Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Kronenburg
Kronenburgstraat 47 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 80 - F +32 3 220 55 99
wt@ap.be
Facilitair management S432375/1930/2021/1/02
Studiegids

Facilitair management S4

32375/1930/2021/1/02
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Bachelor in de voedings- en dieetkunde, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Co-titularis(sen): Wintgens Barbara
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2021 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 156,00 uren

Volgtijdelijkheid

simultaan te volgen met Production & Facility S4 EN binnen trajectschijf 1 al minstens 40 studiepunten afgewerkt hebben.

Korte omschrijving

De klassieke grootkeuken evolueert stilaan naar een kwaliteitsvolle 'gasten'dienst binnen de hospitality industry. Deze evolutie heeft gevolgen voor de organisatie van de grootkeuken anno 2021. Tijdens de hoorcolleges zoeken we samen naar de kritische punten, oplossingen en uitdagingen voor de cateraar in deze sector.
De stageplaats uit semester 4 vormt het uitgangspunt en tevens rode draad voor de verdere uitdieping van dit opleidingsonderdeel. Tijdens deze stageperiode zal elke student d.m.v. opdrachten verschillende aspecten ter plaatse bestuderen en in groep verder uitwerken. (zie stage)

De student wordt in het eerste deel wegwijs gemaakt in het complexe kluwen van de facilitaire diensten van een organisatie. In de opeenvolgende hoofdstukken van deel 2 wordt de markt van de gemeenschapsrestauratie toegelicht en vanuit verschillende invalshoeken bestudeerd. Binnen elk segment van deze sector (bedrijf, (HO)school, WZC of ziekenhuis) moet men vlot kunnen inspelen op de specifieke klantenverwachtingen van werknemers, leerlingen, studenten, patiënten of bewoners.

In deel 3 licht de focus op de informatie- en goederenstroom in de gemeenschapskeuken. Er wordt ingezoomd op allerlei tools die ertoe bijdragen dat het productie- en distributieproces optimaal verloopt.
Aansluitend worden in deel 4 enkele facilitaire basisinzichten en managementprincipes bekeken en uitgediept om een vlotte flow van de informatie en goederen te kunnen garanderen. Hier wordt de basis tot facilitair denken gelegd.

OLR-Leerdoelen (lijst)

gezondheidsbevordering
handelt bij de organisatie van de voedingsdienst mensgericht, veilig en ergonomisch
grootkeuken en catering
schematiseert de operationele handelingen in de logistieke stappen van het voedselproductieproces
schetst een duidelijk beeld van de gestructureerde restauratie in Belgiƫ met o.a. de diverse vormen van uitbesteding, organisatie, contractmogelijkheden en markststructuur
stelt praktische acties voor na analyse van vooropgestelde operationele problemen op vlak van organisatie en beheer binnen de verschillende segmenten van de gemeenschapsrestauratie
verduidelijkt op basis van de typische kenmerken van de grootkeukensegmenten dat het voedingsaanbod wordt samengesteld vanuit een behoefte-analyse
kwaliteit en voedselveiligheid
formuleert op basis van de autocontrolegids potentiƫle aanpassingen voor kritische punten op vlak van voedselveiligheid, de organisatie en het beheer van de totale voedsellijn
methodologie
stelt verantwoordingsdocumenten op om aankopen, veranderingen, ... bij het management van een organisatie te introduceren
probleemanalyse
bedenkt verbeterprocessen voor gesignaleerde pijnpunten in de cirkel van de steeds repetitieve activiteiten van het productieproces
doet kostenbesparende, duurzame en kwaliteitsgerichte voorstellen om zorggerichte gastvrijheid te inplementeren in de voedingsdienst van een non-profitorganisatie
motiveert met behulp van praktische argumenten, de beslissing om binnen het cateringgebeuren te werken met gestandaardiseerde werkdocumenten
productbeoordeling
bepaalt aan de hand van een vooropgesteld menu de organisatie van de productie
heeft zicht op de financieringsmechanismen binnen de sociale sector
raadpleegt, selecteert, analyseert en beoordeelt kritische verschillende informatiebronnen m.b.t. diverse aspecten binnen facilitair beheer

Leerinhoud

De stageplaats uit semester 4 vormt het uitgangspunt en tevens de rode draad voor de verdere uitdieping van dit opleidingsonderdeel. Tijdens de stageperiode zal elke student d.m.v. opdrachten verschillende aspecten ter plaatse bestuderen en in groep verder uitwerken.

Deel 1 Wegwijs in facilitair Management

H1-Denkpistes

H2-De markt van de gemeenschapsrestauratie

H3-De consument binnen de grootkeuken

H4-Gastgerichtheid binnen de catering

H5-Merchandising als managementstool

 

Deel 2 Segmenten van de gemeenschapsrestauratie

H1-Bedrijfsrestauratie

H2-Schoolrestauratie

H3-Restauratie in het HO

H4-Ziekenhuisrestauratie

H5-Restauratie voor derde leeftijd



Deel 3 Facilitaire organisatie van de voedingsdienst

H1-Programmatie

H2-Aankoopbeleid

H3-Voorraadbeheer

H4-Productie

H5-Portionering en distributie

H6-Opwarmings- en regeneratietechnieken

H7-Intern en extern transport

H8-Consumptie van de maaltijd

H9-Afruim- en afwassystemen



Deel 4 Facilitair denken

H1-Inleiding

H2-Duurzaam denken

H3-Kostengericht denken

H4-Mensgericht denken

H5-Kwaliteitsgericht denken

H6-Logistiek denken

H7-Geautomatiseerd denken

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Syllabus, aangevuld met eigen nota's

* Pp-presentaties met voorbeelden en links
* Autocontrolegids voor de sector van de grootkeukens en verzorgingsinstellingen (recentste versie)
* Als ondersteuning voor de groepsopdracht wordt aanvullende informatie (dossier menuplanning, dossier distributietechnieken 2017) via digitale weg ter beschikking gesteld.
* Vakliteratuur

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing6,00 uren
  • Omschrijving: de effectieve examenvorm en examentijd worden gecommuniceerd via digitap. De examentijd bevat een zelfde tijdsverlenging voor alle studenten.
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges36,00 uren
  • Omschrijving: de effectieve werkvorm wordt gecommuniceerd via digitap.
Practicum en/of oefeningen
Vormen van groepsleren
Werkplekleren en/of stage
Werktijd buiten de contacturen114,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarProjectopdracht25,00Facilitaire opdrachten uit te voeren op de stageplaats
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off75,00Toetsvorm met open en gesloten boek
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off100,00Toetsvorm met open en gesloten boek

Toetsing (tekst)

Het examen van de 1ste zittijd is deels open, deels gesloten boek.
Verder worden er in individuele/groepsopdrachten uitgewerkt. Deze opdrachten worden gekoppeld aan de stageplaats. De opdrachten worden schriftelijk uitgewerkt en digitaal ingeleverd via digitap. Een gedetailleerde omschrijving/inhoud van de facilitaire opdrachten alsook de uiterste inleverdata wordt tijdens de hoorcolleges toegelicht en afgesproken. Laattijdig indienen van de opdracht resulteert in een 0 score voor het deelexamen.

Het examen van de 2de zittijd is deels open, deels gesloten boek.

Het niet opstarten of afsluiten van de monitoringsoftware wordt aanzien als fraude.