Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Bachelorproef24597/1833/2021/1/69
Studiegids

Bachelorproef

24597/1833/2021/1/69
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Bachelor autismespectrumstoornissen: een orthopedagogisch perspectief, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Co-titularis(sen): De Vos Bernice, Peeters Wilfried, Schepens Karen, Stinkens Wim, Turpyn Vera, Vanderplas Cindy
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2020 (Academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 150,00 uren

Volgtijdelijkheid

geslaagd voor Ijsbergdenken EN geslaagd voor Omgevingsaanpassing EN geslaagd voor Begeleiding van personen met ASS EN geslaagd voor ASS en ontwikkeling EN geslaagd voor ASS en ontregeld gedrag (1) OF (simultaan te volgen met ASS en comorbiditeit EN simultaan te volgen met ASS in de context EN simultaan te volgen met ASS en ontregeld gedrag (2) EN simultaan te volgen met Netwerk ondersteunen).

Korte omschrijving

In de bachelorproef worden alle verworven kennis en vaardigheden van 2 jaar Banaba in 1 werkstuk toegepast. Op basis van 1 concrete casus uit het eigen werkveld of vrijwilligerscontext gaat de student het 2 sporenbeleid uittekenen en opbouwen op een methodische en planmatige manier.
De student zal zowel de cliënt als het netwerk in kaart brengen, prioritaire doelen voor de cliënt bepalen, een plan om de doelen te bereiken opstellen, het plan uitvoeren en een evaluatie van dit plan uitvoeren. De student zal reflecteren op zijn professionele groei en de evolutie in zijn professioneel handelen in een reflectiewerkstuk. Dit reflectiewerkstuk is het resultaat van de supervisie van OLOD 10.

OLR-Leerdoelen (lijst)

OLR 1: methodische-evidence based ondersteunen
De student verkent praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek en relevante theoretische kaders in functie van het begeleidings-en ondersteuningstraject
De student ontwerpt zelfstandig een begeleidings-en ondersteuningstraject en vertrekt hierbij van de eigen professionele praktijk/context.
De student kan de keuzes die hij maakt argumenteren vanuit een methodische attitude.
De student kan prioritaire keuzes voor een ondersteuning bepalen in functie van de behoeftes, talenten en de mogelijkheden van zowel de context als van de cliënt
De student kan een gefundeerde visie formuleren op het bestaande ondersteuningsaanbod.
De student kan het ondersteuningsaanbod verbeteren en/of optimaliseren.
OLR 2: professioneel samenwerken
De student kan alle betrokkenen motiveren voor de doelen en stappen in begeleidings-en ondersteuningstraject
OLR 3: professioneel handelen optimaliseren
De student kan een specifieke werk-,leervraag helder formuleren.
De student kan van op een afstand naar een probleemstelling kijken.
De student reflecteert op het eigen professionele handelen en de ontwikkeling ervan.
Student kan op een –aan de context- aangepaste en effectieve wijze communiceren over de doelen en stappen in begeleidings-en ondersteuningstraject
OLR 4: referentiekader blijvend actualiseren
De student kan wetenschappelijke literatuur beoordelen/ taxeren op zijn relevantie.
De student implementeert methodieken vanuit actuele autismegerelateerde literatuur.
De student kan op basis van recente literatuur een begeleidings-en ondersteuningstraject gebaseerd op het 2-sporenbeleid onderbouwen.
De student kan beroepsspecifiek nadenken in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
OLR 5: inclusief en krachtgericht handelen
De student formuleert de op basis van onderzoek en analyse bijgestuurde ondersteuning tegenover een achtergrond van empowerment van de cliënt.
De student kan de ethische afwegingen die hij maakt bij de dataverzameling en analyse verantwoorden.(mandaten, privacy)
De student redeneert beroepsspecifiek in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext en reikt de casusinbrenger andere perspectieven en invalshoeken aan

Leerinhoud

• Kritisch selecteren van relevante wetenschappelijk ASS-gerelateerde literatuur en bestaande methodieken voor een cliënt en de context ervan
• Op een planmatige, analytische en kritische manier een begeleidingstraject van een cliënt met ASS uitstippelen.
• Het uitgestippelde begeleidingstraject op een aangepaste en motiverende manier communiceren naar de persoon met ASS en het netwerk toe
• Reflectief leren op basis van ervaringen binnen de eigen beroeps-of vrijwilligerspraktijk.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

- Geenen, M.-J. (2017). Reflecteren. Leren van je ervaringen als professional. Coutinho.

- Studiemateriaal aangeboden op het elektronisch leerplatform Digitap. 

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing56,00 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges3,50 uren
Practicum en/of oefeningen4,00 uren
Vormen van groepsleren12,50 uren
Werktijd buiten de contacturen74,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarAfstudeeropdracht70,00
AcademiejaarReflectieopdracht25,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarAfstudeeropdracht70,00
AcademiejaarReflectieopdracht25,00
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarVaardigheidstoets hands on5,00

Toetsing (tekst)

De beoordeling van de bachelorproef omvat twee delen:
1. De afstudeeropdracht
1. Korte omschrijving van de toets: De toetsvorm van OLOD 10 is een afstudeeropdracht in de vorm van een bachelorscriptie. In deze bachelorscirptie worden alle kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes verworven in OLOD 1 tem 9 geïntegreerd in 1 werkstuk. Deze afstudeeropdracht wordt gemaakt op basis van een casus binnen de eigen vrijwilligerspraktijk of professionele context.
2. Toetsmethode: open vragen   
3. Bron: open boek
4. Toetsmedium: schriftelijk
5. Toetsmoment: Momentopname op examen 
6. Beoordelaar: lector en externe deskundige 

2. Het afsluitend reflectiewerkstuk

1. Korte omschrijving van de toets: De student bereidt zich voor op de supervisie-bijeenkomsten aan de hand van een werkervaring op schrift en een reflectieopdracht, namelijk het omschrijven van 2 eigen thema’s die hem geraakt of aan het denken gezet hebben n.a.v. de vorige bijeenkomst.
Als inbrenger maakt de student een heldere afbakening van zijn werkervaring en stelt hij een specifieke werk- of leervraag aan de groep. (vaardigheidstoets hands on – mondeling – 5% van de totaalbeoordeling).
In een afsluitend reflectiewerkstuk reflecteert de student op doel-en taakgericht samenwerken en op eigen groei en ontwikkeling in professioneel handelen.

2. Toetsmethode: open vragen
3. Bron: open boek

4. Toetsmedium: schriftelijk  
5. Toetsmoment: momentopname na proces
6. Beoordelaar: lector
7. Afspraken rond afwezigheden: