Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
De vroedvrouw als ondernemer32310/1935/2021/1/85
Studiegids

De vroedvrouw als ondernemer

32310/1935/2021/1/85
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Bachelor in de vroedkunde, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 5 studiepunten
Co-titularis(sen): Bleijenbergh Roxanne, Bosmans Valerie, De Bock Vanessa, Driessen Els, Meyvis Inge
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2020 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 125,00 uren

Volgtijdelijkheid

geslaagd voor Werkplekleren 2.

Begincompetenties (tekst)

Voorafgaand aan dit opleidingsonderdeel dient de student de volgende opleidingsonderdelen te hebben behaald: Werkplekleren 2.

OLR-Leerdoelen (lijst)

7. Samenwerking en communicatie met zorgvragers en zorgverleners
De student verklaart volgende begrippen: conflict, conflicttypes en stijlen, conflicthantering en past deze toe in casuïstiek
8. Coaching
De student kent de administratieve stappen die nodige zijn voor het opstarten en behouden van een zelfstandige praktijk en kan deze binnen casuïstiek toepassen
De student bouwt aan en behoudt een professionele relatie, met collega-student(en) van eigen discipline door middel van opdracht mentorschap en neemt hierin een voorbeeldrol op voor collega-student(en) en zorgverleners door middel van mentoropdracht
De student voert een begeleidingsgesprek met collega-student(en) rekening houdend met de basisprincipes van feedback en stelt hierbij bestaande werkwijze in vraag
11. Kwaliteitsvolle zorg
De student omschrijft de begrippen aangaande management, leiderschap
De student beschrijft de verschillende facetten van de gezondheidsfinanciering
De student geeft aan welke zaken bijdragen tot kwaliteitsvolle zorgverlening
De student beschrijft de verschillende methodieken, modellen die gehanteerd worden om aan kwaliteitstoetsing en kwaliteitsverbetering te doen 
De student situeert het concept patiënten tevredenheid, patiënt safety en licht toe
De student verklaart welke factoren concreet bijdragen tot de tevredenheid van patiënten
De student licht de werking en structuur van een organisatie toe
De student beschrijft de werking van regionale, nationale en internationale perinatale registratiesystemen en kan deze gegevens systematisch verzamelen
De student kent diverse beroepspecifieke ICT- toepassingen (e-health) en kan deze toelichten

Leerinhoud

Om als toekomstige proactieve vroedvrouw te acteren in een steeds veranderende zorgomgeving is een daartoe ondersteunende persoonlijke en professionele leeromgeving nodig. In dit afsluitende jaar van de opleiding, werd bewust gekozen om dieper in te gaan op de toekomstige rol van de vroedvrouw. Binnen elke rol werken we volgens het didactisch concept van Merriënboer. Elke rol loopt door gedurende de zeven geplande lesweken en neemt één of meerdere vaste dagen in de week in beslag.

Studiematerialen (lijst)

Digitap APVerplicht
  • Auteur: AP Hogeschool Antwerpen

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges20,50 uren
Practicum en/of oefeningen2,00 uren
  • Omschrijving: Opstart van een zelfstandige praktijk
Vormen van groepsleren4,00 uren
  • Omschrijving: Ondernemersbeurs
Werktijd buiten de contacturen98,50 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Kennistoets85,00Vertrekkende vanuit een aantal situatieschetsen zullen vragen gesteld worden vanuit de verschillende gedoceerde invalshoeken op de niveau's zoals aangegeven in de toetsmatrijs. Deze kennistoets zal digitaal worden bevraagd wanneer dit roostermatig mogelijk is. Anders wordt het een reguliere schriftelijke bevraging.
Semester 1Projectopdracht permanent (Permanente evaluatie)15,00Opdracht mentorschap
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets85,00Vertrekkende vanuit een aantal situatieschetsen zullen vragen gesteld worden vanuit de verschillende gedoceerde invalshoeken op de niveau's zoals aangegeven in de toetsmatrijs. Deze kennistoets zal digitaal worden bevraagd wanneer dit roostermatig mogelijk is. Anders wordt het een reguliere schriftelijke bevraging.
Tweede examenperiodeProjectopdracht permanent (Permanente evaluatie)15,00Opdracht mentorschap

Toetsing (tekst)

De toetsinhouden zijn telkens uitvoerig verduidelijkt op digitap onder het kopje 'Evaluatie'.

Voor dit opleidingsonderdeel worden meerdere deelexamens (evaluatie activiteit/toetsvormen) georganiseerd die je kan terugvinden onder het luikje 'toetsing lijst'. Als de student in de eerste examenperiode voor dit opleidingsonderdeel als geheel niet slaagt, maar voor een of meerdere deelexamens een cijfer behaalt dat ten minste 10 op 20 bedraagt, dan wordt dit cijfer overgedragen naar de tweede examenperiode en kan de student dit deelexamen niet hernemen in de tweede examenperiode. Deelexamens waarvoor de student in de eerste examenperiode minder dan 10 op 20 behaalde, herneemt hij wel in de tweede examenperiode.

Indien de student niet deelneemt aan al de deelexamens, dan zal dit opleidingsonderdeel in zijn geheel beoordeeld worden met een 0 op 20.