Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijk Conservatorium Antwerpen
campus Desguinlei
Desguinlei 25 - 2018 Antwerpen
T +32 3 244 18 00 - F +32 3 238 90 17
conservatorium@ap.be
Masterproef Dans32846/1900/2021/1/27
Studiegids

Masterproef Dans

32846/1900/2021/1/27
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Educatieve master muziek en podiumkunsten, trajectschijf 5
    Afstudeerrichting:
    • Dans
  • Master in Dance
  • Master in de dans, trajectschijf 4
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 15 studiepunten
Titularis: Terclaevers Iris
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Engels, Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2021 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Studenten zijn verantwoordelijk voor de presentatie van hun Masterprojecten als een gezamenlijk lichaam, rekening houdend met artistieke en logistieke overwegingen. Studenten moeten hun embodied artistiek onderzoek presenteren op zowel fysiek als cognitief niveau, met erkenning van ofwel praktijkgebaseerd of praktijkgericht onderzoek.

OLR-Leerdoelen (lijst)

1. Ontwikkelt en verwoordt lichamelijk vakmanschap door middel van verworven instrumenten en technieken
Vertaalt hun belichaamd kennisarchief naar een tastbare en deelbare uitwerking
2. Organiseert een duurzame artistieke praktijk om de belichaamde praktijk uit te breiden
Verwerkt de artistieke praktijk naar een tastbare en deelbare uitwerking
3. Reflecteert en onderzoekt op vragen en ervaringskennis om de eigen artistieke praktijk te verdiepen
Vindt en realiseert een tastbare uitwerking voor het belichaamde artistieke onderzoek
Is in staat om te reflecteren over zijn/haar eindproduct en kan het contextualiseren
4. Deelt het belichaamde vakmanschap binnen het artistieke veld
Vertaalt hun belichaamd kennisarchief naar een tastbare en deelbare uitwerking
5. Bouwt, door dialoog en overdracht, een duurzame praktijk op in een artistieke omgeving
Verwerkt de artistieke praktijk naar een tastbare en deelbare uitwerking
6. Is in staat het artistieke veld te onderzoeken om de eigen praktijk te voeden en zich dienovereenkomstig te positioneren
Vindt en realiseert een tastbare uitwerking voor het belichaamde artistieke onderzoek
Is in staat om te reflecteren over zijn/haar eindproduct en kan het contextualiseren
7. Zet vakmanschap en belichaamde kennis in andere settings in
Vertaalt hun belichaamd kennisarchief naar een tastbare en deelbare uitwerking
8. Construeert, door vertaling naar en interactie met de samenleving, een zich ontwikkelende praktijk
Verwerkt de artistieke praktijk naar een tastbare en deelbare uitwerking
9. Investeert, door te resoneren binnen het sociaal-politieke en economische klimaat, in de wederkerige relatie tussen de eigen artistieke praktijk en de samenleving
Vindt en realiseert een tastbare uitwerking voor het belichaamde artistieke onderzoek
Is in staat om te reflecteren over zijn/haar eindproduct en kan het contextualiseren

Leerinhoud

Studenten presenteren hun belichaamde artistieke onderzoek op zowel fysiek als cognitief niveau, waarbij ze ofwel praktijkgericht ofwel praktijkgericht onderzoek erkennen. Alle projecten moeten worden weergegeven en gepresenteerd als een belichaamd artistiek performatief evenement. Daarnaast moeten hun processen worden gedocumenteerd, gecontextualiseerd en kritisch worden gereflecteerd in het portfolio en in een afsluitende discussie met een jury. Door middel van deze drie componenten toont de student onafhankelijk denken en originaliteit in het bereiken van competenties en leerdoelen. In elke intakegroep cureren en organiseren de studenten de presentatie van hun Master Projecten als een collectief, rekening houdend met artistieke en logistieke bekommernissen.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Artistieke praktijk
Practicum en/of oefeningen
Werkplekleren en/of stage

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 2Afstudeeropdracht100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeAfstudeeropdracht100,00

Toetsing (tekst)

De toetsvorm omvat:
-
Afstudeeropdracht (100%)

De toetsvorm in tweede zit omvat:
- Afstudeeropdracht (100%)

De student moet steeds aanwezig zijn tijdens de module voor dit opleidingsonderdeel.
Tijdens deze module vindt de permanente evaluatie plaats. Deze permanente evaluatie telt voor de totstandkoming van het gehele examencijfer voor dit opleidingsonderdeel.
Indien de student in meer dan 1/5e van de lessen ongewettigd afwezig is, krijgt hij een 0/20 voor het onderdeel 'permanente evaluatie'.

Voorwaarden gewettigde afwezigheid:
- Een afwezigheid gestaafd door een medisch attest
- Een vooraf aangevraagde afwezigheid, goedgekeurd door het artistieke coordinator