Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Orthopedagogisch werken 333919/1924/2021/1/63
Studiegids

Orthopedagogisch werken 3

33919/1924/2021/1/63
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Bachelor in de orthopedagogie, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • Orthopedagogie
    • Orthopedagogie afstands/blended
In andere opleidingen:
  • Bachelor in de orthopedagogie als Orthopedagogische methoden en technieken 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Van den Bergh Els, Van Loock Katrijn, Verbeek Mieke, Verreyken Sarah
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2020 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 156,00 uren

Volgtijdelijkheid

simultaan te volgen met Orthopedagogiek 3 OF simultaan te volgen met Orthopedagogiek - afstands/blended 3 OF geslaagd of getolereerd voor Orthopedagogiek 3 OF geslaagd of getolereerd voor Orthopedagogiek - afstands/blended 3.

Korte omschrijving

Het opleidingsonderdeel 'Orthopedagogisch werken' focust op kinderen/jongeren en hun context. In de practica wordt er geoefend met methoden en technieken ter ondersteuning van ontwikkelings- en opvoedingsvragen en problematische opvoedingssituaties (in de ruime zin van het woord) geïnspireerd vanuit verschillende theoretische en methodische kaders. Ook planmatig handelen komt aan bod.
Het oefenen in de practica gebeurt op verschillende manieren: via casusbesprekingen, dialoog, rollen- en situatiespelen, het uitwerken van een toepassingstaak vanuit een authentieke casus, een portfolio waarin de bewegingspedagogische leerdoelen worden aangetoond.
Methoden die aan bod komen zijn o.m. (participerende) observatie, individuele, gezins- en groepsgesprekken, ervaringsleren, creatieve- en bewegingsmethodieken (waaronder voorbereiden en begeleiden van snoezel- of andere exploratieruimtes, Veronica Sherborne activiteiten, dramatische en dansexpressieactiviteiten, mindfulness & relaxatie,…)
Een professionele begeleidingshouding staat doorheen de practica centraal.

OLR-Leerdoelen (lijst)

De PBA orthopedagogie bouwt vanuit een (ortho)(ped)agogische grondhouding op een professionele manier een begeleidingsrelatie op met de cliënt en het cliëntsysteem, en draagt zorg voor het onderhouden en het afronden ervan.
De student past een professionele basishouding toe
De PBA orthopedagogie ondersteunt, begeleidt, organiseert en coördineert wonen, werken, leren en vrije tijd in de dagdagelijkse context. Hij doet dit op een methodische en duurzame wijze, met aandacht voor creativiteit en innovatie. Hij neemt bewust initiatieven om de ontwikkelingskansen en kwaliteit van leven/bestaan te garanderen.
De student begeleidt de cliënt / groep / situatie met orthopedagogische, creatief pedagogische en bewegingsexpressieve methoden op professioneel onderbouwde wijze.
De student creërt een situatie die afgestemd is op de ondersteuningsvraag of de ontwikkelingstaak van de cliënt(groep) waarbinnen ervaringsleren centraal staat (veilig, stimulerend, explorerend, interactief, uitdagend, ...).
De PBA orthopedagogie draagt op micro-, meso- en macroniveau actief bij tot begrip en betrokkenheid aangaande beroepsgerelateerde ethische, normatieve en maatschappelijke vragen. Hij handelt vanuit universele rechten en waarden.
De student past methodische handelwijzen toe op een deontologisch verantwoorde wijze en met oog voor de gehele context van de cliënt.
De PBA orthopedagogie stuurt zijn (ortho)(ped)agogisch handelen bij aan de hand van kritische (zelf)reflectie, actuele inzichten uit wetenschappelijk onderzoek en regionale, Europese en internationale evoluties.
De student formuleert de eigen krachten, valkuilen en uitdagingen m.b.t. het uitvoeren van methodische handelwijzen die in het opleidingsonderdeel aan bod komen.
De student hanteert het theoretisch kader orthopedagogisch handelen (met grondige analyse van alle elementen) op een geïntegreerde wijze
De student hanteert reeds aangereikte begrippenkaders om orthopedagogische realiteiten te analyseren.
De student verbindt de eigen leerervaringen met theoretische en methodische kaders.
De student verwerkt kritisch informatie uit betrouwbare bronnen in functie van het uitwerken van een casus.
Hij draagt bij tot de analyse van de ondersteuningsvraag en begeleidt op actieve wijze mee het proces van handelingsplanning. Op basis van zijn (ortho)(ped)agogische kennis selecteert de PBA orthopedagogie doelen en geschikte methodes in overleg met de belanghebbenden.
De student maakt een gefundeerde keuze voor bepaalde methodische handelwijzen vanuit de ondersteuningsvraag van de cliënt.
De PBA orthopedagogie werkt (interdisciplinair) samen en communiceert, ook in complexe en gespecialiseerde contexten, helder en respectvol met zijn cliënt, het cliëntsysteem, collega’s en externen.
De student gebruikt passende gesprekstechnieken.

Leerinhoud

- Theoretisch kader orthopedagogisch handelen
- Aspecten van een professionele basishouding in relatie tot de gehanteerde methodische handelwijzen
- Methoden en technieken o.m. (individueel, gezins- en groeps)gesprek, ervaringsleren, creatieve- en bewegingsmethodieken…) ter ondersteuning van ontwikkelings- en opvoedingsvragen en problematische opvoedingssituaties (in de ruime zin van het woord) geïnspireerd vanuit verschillende theoretische en methodische kaders

Studiematerialen (tekst): Verplicht

- Syllabus ‘Orthopedagogisch werken’ (2020-2021)
- Studiewijzer
- Aanvullende materialen op digitap

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing1,00 uren
Werkvormen
Practicum en/of oefeningen61,00 uren
Werktijd buiten de contacturen94,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPortfolio30,00Portfolio betreft het bewegingspedagogische luik. De student toont individueel het bereiken van de leerdoelen aan door een
doordachte verzameling van bronnen en reflecties daarop. Voor de concrete uitwerking van de portfolio zie studiewijzer
1. Toetsmethode: Werkstuk (100%)
2. Bron: Open boek
3. Toetsmedium: Digitaal
4. Toetsmoment: Momentopname na proces
5. Beoordelaar: Lector
Voor taal- en vormfouten worden er binnen de opleiding orthopedagogie tot 4 punten afgetrokken op schriftelijke opdrachten .
1pt: Afspraken rond de opdracht (met bronvermelding)
1pt: Tekststructuur (& lay-out)
1pt: Formulering: doelgerichte, professionele schrijfstijl
1pt: Correcte taal
Studenten worden aanwezig geacht tijdens de georganiseerde bewegingspedagogische practica.
Bij afwezigheid maakt de student een vervangtaak die geïntegreerd wordt in het
portfolio. Het cijfer van dit deelexamen wordt overgedragen naar de 2de examenperiode indien de student niet geslaagd is voor het totaal van het opleidingsonderdeel maar wel geslaagd is voor dit deelexamen.
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off45,00De hands off vaardigheidstoets is een schriftelijke taak aan de hand van een (reële) casus.
1. Toetsmethode: Casus
2. Bron: open boek
3. Toetsmedium: schriftelijk
4. Toetsmoment: Momentopname na proces
5. Beoordelaar: Lector
Aanwezigheid wordt verwacht tijdens de georganiseerde contactmomenten (on campus en online) van de
orthopedagogische practica.
Studenten die pas aanwezig zijn vanaf lesweek 4 (zie academische kalender orthopedagogie) kunnen niet meer
aansluiten bij een groep en dienen de handsoff vaardigheidstoets individueel te maken.
Het cijfer van dit deelexamen wordt overgedragen naar de 2de examenperiode indien de student niet geslaagd is voor het
totaal van het opleidingsonderdeel maar wel geslaagd is voor dit deelexamen.
AcademiejaarVaardigheidstoets simulatie25,00De vaardigheidstoets simulatie binnen het Orthopedagogisch luik betreft een toets waarbij de student zijn
begeleidingsvaardigheden toont in een intakegesprek.
1. Toetsmethode: gedragsobservatie
2. Bron: Open boek
3. Toetsmedium: Mondeling
4. Toetsmoment: Momentopname na proces
5. Beoordelaar: Lector
Het cijfer van dit deelexamen wordt overgedragen naar de 2de examenperiode indien de student niet geslaagd is voor het
totaal van het opleidingsonderdeel maar wel geslaagd is voor dit deelexamen.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodePortfolio30,00Als de student niet is geslaagd voor het opleidingsonderdeel:
- worden de punten behaald voor het deelexamen ‘portfolio bewegingspedagogisch luik ‘ in de eerste examenperiode overgedragen indien de student is geslaagd voor dit deelexamen in de eerste examenperiode.
- dient de student dit deelexamen af te leggen in de tweede examenperiode indien de student niet is geslaagd voor dit
deelexamen ‘portfolio bewegingspedagogisch luik ‘ in de eerste examenperiode
1. Inhoud: werkstuk (100%)
2. Toetsmethode: portfolio
3. Bron: Open boek
4. Toetsmedium: Digitaal
5. Toetsmoment: Momentopname na proces
6. Beoordelaar: Lector
Voor taal- en vormfouten worden er binnen de opleiding orthopedagogie tot 4 punten afgetrokken op schriftelijke opdrachten .
1pt: Afspraken rond de opdracht (met bronvermelding vanaf sem 2)
1pt: Tekststructuur (& lay-out)
1pt: Formulering: doelgerichte, professionele schrijfstijl
1pt: Correcte taal
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off45,00Als de student niet is geslaagd voor het opleidingsonderdeel:
- worden de punten behaald voor het deelexamen in de eerste examenperiode overgedragen indien de student is geslaagd voor dit deelexamen in de eerste examenperiode.
- dient de student dit deelexamen af te leggen in de tweede examenperiode indien de student niet is geslaagd voor dit
deelexamen in de eerste examenperiode. De hands off vaardigheidstoets in de tweede examenperiode is een Individuele schriftelijke taak aan de hand van een (reële) casus.
1. Toetsmethode: Casus
2. Bron: open boek
3. Toetsmedium: Schriftelijk
4. Toetsmoment: Momentopname na proces
5. Beoordelaar: Lector
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets simulatie25,00Als de student niet is geslaagd voor het opleidingsonderdeel:
- worden de punten behaald voor het deelexamen in de eerste examenperiode overgedragen indien de student is geslaagd voor dit deelexamen in de eerste examenperiode.
- dient de student dit deelexamen af te leggen in de tweede examenperiode indien de student niet is geslaagd voor dit
deelexamen in de eerste examenperiode. De simulatievaardigheidstoets binnen het Orthopedagogisch luik betreft een
mondeling examen waarbij de student zijn begeleidingsvaardigheden toont. Dit levert een individueel punt op .
6. Toetsmethode: gedragsobservatie
7. Bron: Open boek
8. Toetsmedium: Mondeling
9. Toetsmoment: Momentopname op examen
10. Beoordelaar: Lector