Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
POP 533002/1919/2021/1/57
Studiegids

POP 5

33002/1919/2021/1/57
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Bachelor in de grafische en digitale media, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Frantzen Dominique
Andere co-titularis(sen): De Vuyst Marijke, Goedemé Lien, Peeters Andreas, Stoops Tim, Van Elsen Willem
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2020 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

In POP 5 focussen we op de ondernemende student. Dat is de student die een eigen bedrijf wil opstarten (entrepreneur), maar ook de student die binnen een bedrijf aan de slag wil en zijn opdrachten en carrière in goede banen wil leiden (intrapreneur). Met het oog op een eigen project (eigen bedrijf, evenement, dienst, pop-up agency) stellen we een stappenplan op dat dan tot uitvoer kan gebracht worden. We stellen ook ambities en leerdoelen scherp met het oog op de eindstage en de bachelorproef.

Voor dit olod volg je een aantal colleges en consulten en vul je op afgesproken tijdstippen je POP-portfolio aan op Digitap.

De POP-leerlijn is een lijn van professionalisering en zelfontwikkeling. We ondersteunen jou tijdens POP in het aanmaken van een Professioneel OntwikkelingsPlan dat mee groeit gedurende je GDM-studieloopbaan. Aan de hand van een digitaal POP-portfolio in Digitap krijgen zowel jijzelf als de lectoren een totaalbeeld van jou als student en toekomstig professional. Dit kan helpen in je oriëntering, zowel wat betreft stages, bachelorproef als je toekomstige job in het werkveld.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Strategische ontwikkeling. Opdracht vertalen
kan zich inleven in opdrachtgevers en eindgebruikers
Professionalisering
verwerft vaardigheden en durf om externe bronnen/personen te contacteren
Professionalisering. Reflectie
heeft inzicht in het persoonlijke leerproces en de eigen doelstellingen
kan zich inleven in opdrachtgevers en eindgebruikers
heeft inzicht in zijn eigen competenties ten opzichte van het werkveld
Professionalisering. Strategisch handelen
handelt ondernemend en commercieel door kansen en mogelijkheden te identificeren
Strategische ontwikkeling
verwerft vaardigheden en durf om externe bronnen/personen te contacteren
Professionalisering. Taakanalyse
heeft inzicht in het persoonlijke leerproces en de eigen doelstellingen
kan individueel en zelfstandig werken
Strategische ontwikkeling. Verkoop faciliteren
handelt ondernemend en commercieel door kansen en mogelijkheden te identificeren
heeft inzicht in het persoonlijke leerproces en de eigen doelstellingen
Productie. Werkproces controleren
kan individueel en zelfstandig werken

Leerinhoud

• Stappenplan ondernemen opstellen
• 21st Century-skills in praktijk zetten
• Groepswerking en peerevaluatie
• Groepsconsulten volgens expertise bij de lectoren
• Reflectie op de hele studieloopbaan en voorbereiding op de eindstage en bachelorproef

Je behaalt ook studiepunten door inspanningen buiten de lessen:

• actief meedoen met open campusdagen of infomomenten
• bezoeken van media evenementen, vakbeurzen en/of tentoonstellingen
• deelname aan workshops/lezingen (bv. Studium generale) ter ondersteuning je persoonlijke of professionele ontwikkeling

Studiematerialen (tekst): Verplicht

CURSUS-papier of -elektronisch
Cursusmateriaal wordt door de titularis beschikbaar gesteld tijdens de contacturen.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen18,00 uren
Werktijd buiten de contacturen60,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPortfolio100,00Permanente evaluatie
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodePortfolio100,00Herziening portfolio

Toetsing (tekst)


PERMANENTE EVALUATIE
Je kan voor de examenvorm permanente evaluatie maximaal 2 afwezigheden inhalen en dit enkel indien het organisatorisch mogelijk is. Je neemt het initiatief om binnen de 3 kalenderdagen na het gemiste evaluatiemoment (deadline indienen opdracht, presentatie, tussentijds evaluatiemoment, etc.) met de lector deze inhaalmogelijkheid in te plannen. Indien inhalen niet mogelijk is resulteert dit in een score 0 voor het gemiste evaluatiemoment.
In uitzonderlijke gevallen kan het departementshoofd hiervan afwijken.

Inzendingen voor opdrachten bestaan steeds uit eigen werk en worden ingediend binnen de voorziene deadlines. Indien gedachtegoed, beelden of teksten, ideeën, ontwerpen of delen van ontwerpen van anderen worden gebruikt, dienen de auteur, ontwerper en / of locatie van het werk duidelijk vermeld te worden om plagiaat – en dus examenfraude – te vermijden.

Opmerking: de effectieve examenvorm wordt gecommuniceerd via Digitap. De effectieve examentijd wordt gecommuniceerd via Webuntis.