Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Didactische competentie praktijkinitiatie32044/1964/2021/1/53
Studiegids

Didactische competentie praktijkinitiatie

32044/1964/2021/1/53
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Specifieke lerarenopleiding (uitdovend - Antwerpen stad), trajectschijf 1
In andere opleidingen:
  • Specifieke lerarenopleiding (uitdovend - Mechelen) als Didactische competentie praktijkinitiatie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Claus Greet, De Belder Imke, De Beule Els, De Grave Hanne, De Laet Els, Goethals Kristin, Heylen Leen, Kustermans Stijn, Stevens Miek, Vermylen Paul
Onderwijstalen: Nederlands
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.

Korte omschrijving

Ontwerpen en uitvoeren van lessen in een veilige omgeving, rekening houdend met eigen groeipunten

Leerinhoud

Elke student geeft minimaal 2 oefenlessen, meer indien de tijd dit toelaat:
* Voor de eerste en een tweede oefenles: bij een vak dat aansluit bij de onderwijsbevoegdheid geeft de cursist een les. De les is interactief en activerend.
* Voor de tweede oefenles geeft de cursist bovendien een originele en creatieve lesinleiding en maakt hij actief gebruik van media.
De studenten geven elkaar feedback, en de student maakt een eindreflectie. 



Onderwijsorganisatie (tekst)

70% verplichte aanwezigheid in de contactlessen


OLR-Leerdoelen (lijst)

voert de les uit, vertrekkende vanuit eigen groeipunten

stuurt zichzelf, vanuit gerichte feedback, bij

geeft gerichte feedback aan collega's

creëert tijdens het uitvoeren van onderwijsactiviteiten een krachtige leeromgeving

creëert tijdens het uitvoeren van onderwijsactiviteiten een veilig leefklimaat

hanteert een gepast taalgebruik bij spreken en schrijven

stimuleert gepast en vakgericht taalgebruik bij de leerlingen tijdens het uitvoeren van lessen

licht toe hoe hij in zijn ontwerp en tijdens de uitvoering van lesactiviteiten gericht aan een groeipunt werkt en gewerkt heeft

ontwerpt een les vertrekkend vanuit eigen groeipunten



Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans: permanente evaluatie

Vaardigheidstoets simulatie 90,00% (geen herkansing in 2e zit mogelijk voor dit gedeelte)

Reflectieopdracht 10,00%



Evaluatie(s) voor de tweede examenkans

Bij een onvoldoende voor de vaardigheidstoets simulatie is geen herkansing in 2e zit mogelijk. Wanneer de student een onvoldoende behaalde voor het reflectieverslag, dan kan dit verslag in 2e zit opnieuw gemaakt worden.