Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Praktijk integratie32051/1964/2021/1/00
Studiegids

Praktijk integratie

32051/1964/2021/1/00
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Specifieke lerarenopleiding (uitdovend - Antwerpen stad), trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 9 studiepunten
Titularis: Kustermans Stijn
Onderwijstalen: Nederlands
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.

Korte omschrijving

De olods (opleidingsonderdelen) Praktijk Oriëntatie en Praktijk Experiment zijn de eerste van vier P-olods. Studenten van het regulier traject nemen 2 van deze P-olods per semester op, te beginnen met PO en PE, studenten van het versneld traject nemen de 4 P-olods in 1 semester op:

P-olod 1 en 2: PO/PE (Praktijk Oriëntatie en Praktijk Experiment) = observatie- en participatiestage

P-olod 3 en 4: PV/PI (Praktijk Verdieping en Praktijk Integratie) = meso- en actieve stage



Praktijk Integratie

1) Examenles

● Didactische aspecten van lesgeven bewijzen

● Omgang met de leerlingen – verbinding maken met de leefwereld van een klasgroep

● Wordt er een krachtige leeromgeving gecreëerd?
Het lesevaluatieformulier van AP (zie digitap) wordt gebruikt ter evaluatie van je examenles.

2) Portfolio 

 Het portfolio is een bewijsmap waarmee je jouw competenties aantoont. Je linkt wat je gedaan hebt in je lespraktijk aan de beroepscompetenties. 


Volgende aspecten zijn aanwezig in jouw portfolio:

- PI: een omschrijving van je lespraktijk
- PV: een omschrijving van de door jou uitgewerkte activiteit (meso-stage), doelstellingen en verloop van deze activiteit, terugkoppeling/evaluatie (“wat vonden de leerlingen ervan?”)

Leerinhoud

Is regelmatig aanwezig op de coachingsbijeenkomsten

Communiceert stage-uren aan coach

Staat open voor feedback

Geeft constructief feedback aan medestudenten, coach en anderen

Benoemt eigen sterktes en zwaktes

Communiceert gedurende stageperiode regelmatig eigen leerdoelen aan coach

Communiceert gedurende stageperiode regelmatig concrete acties die hij/zij ondernomen heeft aan coach
Reflecteert samen met medestudenten en coach over ondernomen acties tijdens stageperiode

Kiest doelen in stageperiode op klasniveau en schoolniveau

Evolueert gedurende het coachingsproces op verschillende competenties van het beroepsprofiel van leraar secundair onderwijs
Staat open voor andere visies en ideeën

Gebruikt evaluatie, reflectie en feedback om zich verder te ontwikkelen

Stelt zichzelf, project(en) en lespraktijk voor

Motiveert keuze voor de geselecteerde competenties in het portfolio

Levert bewijsmateriaal voor didactische competenties
Levert bewijsmateriaal voor agogische competenties

Het portfolio is aantrekkelijk om te lezen: gestructureerd, aantrekkelijke vorm, goed leesbaar (eenvoudige zinnen, precieze weergave van de info, beknopt, levendig,…

Er is een lesvoorbereiding met lesdoelstellingen, lesverloop en evaluatie
aanwezig (doelgericht werken) tijdens de examenles

Scoort voldoende op de rubriek lesrealisatie (zie lesevaluatieformulier)

Scoort voldoende op de rubriek relationele en communicatieve aspecten (zie lesevaluatieformulier)

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Alle informatie staat in de studiewijzer die terug te vinden is op Digitap!