Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
De vroedvrouw als multidisciplinaire zorgverlener32313/1935/2021/1/90
Studiegids

De vroedvrouw als multidisciplinaire zorgverlener

32313/1935/2021/1/90
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Bachelor in de vroedkunde, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Van de Craen Natacha
Andere co-titularis(sen): Gooris Giovanna, Meyvis Inge, Rimaux Sophie
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2020 (1ste semester) of 15.03.2021 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

geslaagd voor Zwangerschap 2 EN geslaagd voor Arbeid en bevalling 2 EN geslaagd voor Postpartale periode 2 EN geslaagd voor Werkplekleren 2.

Korte omschrijving

IPSIG staat voor ‘Interprofessioneel Samenwerken In de Gezondheidszorg’. Wat dat precies inhoudt, wordt nauwkeurig beschreven in het handboek ‘Leren interprofessioneel samenwerken in de gezondheidszorg’. In het boek kan je de fundamenten, bouwstenen en de praktische aanpak van de module terugvinden.

Het handboek is verplichte literatuur, omdat je de inhouden nodig hebt om de taken te kunnen uitvoeren. Je vindt er ook de competenties en leerdoelen terug die tijdens deze module voor ogen worden gehouden evenals de evaluatiecriteria van de verschillende elementen van het portfolio (vanaf p. 141).

Het werkboek omvat de gedetailleerde versie van het organisatieschema (wanneer je waar moet zijn, is het hoorcollege, of werken we in leer- en studiegroepen), een beschrijving van de activiteiten per dag, de portfolio-elementen, de evaluatiedocumenten, bijlagen en handige tips om je portfolio en opdrachten tot een goed einde te brengen.

Begincompetenties (tekst)

Voorafgaand aan dit opleidingsonderdeel dient de student de volgende opleidingsonderdelen te hebben behaald: Zwangerschap 2 EN Arbeid en Bevalling 2 EN Postpartale periode 2 EN Werkplekleren 2.

OLR-Leerdoelen (lijst)

3. Pathologie, zorg & begeleiding
De student neemt deel en draagt verantwoordelijkheid in het team om zo complexe zorgsituaties te kunnen analyseren en synthetiseren
5. Ethiek en wetgeving
De student beheerst de kennis omtrent zorgethiek en kan ethische vragen stellen vanuit een concrete casus
7. Samenwerking en communicatie met zorgvragers en zorgverleners
De student (h)erkent de diverse beroepsspecifieke bevoegdheden binnen een interprofessioneel team
De student kan overleggen en communiceren binnen een interprofessioneel team
De student zorgt dat het team efficiënt en effectief werkt
8. Coaching
De student kan zich kritisch, zingevend en verantwoordelijk opstellen om hun professionele taken en interprofessionele samenwerking in een snel veranderende samenleving beter aan te kunnen
De student vertoont ten allen tijde professioneel gedrag gericht op het verbeteren van het interprofessioneel samenwerken
11. Kwaliteitsvolle zorg
De student komt binnen een interprofessioneel team op een gepaste manier op voor de belangen van het cliëntsysteem

Leerinhoud

Om als toekomstige proactieve vroedvrouw te acteren in een steeds veranderende zorgomgeving is een daartoe ondersteunende persoonlijke en professionele leeromgeving nodig. In dit afsluitende jaar van de opleiding, werd bewust gekozen om dieper in te gaan op de toekomstige rol van de vroedvrouw. Binnen elke rol werken we volgens het didactisch concept van Merriënboer.

Studiematerialen (lijst)

Leren interprofessioneel samenwerken in de gezondheidszorgVerplicht
  • Auteur: Tsakitzidis Giannoula; Van Royen Paul
Digitap APVerplicht
  • Auteur: AP Hogeschool Antwerpen

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges1,00 uren
Vormen van groepsleren32,00 uren
Werktijd buiten de contacturen42,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Projectopdracht100,00
Semester 2Projectopdracht100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht100,00

Toetsing (tekst)

De toetsinhouden zijn telkens uitvoerig verduidelijkt op digitap onder het kopje 'Evaluatie'.

Voor dit opleidingsonderdeel worden meerdere deelexamens (evaluatie activiteit/toetsvormen) georganiseerd die je kan terugvinden onder het luikje 'toetsing lijst'. Als de student in de eerste examenperiode voor dit opleidingsonderdeel als geheel niet slaagt, maar voor een of meerdere deelexamens een cijfer behaalt dat ten minste 10 op 20 bedraagt, dan wordt dit cijfer overgedragen naar de tweede examenperiode en kan de student dit deelexamen niet hernemen in de tweede examenperiode. Deelexamens waarvoor de student in de eerste examenperiode minder dan 10 op 20 behaalde, herneemt hij wel in de tweede examenperiode.

Indien de student niet deelneemt aan al de deelexamens, dan zal dit opleidingsonderdeel in zijn geheel beoordeeld worden met een 0 op 20.