Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
Publishing VT32997/1919/2021/1/81
Studiegids

Publishing VT

32997/1919/2021/1/81
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Bachelor in de grafische en digitale media, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: De Vuyst Marijke
Andere co-titularis(sen): Van Camp Serge
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2020 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

In dit olod ga je dieper in op de technieken en achtergrondkennis die noodzakelijk zijn om een publicatie drukklaar of mediumklaar te maken. De basisbeginselen van rastertechnologie, resolutie, drukwerkvoorbereiding, kleur en opmaak komen hierbij aan bod. Via voorbeelden en opdrachten wordt de link gelegd met de professionele realiteit van premedia (prepress) en desktoppublishing.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Technische ontwikkeling. Basisbestand creëren
kan illustratie-, beeldverwerkend- en opmaaksoftware gebruiken om zijn ideeën uit te werken.
kan professioneel fotomateriaal aanleveren voor druk en web
kiest het juiste bestandsformaat afhankelijk van het doel
past de basisprincipes van de premedia juist toe
retoucheert aangeleverd of zelfgemaakt beeldmateriaal volgens de industrie-standaard binnen de mode- en reclamewereld
voert lay-out op een professionele manier uit
werkt op professionele wijze met typografie, zowel op micro- als macroniveau
Creatieve ontwikkeling. Conceptvoorstel genereren
heeft een ingesteldheid tot levenslang leren
is alert voor de nieuwe ontwikkelingen en trends in zijn vakgebied
kan ideeën/ concepten kiezen, verwerpen of aanpassen
kan ideeën/concepten genereren
kan ideeën/concepten genereren, toetsen, verfijnen, beargumenteren
past de basis van typografie en layout op grafisch verantwoorde wijze toe (letterkennis, selectie lettertype, structuur, bladspiegel)
selecteert passende typografie, beeldmateriaal en vormgeving in de ontwikkeling van een ontwerp voor een specifiek medium (cross-media of grafimedia) en doelgroep
Technische ontwikkeling. Gegevens inventariseren
beoordeelt/controleert de elementen (kleur, beelden, teksten, lay-out, typografie, interactie, productspecificaties e.d.) op geschiktheid voor de gevraagde media-uiting
bouwt en onderbouwt zelfstandig een workflow
controleert en bewerkt aangeleverde materialen in functie van hun toepassing (tekst, kleur, beeld, lay-out, typografie, ...)
digitaliseert en vectoriseert analoge originelen door middel van een scanner na analyse van het model en in functie van de uitvoerbaarheidseisen
documenteert en archiveert zijn werk
kan verschillende lettertypes van elkaar onderscheiden op basis van functie, anatomie en opbouw
kent de belangrijkheid van premediatechnische gegevens op vlak van beeld, typografie en kleur voor de verwerking van grafimedia of crossmedia publicaties
Technische ontwikkeling. Kwaliteitscriteria respecteren
creëert een goede PDF voor verschillende doeleinden (drukklaar, cPDF, interactieve PDF, ...)
heeft een basiskennis van Postscript en PDF en hun relevantie in het drukklaar aanleveren van grafische bestanden
kent de basisprincipes van preflight
Professionalisering. Reflectie
heeft een ingesteldheid tot levenslang leren
is alert voor de nieuwe ontwikkelingen en trends in zijn vakgebied
Professionalisering. Taakanalyse
kiest het juiste bestandsformaat afhankelijk van het doel

Leerinhoud

  • Introductie tot publishing: workflow, DTP, prepress, soorten publicaties, apparatuur
  • Basisbegrippen digitale beeldvorming: vector, pixel, resolutie, bitdiepte, compressie, digitale fotografie, beeldbewerking, …
  • Basisbegrippen kleur: additief, subtractief, steunkleuren, proceskleuren, conversie, kleurruimte, …
  • Inleiding premediatechnieken en -processen: rasteren, kleurbeheer, trapping, puntaangroei, afvlakking, …
  • Inleiding Postscript en PDF
  • Overzicht courante bestandstypes en hun gebruik
  • Overzicht beoordelingscriteria aangeleverde materialen in functie van hun toepassing (tekst, kleur, beeld, lay-out, typografie, …)
  • Inleiding drukklaar aanleveren grafische bestanden

Studiematerialen (tekst): Verplicht

CURSUS-papier of -elektronisch
cursus Publishing 1 beschikbaar gesteld door de titularis en notities tijdens de contacturen

HANDBOEK (verplicht)
Jan Ris, Annelize Van Dijk, Andree Hollander (2016); Het DTP-Naslagboek. Snel antwoord op alle vragen over grafische vormgeving, typografie en
prepress (3e editie). Van Duuren Media.
ISBN: 978-90-5940-914-9
272 pagina's

SOFTWARE
Photoshop CC + Illustrator CC + InDesign CC + Acrobat Pro

SD-kaart met min. 16Gb nodig

Onderwijsorganisatie

Afstandstraject
Practicum en/of oefeningen (afstandstraject)39,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (afstandstraject)39,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets permanent (Permanente evaluatie)60,00
AcademiejaarVaardigheidstoets hands on permanent (Permanente evaluatie)40,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets60,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands on40,00Jury

Toetsing (tekst)

Inzendingen voor opdrachten bestaan steeds uit eigen werk en worden ingediend binnen de voorziene deadlines. Indien gedachtegoed, beelden of teksten, ideeën, ontwerpen of delen van ontwerpen van anderen worden gebruikt, dienen de auteur, ontwerper en / of locatie van het werk duidelijk vermeld te worden om plagiaat – en dus examenfraude – te vermijden.