Academiejaar
2020-21
Komt voor in:
- Specifieke lerarenopleiding (uitdovend - Mechelen), trajectschijf 1
In andere opleidingen:
-
Specifieke lerarenopleiding (uitdovend - Turnhout) als Vakdidactische studie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Co-titularis(sen): Bernaert Ilse, Geuvens Liesbeth, Goethals Kristin, Grosemans Melissa, Hancké Tom, Heuvelmans Rony, Kerff Karen, Verstockt Inge
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 75,00 uren
Korte omschrijving
Integreren van algemene didactiek in een functionele lesvoorbereiding; vaardig omgaan met het leerplan voor het eigen vakgebied; thematisch stilstaan bij specifieke werkvormen; principes van taalontwikkelend lesgeven integreren; transfer van leerinhoud naar didactisch materiaal
OLR-Leerdoelen (lijst)
stelt een functionele lesvoorbereiding op |
onderscheidt leerlijnen vanuit het leerplan voor zijn eigen vak(ken) |
analyseert een leerplan voor het eigen vak(gebied) |
situeert zijn vak(gebied) binnen het aanbod van het secundair onderwijs |
werkt een vakspecifieke werkvorm concreet uit in een lesontwerp |
ontwerpt een leermiddel waarin de principes van taalontwikkelend lesgeven duidelijk en zichtbaar aan bod komen |
ontwerpt een betrouwbaar en valide evaluatie-instrument |
analyseert een lesvoorbereiding vanuit specifieke vakdidactische aspecten voor zijn vakgebied |
stelt een functionele lesvoorbereiding op |
vertaalt leerinhouden naar functioneel didactisch materiaal |
Leerinhoud
Je verdiept je grondig in het leerplan van het onderwijsvak waarvoor jij wordt opgeleid.
Je leert hoe je een functionele lesvoorbereiding voor je eigen vak kan opstellen.
Je behandelt een aantal thema’s (werkvormen, differentiatie…) die in de algemene didactiek reeds aan bod kwamen en maakt de transfer naar je eigen vak.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Kennistoets | 10,00 | |
Academiejaar | Projectopdracht | 45,00 | |
Academiejaar | Vaardigheidstoets hands on | 45,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Kennistoets | 10,00 | |
Academiejaar | Projectopdracht | 45,00 | |
Academiejaar | Vaardigheidstoets hands on | 45,00 | |