Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
De vroedvrouw als hoog-risico expert32311/1935/2021/1/22
Studiegids

De vroedvrouw als hoog-risico expert

32311/1935/2021/1/22
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Bachelor in de vroedkunde, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 7 studiepunten
Titularis: Brouns Miek
Andere co-titularis(sen): Bernaerts An, Bernaerts Brigitte, Driessen Els, Faes Ellen, Gooris Giovanna, Jochems Lisbeth, Lambers Sabine, Present Evy, Rimaux Sophie, Van de Broek Hilde, Van de Craen Natacha, Vanden Bergh Leen, Van Gerwen Ellen, van Gils Yannic, Verheyen Veerle
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2020 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 175,00 uren
Totale kostprijs onderwijsactiviteiten: € 20,00

Volgtijdelijkheid

geslaagd voor Zwangerschap 2 EN geslaagd voor Arbeid en bevalling 2 EN geslaagd voor Postpartale periode 2.

Begincompetenties (tekst)

Voorafgaand aan dit opleidingsonderdeel dient de student de volgende opleidingsonderdelen te hebben behaald: Zwangerschap 2 EN Arbeid en Bevalling 2 EN Postpartale periode 2.

OLR-Leerdoelen (lijst)

2. Risicodetectie/ risicoselectie
De student kan naast de algemene pathologie, de hoog-risico pathologie met gevolgen voor de zwangerschap, arbeid, bevalling en het post partum herkennen en toelichten
De student is in staat om pathologie van foetus en de neonaat te herkennen, benoemen en uit te leggen
De student legt de principes van diagnostiek via echografie en doppleronderzoek uit
De student kan de Inhoud van echografisch verslag lezen en interpreteren
De student is in staat om resultaten van biotechnische en biochemische onderzoeken toe te lichten, inzicht te geven in de betekenis en kan hier omtrent adviezen formuleren
3. Pathologie, zorg & begeleiding
De student kan onder tijdsdruk in een gesimuleerde setting een verloskundig beleid opstellen en uitvoeren in urgente hoog-risico situaties (zoals schouderdystocie, stuitbevalling, externe versie, manuele placentaverwijdering, uterusruptuur, vruchtwaterembool, navelstrengprolaps en andere uitzakkingen)
De student kan in een gesimuleerde setting het beleid bepalen en onder tijdsdruk de reanimatie uitvoeren van de volwassene en neonaat
De student kan de verschillende specifieke therapieën van de hoog-risico neonaat toelichten
De student licht op basis van een casus de oorzaken, diagnosestelling en behandeling van vrouwelijke en mannelijke fertiliteit toe
De student legt de definitie, oorzaken, diagnose, inspectie, functie-onderzoek en behandelplan bij (stress)incontinentie uit
De student kan een afwijkend CTG-patroon beoordelen en STAN monitoring interpreteren
4. Psychosociale context
De student herkent psychopathologie tijdens zwangerschap, arbeid en bevalling, en postpartum en kan hieromtrent toelichting geven
5. Ethiek en wetgeving
De student legt de juridische aspecten verbonden aan medisch geassisteerde bevruchting uit
De student beargumenteert op een kritische wijze ethische benaderingswijzen vanuit verschillende perspectieven, aan de hand van een gegeven probleem binnen de gezondheidszorg

Leerinhoud

Om als toekomstige proactieve vroedvrouw te acteren in een steeds veranderende zorgomgeving is een daartoe ondersteunende persoonlijke en professionele leeromgeving nodig. In dit afsluitende jaar van de opleiding, werd bewust gekozen om dieper in te gaan op de toekomstige rol van de vroedvrouw. Binnen elke rol werken we volgens het didactisch concept van Merriënboer. Elke rol loopt door gedurende de zeven geplande lesweken en neemt één of meerdere vaste dagen in de week in beslag.

Studiematerialen (lijst)

Startpakket Bachelor in de VroedkundeVerplicht€ 90,00
  • Auteur: Team bachelor in de vroedkunde
Cardiotocografie principes en praktijkVerplicht€ 22,80
  • Auteur: Y. Jacquemyn e.a.
Foetale bewaking en ST-analyseVerplicht€ 29,15
  • Auteur: Neoventa Medical AB
Handboek verloskundeVerplicht€ 45,50
  • Auteur: Jacquemyn, Y.
Interactieve scenario's in acute verloskundeVerplicht€ 39,90
  • Auteur: Peeters, D., Van Den Eeden, L.
Obstetrische interventiesVerplicht€ 109,00
  • Auteur: Dörr, P.J., Khouw, V., Jacquemyn, Y., e.a.
Verloskunde (boek + CD ROM)Verplicht€ 24,02
  • Auteur: G. Essed, Ch. Pfaff, Y.C.M. Roselaers & M. kruithof
Digitap APVerplicht
  • Auteur: AP Hogeschool Antwerpen

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges68,00 uren
  • Duur: Semester
Practicum en/of oefeningen10,00 uren
  • Duur: Semester
  • Opmerking: 3h inoefenen echografie + 3 h Circuit + 2h hechten + 2h drills
Vormen van groepsleren16,00 uren
  • Duur: Semester
  • Opmerking: 6h Flipped + 2h NICU +8h studiedag aansprakelijkheid
Werktijd buiten de contacturen81,00 uren
  • Duur: Semester
  • Opmerking: Studiedag aansprakelijkheid

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Kennistoets70,00Vertrekkende vanuit een aantal situatieschetsen zullen vragen gesteld worden vanuit de verschillende gedoceerde invalshoeken op de niveau's zoals aangegeven in de toetsmatrijs. Deze kennistoets zal mondeling worden bevraagd.
Semester 1Vaardigheidstoets simulatie30,00Drills+ reanimatie
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets70,00Vertrekkende vanuit een aantal situatieschetsen zullen vragen gesteld worden vanuit de verschillende gedoceerde invalshoeken op de niveau's zoals aangegeven in de toetsmatrijs. Deze kennistoets zal mondeling worden bevraagd.
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets simulatie30,00Drills+ reanimatie

Toetsing (tekst)

De toetsinhouden zijn telkens uitvoerig verduidelijkt op digitap onder het kopje 'Evaluatie'.

Voor dit opleidingsonderdeel worden meerdere deelexamens (evaluatie activiteit/toetsvormen) georganiseerd die je kan terugvinden onder het luikje 'toetsing lijst'. Als de student in de eerste examenperiode voor dit opleidingsonderdeel als geheel niet slaagt, maar voor een of meerdere deelexamens een cijfer behaalt dat ten minste 10 op 20 bedraagt, dan wordt dit cijfer overgedragen naar de tweede examenperiode en kan de student dit deelexamen niet hernemen in de tweede examenperiode. Deelexamens waarvoor de student in de eerste examenperiode minder dan 10 op 20 behaalde, herneemt hij wel in de tweede examenperiode.

Indien de student niet deelneemt aan al de deelexamens, dan zal dit opleidingsonderdeel in zijn geheel beoordeeld worden met een 0 op 20.