Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Praktijk experiment32050/1964/2021/1/63
Studiegids

Praktijk experiment

32050/1964/2021/1/63
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Specifieke lerarenopleiding (uitdovend - Antwerpen stad), trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Co-titularis(sen): Claus Greet, De Belder Imke, De Beule Els, De Grave Hanne, De Laet Els, Goethals Kristin, Heylen Leen, Kustermans Stijn, Stevens Miek, Vermylen Paul
Onderwijstalen: Nederlands
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.

Korte omschrijving

De olods (opleidingsonderdelen) Praktijk Oriëntatie en Praktijk Experiment zijn de eerste van vier P-olods. Studenten van het regulier traject nemen 2 van deze P-olods per semester op, te beginnen met PO en PE, studenten van het versneld traject nemen de 4 P-olods in 1 semester op:

P-olod 1 en 2: PO/PE (Praktijk Oriëntatie en Praktijk Experiment) = observatie- en participatiestage

P-olod 3 en 4: PV/PI (Praktijk Verdieping en Praktijk Integratie) = meso- en actieve stage



Praktijk Experiment

a) Vorm
Individueel, schriftelijk verslag over je participatiestage. Het verslag telt ongeveer 6 pagina’s. Maak hierbij gebruik van het format dat je op digitap kan vinden (‘format reflectieverslag participatiestage’)

b) Onderwerp
Je maakt van je participatiestage een verslag van ongeveer 6 pagina’s waarin je concreet beschrijft welke ondersteunende taken je gedaan hebt en op welke manier de verschillende competenties van een leerkracht aan bod kwamen. Je beschrijft de sterktes en zwaktes van de participatiestage en je geeft mogelijke alternatieve manieren met betrekking tot jouw participatiestage. Je zorgt ervoor dat alle criteria (zie d) Evaluatiecriteria) aan bod komen.

c) Te bereiken doelstellingen
● Aantonen welke basiscompetenties uit het beroepsprofiel voor de leerkracht secundair onderwijs al bereikt zijn en welke competenties nog verder ontwikkeld moeten worden.
Hierbij aansluitend:
● Concrete acties formuleren welke nodig zijn om de gekozen basiscompetenties te verwerven.
● Bespreken welke concrete acties ondernomen zijn op stage en welke acties niet verlopen zijn zoals voorzien.
● Persoonlijke kernkwaliteiten formuleren.

Leerinhoud

Geeft aan welke basiscompetenties uit het beroepsprofiel voor de leerkracht secundair onderwijs hij/zij reeds ontwikkeld heeft in het verleden.

Geeft aan welke basiscompetenties ontwikkeld zijn tijdens stage.

Beschrijft welke basiscompetenties hij/zij nog verder wil ontwikkelen in de modules PV en PI.

Bespreekt welke acties nodig zijn om de gekozen basiscompetenties te verwerven.

Beschrijft welke positieve acties hij/zij ondernomen heeft tijdens stage.

Geeft aan welke acties niet verlopen zijn zoals voorzien en/of welke ondernomen acties negatieve gevolgen hadden.

Kan eigen persoonlijke kernkwaliteiten formuleren.

Beschrijft eigen startcompetenties als leraar.

Formuleert heldere leerdoelen.

Vertaalt leerdoelen naar concrete acties.

Doet inspanningen om feedback te geven aan medestudenten, coach en anderen.

Verhoogt het werktempo indien omstandigheden dit vragen.

Communiceert regelmatig aan coach: stage-uren, eigen leerdoelen en eigen acties die hij/zij ondernomen heeft

Staat open voor feedback, en voor andere visies en ideeën.

Kan fouten toegeven.

Is geduldig.

Toont zorg en aandacht voor medestudenten in moeilijkheden.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Alle informatie staat in de studiewijzer die terug te vinden is op Digitap!