeft gericht feedback aan leerlingen |
evalueert het proces en product bij leerlingen op een gepaste manier |
zet principes van taalontwikkelend lesgeven bewust in bij het uitwerken en uitvoeren van lessen |
voert diverse schoolbrede activiteiten gepast uit |
motiveert het belang van contact met externen |
creëert een klasklimaat waarbinnen er sprake is van een hoog welbevinden bij alle leerlingen |
managet zijn klas op een weloverwogen en gepaste wijze |
gaat gericht en kritisch om met feedback van medestudenten, lectoren en mentoren |
gaat actief op zoek naar manieren om ouderbetrokkenheid te verhogen binnen een schoolcontext |
gaat gericht op zoek naar leerkansen om het eigen kennen en kunnen te verbreden of verdiepen |
profileert zich als beginnend leerkracht |
Leerinhoud
In deze stage observeer je minstens 6 lessen bij dié mentoren en voor dié vakken in klasgroepen waarin je later minimaal 20u doestage zal uitvoeren. Je integreert al je opgedane kennis en ervaring en reflecteert hierover.
Je verzamelt alle opdrachten in een portfolio. Je ontwikkelt een evaluatie-instrument voor één van je klasgroepen en scoort de leerlingen hierop. Een persoonlijk ontwikkelingsplan en eindverslag maken eveneens deel uit van je portfolio.
Je wordt hierbij ondersteund tijdens intervisiesessies.
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Cursus via digitap
Stagereglement
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Portfolio | 20,00 | |
Academiejaar | Stage | 80,00 | |