Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
ASS in de context33922/1833/2021/1/26
Studiegids

ASS in de context

33922/1833/2021/1/26
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Bachelor autismespectrumstoornissen: een orthopedagogisch perspectief, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): De Vos Bernice, Peeters Wilfried, Schepens Karen, Stinkens Wim, Turpyn Vera, Vanderplas Cindy
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2020 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Binnen dit OLOD wordt autisme wordt bekeken vanuit 3 belangrijke thema’s.
1. Autisme in het gezin
Het opvoeden van een kind met autisme vraagt veel van ouders. Binnen dit OLOD is het de bedoeling om het opvoeden en opgroeien van kinderen/jongeren met autisme vanuit een oplossingsgerichte visie te gaan bekijken.
Daarnaast staan we ook stil bij de context waarin één of bij beide ouders zelf autisme hebben. De komst van een baby is voor alle ouders een ingrijpende gebeurtenis. Voor mensen met autisme kan deze ervaring echter nog ingrijpender zijn. Waarmee heeft dit te maken en hoe kunnen ouders met autisme worden voorbereid en begeleid ?
2. Wonen en autonomie
Kinderen blijven normaal gezien niet hun hele leven bij hun ouders wonen. Ook mensen met autisme verlaten het ouderlijke nest. Ook velen onder hen hebben behoefte aan een relatie.
Welke factoren spelen hierbij een belangrijke rol ? Welk wetenschappelijk onderzoek is op dit vlak voor handen ?
3. Leren en werken
Een deel van de mensen met ASS lopen omwille van hun autisme vast in het onderwijs. Dit onder meer vermindert hun kans om een baan te vinden in overeenstemming met hun intellectuele mogelijkheden. Dit roept maatschappelijke vragen op. Wat zijn redelijke aanpassingen ? Op welke wijze kunnen personen met ASS ondersteund worden bij leren en werken ?

OLR-Leerdoelen (lijst)

OLR 2: professioneel samenwerken
De student formuleert adviezen om de context optimaal op de noden van een persoon met ASS af te stemmen.
De student legt a.h.v. de aangereikte kaders de link met zijn eigen handelen in zijn eigen (professionele) context.
OLR 3: professioneel handelen optimaliseren
De student brengt relevante beschermende en risicofactoren in de context van een persoon met ASS in kaart.
OLR 4: referentiekader blijvend actualiseren
De student benoemt welke contextfactoren de ontwikkeling van een persoon met ASS bevorderen en bemoeilijken.
OLR 5: inclusief en krachtgericht handelen
De student formuleert adviezen (om de context optimaal aan de noden van een persoon met ASS af te stemmen) vanuit de algemene aandachtspunten van inclusief en krachtgericht handelen.

Leerinhoud

Autisme, de gevolgen van autisme en voorstellen tot begeleiding worden bekeken in 3 verschillende contexten :
• Context van opgroeien en opvoeden (in gezin en binnen verschillende culturen);
• Context van wonen en autonomie (inclusief seksualiteit en relaties
• Context van leren en werken (relaties met collega’s, UDL, begeleidingsdecreet (vervanger van M-decreet)).

Studiematerialen (tekst): Verplicht

• Recente tijdschriftartikels en onderzoeksartikels (zelf op te zoeken door de studenten)
• PP en uitgeschreven tekst (opgesteld door de studenten zelf) = VERPLICHT
• Hypothetisch uitgewerkte casussen door de studenten op basis van reële casussen ingebracht door de studenten

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,00 uren
Werkvormen
Vormen van groepsleren10,00 uren
Werktijd buiten de contacturen63,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off60,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off60,00
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets15,00
AcademiejaarProjectopdracht25,00

Toetsing (tekst)

Werkstuk:
1. Korte omschrijving van de toets: Uitwerking van het gekozen thema gebaseerd op recente literatuur en onderzoek. Groepspunt (15%).
2. Toetsmethode: werkstuk
3. Bron: open boek
4. Toetsmedium: schriftelijk
5. Toetsmoment: momentopname op examen
6. Beoordelaar: lector
7. Afspraken rond verplichte aanwezigheden en afwezigheden
Projectopdracht:
1. Korte omschrijving van de toets: Presentatie van het werkstuk adhv een PPT waarbij de inhoud wordt geïllustreerd aan de hand van een hypothetisch uitgewerkte casus.
2. Toetsmethode: presentatie (individueel punt – 15%), werkstuk (PPT) (groepspunt – 10%)
3. Bron: open boek
4. Toetsmedium: schriftelijk
5. Toetsmoment: momentopname op examen
6. Beoordelaar: lector
7. Afspraken rond verplichte aanwezigheden en afwezigheden
Examen:
1. Korte omschrijving van de toets: Vaardigheidstoets hands-off ( 60% individueel)
2. Toetsmethode: examen
3. Bron: open boek
4. Toetsmedium: schriftelijk
5. Toetsmoment: momentopname op examen
6. Beoordelaar: lector
7. Afspraken rond verplichte aanwezigheden en afwezigheden