Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
Comfort en luchtbehandeling23584/1918/2021/1/49
Studiegids

Comfort en luchtbehandeling

23584/1918/2021/1/49
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Bachelor in het energiemanagement, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Titularis: Lintermans Marc
Andere co-titularis(sen): Verhasselt Albert
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2021 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel is tolereerbaar onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 104,00 uren

Waarschuwing

Deze informatie is onder voorbehoud van de verdere evolutie van de Coronamaatregelen.

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Theoretisch gedeelte:

In het eerste deel worden de basisbegrippen met betrekking tot comfort en klimaatregeling uitgewerkt. Het tweede deel behandelt de fysische parameters van lucht en het Mollierdiagramma. Dit diagramma is de belangrijkste bouwsteen van luchtbehandelingsinstallaties. In een derde deel worden de verschillende luchtprocessen uitgewerkt en gecombineerd tot complete luchtbehandelingsinstallaties.

Tot slot worden er voorbeelden op zomer- en winterklimaat besproken en uitgewerkt.
 
De cursus omvat de basiskennis van een energiemanager (als HVAC-technieker) en bevat veel oefeningen. Het spreekt voor zich dat de praktische insteek (=oplossen van oefeningen) als zeer belangrijk kan worden beschouwd.

Labo:

Luchtprocessen in de vorm van kleine industriële proefopstellingen geven de student de kans om debiet-, temperatuur-, positie-, druk- en niveauregelingen uit te voeren. Hier krijgt de student de kans om R&I-schema's te tekenen, waarvan de praktische kennis werd opgedaan in het vak Energetisch ontwerpen (Eplan) en P&ID.

De student analyseert het proces en kiest een bijpassende regelaar om dat proces in te regelen. Het aanpassen van de regelfuncties en de PID-parameters van de regelaar geeft een idee over de afzonderlijke functies van een dergelijke regelaar. In dit kader zal de student gaandeweg leren omgaan met de luchttechnische begrippen zoals enthalpie, latente en voelbare warmte, enz.

Het labo wordt ingericht volgens de veiligheidsregels van AP die van toepassing zijn op het moment van het labo.

 

OLR-Leerdoelen (lijst)

02. CONCEPTKEUZE
De student is in staat om de verschillende energierecuperatoren van een luchtbehandelingssysteem te herkennen en te beschrijven.
De student kent de basisprincipes van luchtbehandelingsinstallaties.
03. ONTWERP
De student kan een elektrisch en R&I schema opstellen.
De student kan het verband tussen comfort, luchtcondities en het gebouw leggen.
De student kan numerieke berekeningen uitvoeren aan de hand van luchttechnische grootheden.
De student kan verschillende luchtprocessen toepassen om de gewenste luchtcondities te bereiken.
De student kan een ventilatieberekeningsdossier opstellen.
04. INSTALLATIE
De student is in staat de verschillende componenten van een luchtbehandelingsgroep te herkennen en in kaart te brengen.
06. VERBETERING
De student is in staat het energieverbruik van alle componenten van een luchtgroep te meten en te evalueren.
De student is in staat om via een Mollierdiagramma en op basis van de comfort- en luchtbehandelingseisen (zomer- en winterklimaat) de belangrijkste grootheden, eigen aan een luchtbehandelingsgroep, te berekenen.
07. ENERGIEMANAGEMENT
De student kan zowel statisch als dynamisch de procesconstanten bepalen.
08. ENERGIEBEHEER
De student is in staat een volledige energie analyse van een luchtgroep uit te voeren in het kader van norm xxxx
De student kent de werking van een PID-regelaar en kan de regelaar instellen en tunen.
10. TEAMPLAYER
De student realiseert de opdrachten via samenwerking met de overige groepsleden.
11. COMMUNICATIE
De student communiceert met de overige groepsleden om een gezamenlijk groepsrapport te realiseren.

Leerinhoud

Theorie:

  • Comfort en comfortparameters (temperatuur, vochtigheid, luchtsnelheid, ...)
  • Basisbegrippen klimaatregeling incl. fysische grootheden van lucht.
  • Mogelijke meetprincipes voor de verschillende fysische grootheden van lucht.
  • Ventilatienormen (residentieel en niet-residentieel).
  • Het Mollierdiagram (opbouw en toepassingen)
  • De basisluchtprocessen: mengen, warmterecuperatie, verwarming, koeling en vochtregeling.
  • Zomer- en winterklimaatbeheersing

Labo:

  • Bepaling van de procesconstanten: statisch en dynamisch gedrag.
  • Werking van een PID-regelaar.
  • Instellen regelaars in functie van het proces en tunen van enkelvoudige regelkringen.
  • Uitvoeren van luchtmetingen om energetische begrippen (enthalpie, latente en voelbare warmte) beter te kaderen.
  • Koeltechnisch project (praktische bepaling COP).
  • Vermogenmeting ventilatoren (frequentie - gelijkstroommotor).
  • Bepalen van luchtlekken.
  • Warmterecuperatie bij luchtbehandeling.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Comfort en luchtbehandeling, Marc Lintermans.
  • Bijkomend info via Digitap (AP Elektronische leeromgeving)
  • Bijkomende info via Teams

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,00 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges23,00 uren
Practicum en/of oefeningen16,00 uren
Werktijd buiten de contacturen63,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets60,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets60,00
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarVaardigheidstoets hands on permanent (Permanente evaluatie)40,00Geen tweede examenkans mogelijk voor dit deelexamen. Behaalde deelcijfer van de eerste examenperiode wordt overgedragen naar de tweede examenperiode. De student kan niet verzaken aan deze overdracht.

Toetsing (tekst)

Behaalde deelcijfer dat tenminste 10 op 20 bedraagt, wordt overgedragen van de eerste examenperiode naar de tweede examenperiode. De student kan niet verzaken aan deze overdracht.

Specifiek voor het labo:
In het algemeen geldt: toepassing het onderwijs- en examenreglement te bekomen via www.ap.be - reglement van het desbetreffende departement.
Code Fail wordt toegepast omdat de competentiegerichte leerprocessen met specifieke accenten op vaardigheidstrainingen enkel kunnen verworven worden binnen de vooropgestelde onderwijssetting.

Aanwezigheid bij Labo- en practica lessen inclusief de lessen rond specifieke softwarepakketten is verplicht. De labo’s starten stipt op tijd. De student die tien minuten na het startuur van het labo aankomt, kan de toegang tot het labo geweigerd worden. Met als gevolg dat de student als ‘afwezig’ wordt geregistreerd voor dat labo.
Een gemist labo kan niet ingehaald worden. Bij elke ongewettigde afwezigheid wordt er 0 (nul) gescoord op het desbetreffende labo. Een student die per semester 2 of meer keren afwezig is, ongeacht wettig of onwettig, krijgt een code 'F' van 'Fail' voor het desbetreffende deelexamen. Een code 'F' voor een deelexamen resulteert in een code 'F' voor het gehele opleidingsonderdeel.
Meer informatie over de code 'F' lees je in het desbetreffende art. van het onderwijs- en examenreglement zoals hierboven vermeld.
LABO REGLEMENT
•Zoals in de departementale aanvullingen van het onderwijs- en examenreglement is omschreven zijn er laboratoriumafspraken van toepassingen die gebundeld zijn in het document "Labo reglement Labo klimatisatie".
•Dit laboreglement is beschikbaar via de elektronische leeromgeving.

Tweede examenkans: niet mogelijk.

Opdrachten
De uitgewerkte opdrachten zijn het resultaat van eigen werk. Samenwerken voor een deel of de volledige opdracht is m.a.w. niet toegelaten en kan als fraude beoordeeld worden.
Meer informatie over fraude vind je in het desbetreffende artikel van het onderwijs- en examenreglement zoals hierboven vermeld.