Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
Labo Elektriciteit D33201/1917/2021/1/47
Studiegids

Labo Elektriciteit D

33201/1917/2021/1/47
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Bachelor in de elektromechanica, trajectschijf 1
In andere opleidingen:
  • Bachelor in de elektromechanica als Elektriciteit A: Labo elektriciteit
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Broeckx Alex, Cuyvers Steven, Verhulst Peter
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2020 (Academiejaar)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Alle afspraken omtrent werkplekleren zijn terug te vinden in het afsprakenkader werkplekleren. Dit afsprakenkader maakt integraal deel uit van de ECTS-fiche.
Dit vak leg je af op de werkplek. Dat wil zeggen dat je onder begeleiding van een ervaren mentor de leerdoelen behaalt.
In samenspraak tussen bedrijf, hogeschool en student wordt het opleidingsplan afgesproken dat garandeert dat de student de mogelijkheid krijgt om de leerdoelen in te oefenen.
De student neemt zelf de regie van het opleidingsonderdeel in handen en gaat actief op zoek naar leermomenten. De student rapporteert gedurende zijn werkplekleren over de leermomenten, de behaalde leerdoelen en reflecteert over zijn handelen.
De bedrijfsmentor en coach van de hogeschool voorzien de student gedurende het van feedback.
De student kan solliciteren bij 5 bedrijven die de school selecteert om de werkplekcomponent af te leggen. Als de student bij geen van deze bedrijven terecht kan om de werkplekcomponent van de opleiding te behalen, kan dit opleidingsonderdeel niet aangevat worden.

In dit vak wordt de theorie van de elektrische opstellingen in de praktijk omgezet door het uitvoeren, meten en analyseren van opdrachtschakelingen.

  • weerstanden, spoelen en condensatoren bij gelijk- en wisselspanning; 
  • werking van verlichtingsschakelingen;
  • driefasige symmetrische en asymmerische belastingen;
  • vermogen en cos-phi metingen inclusief berekeningen; 
  • verschillende AC/DC motoren en generatoren. (Nominale gegevens en belastingskarakteristiek); 
  • wat de transformatoren betreft behandelen we enkelfasige transformatoren.

.... met als doel de theoretische concepten te begrijpen en te verwerken tot een vorm van parate kennis met het oog op de latere beroepsuitoefening.

OLR-Leerdoelen (lijst)

EM01: Vakkennis
De student kan de basisprincipes bij een driefasige ster- en driehoeksbelasting verklaren.
De student kan de werking van diverse types elektrische motoren en transformatoren verklaren.
De student kan het gedrag van weerstand, spoel en condensator voorspellen, zowel in een gelijkspannings- als in een wisselspanningsregime.
De student kan aan de hand van kenplaatgegevens een machine identificeren.
EM02: Installeren
De student kan diverse types elektrische machines afstellen, opstarten en in dienst nemen.
De student kan door logisch denken eenvoudige elektrische schakelschema's zelfstandig opbouwen en de eventuele problemen (storingen) oplossen.
De student kan aan de hand van handleidingen en catalogi de gebruikte apparatuur correct schakelen en instellen.
De student kan de verschillende elektrische meettoestellen integreren in de elektrische installaties.
De student kan aan de hand van kenplaatgegevens de machine correct aansluiten.
EM06: Gefundeerd kiezen
De student kan op basis van de huidige wetgeving en veilgheidseisen en afhankelijk van de toepassing een correcte selectie maken van differentieelschakelaar.
De student kan aan de hand van meetgegevens (vermogen-, arbeidsfactor, spanning, stroom, ...) correcte analyses maken.
EM09: Communiceren
De student kan op een gestructureerde wijze rapporteren over de gerealiseerde proefopstelling.
EM10: Samenwerken
De student kan de opdrachten realiseren via samenwerking met de overige groepsleden.
De student kan met de overige groepsleden communiceren om een gezamenlijk groepsrapport te realiseren.

Leerinhoud

Alle afspraken omtrent werkplekleren zijn terug te vinden in het afsprakenkader werkplekleren. Dit afsprakenkader maakt integraal deel uit van de ECTS-fiche.
Dit vak leg je af op de werkplek. Dat wil zeggen dat je onder begeleiding van een ervaren mentor de leerdoelen behaalt.
In samenspraak tussen bedrijf, hogeschool en student wordt het opleidingsplan afgesproken dat garandeert dat de student de mogelijkheid krijgt om de leerdoelen in te oefenen.
De student neemt zelf de regie van het opleidingsonderdeel in handen en gaat actief op zoek naar leermomenten. De student rapporteert gedurende zijn werkplekleren over de leermomenten, de behaalde leerdoelen en reflecteert over zijn handelen.
De bedrijfsmentor en coach van de hogeschool voorzien de student gedurende het van feedback.

  • Proeven betreffende de volgende onderwerpen:
    • werken met meettoestellen;
    • belasting op gelijkspanning;
    • gedrag van weerstanden, spoelen en condensatoren bij gelijk- en wisselspanning;
    • werking van de differentieelschakelaar;
    • werking en berekening van de TL verlichtingsschakeling (R-L-C kring);
    • driefasige symmetrische en asymmetrische belastingen;
    • vermogen en cos-phi metingen en berekeningen bij de verschillende proeven;
    • kortsluit-, nullast- en belastingsproef op transformatoren;
    • karakteristieken opnemen van gelijk- en wisselstroommachines.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • bundel met laboproeven en cursus Elektriciteit, Departement WT - Elektromechanica;
  • labomateriaal en meettoestellen;
  • documentatiemappen;
  • boeken uit de bibliotheek;
  • internet;
  • digitale leeromgeving;
  • afsprakenkader werkplekleren.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Werkplekleren en/of stage51,60 uren
Werktijd buiten de contacturen26,40 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPortfolio100,00Op basis van de individueel ingediende verslagen.

Geen tweede examenkans mogelijk voor dit deelexamen.

Toetsing (tekst)

Lees onderstaande opmerkingen zeer aandachtig. Ze geven inzicht in de wijze waarop het deelopleidingsonderdeel geëvalueerd en georganiseerd wordt. Ingeval van vragen of twijfel raadpleeg dan de betreffende lector.

Permanente evaluatie met verplichte aanwezigheid. Een student die meer dan twee keren afwezig is op de werkplek, krijgt een code ‘F’ van Fail voor het betreffende deelexamen.
Studenten kunnen met hun werkplek afspreken om gewettigde afwezigheden in te halen, maar enkel als dit praktisch haalbaar is voor de werkplek. De afwezigheden en bijhorende rapportage moeten uiterlijk ingehaald worden op de laatste examendag van de eerste examenkans. Ongewettigde afwezigheden kunnen niet ingehaald worden.
Op de werkplek wordt dagelijks aan de competenties van de verschillende opleidingsonderdelen duaal gewerkt. De verplichte aanwezigheid geldt dus voor alle opleidingsonderdelen duaal op alle dagen die op de werkplek gepresteerd worden en dit gedurende het volledige academiejaar. Wanneer de student meer dan twee keren afwezig is, resulteert dit dus een een ‘Fail’ voor alle opleidingsonderdelen duaal. 

  • Een code 'F' voor een deelexamen resulteert in een code 'F' voor het gehele opleidingsonderdeel. Meer informatie over de code 'F' lees je van het onderwijs- en examenreglement (www.ap.be). 
  • Code Fail wordt toegepast omdat de competentiegerichte leerprocessen met specifieke accenten op vaardigheidstrainingen en attitudevorming enkel kunnen verworven en geëvalueerd worden binnen de vooropgestelde onderwijssetting. 
  • Laattijdig indienen van een rapport wegens medische redenen of overmacht wordt niet aanvaard en kan dus niet ingehaald worden. Laattijdig indienen van een rapport van een opdracht of vervangopdracht resulteert in een nul voor dit rapport. 
  • Geen tweede examenkans mogelijk voor dit deelexamen. Behaalde deelcijfer van de eerste examenperiode wordt overgedragen naar de tweede examenperiode. De student kan niet verzaken aan deze overdracht.