Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
De vroedvrouw als cultureel competent gezondheidspromotor34514/1935/2021/1/40
Studiegids

De vroedvrouw als cultureel competent gezondheidspromotor

34514/1935/2021/1/40
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Bachelor in de vroedkunde, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Bernaerts Brigitte
Andere co-titularis(sen): Bosmans Valerie, Meyvis Inge
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2 of Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2020 (Academiejaar) of 15.10.2020 (1ste semester) of 15.03.2021 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

geslaagd voor Werkplekleren 2.

Begincompetenties (tekst)

Voorafgaand aan dit opleidingsonderdeel dient de student de volgende opleidingsonderdelen te hebben behaald: Werkplekleren 2.

OLR-Leerdoelen (lijst)

6. Gezondheidspromotie
De student stelt zich flexibel op bij het koppelen van de leermethoden aan de leerinhoud, zodanig dat de workshop optimaal afgestemd wordt op de noden en voorkennis van de externe doelgroep en begeleider
7. Samenwerking en communicatie met zorgvragers en zorgverleners
De student speelt flexibel en creatief in op de noden en (last minute) aanpassingen die een dynamisch bedrijf met zich kan meebrengen
8. Coaching
De student begeleidt op basis van haar theoretische kennis en inzicht, alle doelgroepen die behoren tot het domein van de vroedvrouw, in het maken van een geïnformeerde keuze tijdens een 1 op 1 begeleiding en/of een eigen uitgewerkt voorlichtingsprogramma (workshop).
De student organiseert samen met studentcollega’s in samenspraak met de externe begeleider(s) de workshop door alle stappen te doorlopen vanaf de eerste afspraak tot het evaluatiemoment en komt hierbij zowel voor de externe begeleider als de deelnemers van de workshop tot een geslaagd geheel.
De student toont zich gepast assertief, heeft een goede zin voor samenwerking om in overleg met de externe begeleiders de lesopdracht te verwezenlijken in een realistische beroepssetting
De student zet zich in om de goede relaties en het netwerk van Nova Vida te onderhouden en om nieuwe contacten aan te spreken door op actieve en creatieve wijze gebruik van meerdere social media: facebook, instagram, twitter, LinkedIn,…
De studenten voeren een peerevaluatie uit omtrent de groepswerking na afloop van de projectopdracht
De student neemt actief deel aan een intercultureel informeel informatiemoment georganiseerd door een erkende organisatie die werkt met kwetsbare groepen en anticipeert op vragen binnen haar beroepsdomein, daarbij rekening houdend met de taalbarrière waar ze mee geconfronteerd wordt
De student neemt de leiding op zich van een (startende) onderneming tijdens de permanentie van Nova Vida Light
11. Kwaliteitsvolle zorg
De student evalueert de workshop continue op up to date informatie

Leerinhoud

Om als toekomstige proactieve vroedvrouw te acteren in een steeds veranderende zorgomgeving is een daartoe ondersteunende persoonlijke en professionele leeromgeving nodig. In dit afsluitende jaar van de opleiding, werd bewust gekozen om dieper in te gaan op de toekomstige rol van de vroedvrouw. Binnen elke rol werken we volgens het didactisch concept van Merriënboer.

Studiematerialen (lijst)

Digitap APVerplicht
  • Auteur: AP Hogeschool Antwerpen

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges6,00 uren
  • Opmerking: - 3u: workshops
    - 1u: toelichting Nova Vida lichttoren
    - 2u: toelichting en rondleiding in HvK 'op de babbel'
Werktijd buiten de contacturen69,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 2Projectopdracht permanent (Permanente evaluatie)100,00Het deelnemen en voltooien van de volgende activiteiten zijn een voorwaarde om de punten op deze projectopdracht te behalen:
- 4u workshop in realistische setting
- 2u lichttoren EN (in de mate van de organiseerbaarheid en het aanbod) 2u op de babbel bij de vroedvrouw.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht permanent (Permanente evaluatie)100,00Het deelnemen en voltooien van de volgende activiteiten zijn een voorwaarde om de punten op deze projectopdracht te behalen:
- 4u workshop in realistische setting
- 2u lichttoren EN (in de mate van de organiseerbaarheid en het aanbod) 2u op de babbel bij de vroedvrouw.

Toetsing (tekst)

De toetsinhouden zijn telkens uitvoerig verduidelijkt op digitap onder het kopje 'Evaluatie'.

Voor dit opleidingsonderdeel worden meerdere deelexamens (evaluatie activiteit/toetsvormen) georganiseerd die je kan terugvinden onder het luikje 'toetsing lijst'. Als de student in de eerste examenperiode voor dit opleidingsonderdeel als geheel niet slaagt, maar voor een of meerdere deelexamens een cijfer behaalt dat ten minste 10 op 20 bedraagt, dan wordt dit cijfer overgedragen naar de tweede examenperiode en kan de student dit deelexamen niet hernemen in de tweede examenperiode. Deelexamens waarvoor de student in de eerste examenperiode minder dan 10 op 20 behaalde, herneemt hij wel in de tweede examenperiode.

Indien de student niet deelneemt aan al de deelexamens, dan zal dit opleidingsonderdeel in zijn geheel beoordeeld worden met een 0 op 20.