Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
ASS en ontregeld gedrag (2)33923/1833/2021/1/60
Studiegids

ASS en ontregeld gedrag (2)

33923/1833/2021/1/60
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Bachelor autismespectrumstoornissen: een orthopedagogisch perspectief, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Co-titularis(sen): De Vos Bernice, Peeters Wilfried, Schepens Karen, Stinkens Wim, Turpyn Vera, Vanderplas Cindy
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2021 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 150,00 uren

Volgtijdelijkheid

geslaagd voor Ijsbergdenken EN geslaagd voor ASS en ontwikkeling EN geslaagd voor ASS en ontregeld gedrag (1) OF simultaan te volgen met ASS en comorbiditeit OF geslaagd voor ASS en comorbiditeit.

Korte omschrijving

In het opleidingsonderdeel over ontregeld gedrag in het eerste jaar werd aan studenten geleerd om een werkmodel over de ontstaansfactoren van een ontregeld gedrag op te stellen en om op basis hiervan een plan van aanpak uit te werken.

In dit opleidingsonderdeel worden die basiskennis en –vaardigheden op twee manieren verder uitgebreid:
 er wordt uitgelegd hoe ontregeld gedrag kan worden aangepakt bij bijzondere subgroepen (bv. bij mensen met autisme en een ernstige verstandelijke beperking), bij mensen die opgroeien in moeilijke omstandigheden (bv. in een kwetsbaar gezin) en wanneer dit zich uit als een internaliserende problematiek (bv. angsten);
 en enkele belangrijke ondersteuningsmethodes worden uitgediept: de oplossingsgerichte benadering, de cognitieve gedragstherapie, mindfulness, geweldloos verzet, op de presentietheorie gebaseerde benaderingen, … .

OLR-Leerdoelen (lijst)

OLR 1: methodische-evidence based ondersteunen
De student stelt een werkmodel op van alle factoren die een rol spelen in het ontstaan of voortbestaan van een complex ontregeld gedrag
De student stelt een plan van aanpak op voor een complex ontregeld gedrag
OLR 3: professioneel handelen optimaliseren
De student ontwerpt interventies voor een ontregeld gedrag vanuit een bepaalde ondersteuningsmethode
OLR 4: referentiekader blijvend actualiseren
De student legt de principes van belangrijke ondersteuningsmethodes voor ontregeld gedrag uit
OLR 5: inclusief en krachtgericht handelen
De student houdt rekening met de principes van inclusief en krachtgericht handelen bij het opstellen van een plan van aanpak voor een complex ontregeld gedrag

Leerinhoud

1. Beeldvorming en aanpak van complexe vormen van ontregeld gedrag
 ontregeld gedrag bij complexe subgroepen, bv. mensen met autisme en een ernstige verstandelijke beperking
 ontregeld gedrag bij mensen in moeilijke leefomstandigheden, bv. kinderen met autisme in kwetsbare gezinnen
 internaliserend ontregeld gedrag: angsten, stress en stemmingsproblemen

2. Belangrijke ondersteuningsmethodes voor ontregeld gedrag:
 oplossingsgerichte benadering
 cognitieve gedragstherapie
 mindfulness
 geweldloos verzet
 op de presentietheorie gebaseerde benaderingen

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Reader met artikels over ontregeld gedrag op Digitap

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,00 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges15,00 uren
Werktijd buiten de contacturen133,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets20,00
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off80,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets20,00
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off80,00

Toetsing (tekst)

- kennistoets:
1. Korte omschrijving van de toets: examen met kennisvragen
2. Toetsmethode: open vragen
3. Bron: gesloten boek
4. Toetsmedium: schriftelijk examen
5. Toetsmoment: momentopname op examen
6. Beoordelaar: lector
- vaardigheidstoets hands off:
1. Korte omschrijving van de toets: examen met toepassingsvragen over casussen
2. Toetsmethode: open vragen over casussen
3. Bron: gesloten boek
4. Toetsmedium: schriftelijk examen
5. Toetsmoment: momentopname op examen
6. Beoordelaar: lector