Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijk Conservatorium Antwerpen
campus Desguinlei
Desguinlei 25 - 2018 Antwerpen
T +32 3 244 18 00 - F +32 3 238 90 17
conservatorium@ap.be
Onderzoeksmethodiek32728/1954/2021/1/02
Studiegids

Onderzoeksmethodiek

32728/1954/2021/1/02
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Schakelprogramma dans
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Titularis: Cassiers Edith
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2020 (Academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 180,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

De cursus Onderzoeksmethodiek leert de dansstudent hoe hij een onderzoek moet uitvoeren. Het biedt een inleiding tot het brede veld van theoretische perspectieven om kunst in het algemeen en dans in het bijzonder te bekijken en te analyseren.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Kan een onderzoeksgebied definiëren en verkennen door middel van zowel theoretische als artistieke processen;
Kan een (theoretisch) onderzoek uitvoeren door het formuleren en volgen van een onderzoeksvraag, hypothese en strategie;
Kan verschillende informatiebronnen over een onderwerp in de kunsten raadplegen, gebruiken, interpreteren en kritisch evalueren;
Kan onderzoeksresultaten communiceren door middel van verschillende vormen, zoals een onderzoeksdocument, essay, enz.
Kent verschillende methodologieën en theorieën om kunst in het algemeen en dans in het bijzonder te analyseren;

Leerinhoud

De cursus Onderzoeksmethodiek leert de dansstudent hoe hij een onderzoek moet uitvoeren. Het biedt een inleiding tot het brede veld van theoretische perspectieven om kunst in het algemeen en dans in het bijzonder te bekijken en te analyseren. We behandelen verschillende benaderingen, hun raakvlakken en tegenstellingen, hun sterktes en (potentiële) problemen. De studenten leren een onderzoeksvraag, een hypothese en een strategie te ontwikkelen en te formuleren. De studenten zullen in staat zijn om verschillende onderzoeksmethodieken (in de kunsten) te onderscheiden en te gebruiken. Deze cursus behandelt het zoeken naar informatie over een onderwerp in de kunsten via verschillende soorten informatiebronnen zoals naslagwerken, bibliografieën, monografieën, (wetenschappelijke) tijdschriften, dissertaties, elektronische databases en audiovisuele bronnen. De studenten leren de verschillende methoden en onderzoekstechnieken te gebruiken voor het detecteren en verwerken van primaire en secundaire gegevens uit bibliotheekcatalogi en classificatiesystemen. De cursus behandelt ook het verzamelen van informatie door middel van veldwerk met behulp van technieken zoals (etnografische) observatie en interviews.

Ze leren hoe ze informatie over een bepaald onderwerp verzamelen, analyseren, evalueren en selecteren op bruikbaarheid voor verschillende vormen van onderzoeksresultaten. De studenten leren verschillende manieren om dit onderzoek te communiceren (bijvoorbeeld door middel van een onderzoeksdocument, een essay, een webpagina, etc.) en hoe ze hun bronnen correct en consistent kunnen gebruiken en ernaar kunnen verwijzen.

Door middel van individuele opdrachten en groepsopdrachten worden de studenten vertrouwd gemaakt met de basisprincipes van het onderzoek.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges30,00 uren
Werktijd buiten de contacturen150,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets permanent (Permanente evaluatie)100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets100,00