Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
Brand Lab I33946/1919/2021/1/46
Studiegids

Brand Lab I

33946/1919/2021/1/46
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Bachelor in de grafische en digitale media, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Van Hecke Bavo
Andere co-titularis(sen): Bouckaert Pascal, Claes Saar, Listhaeghe Erwin, Paesmans Miet, Peeters Andreas, Stoops Tim
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2020 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 156,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Binnen Brand Lab I leer je de basisbeginselen van branding, verwerf je inzicht in verschillende types doelgroepen en leer je onderwerpen onderzoeken. Via een creatief proces ontwikkel je verschillende interessante concepten om een doelgroepgerichte boodschap te visualiseren. Deze grafische uiting maak je digitaal verder op volgens de regels van de kunst en presenteer je op een visueel aantrekkelijke en inhoudelijk onderbouwde manier.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Understand
Je duidt brand design en de basisbegrippen rond doelgroep en positionering binnen de context van marketing.
Je zet de basisbegrippen van brand design functioneel in bij de creatie van een merk.
Explore
Je bedenkt meerdere creatieve concepten voor een eenvoudige merkidentiteit.
Je visualiseert concepten van een eenvoudige merkidentiteit.
Je past de basiselementen van grafische vormgeving toe in functie van een esthetisch verantwoord ontwerp van een symbool.
Materialize
Je past de illustratiesoftware methodisch toe op een eenvoudig ontwerp met aandacht voor het instellen van de configuratie en de vectoriele opbouw van je artwork.
Je past beeldbewerkingssoftware methodisch toe op een eenvoudig ontwerp met aandacht voor het instellen van de configuratie, het maken van de beeldcomposities en het maken van niet destructieve kleur- en toonaanpassingen.
Je toetst je ontwerpen af bij een beperkt testpubliek en past je werk aan op basis van de feedback.
Je presenteert je ontwerp in digitale mock-ups en motiveert inhoudelijk.

Leerinhoud

  • Oriëntatie in marketing, branding en brand design
  • Onderzoeken van een onderwerp
  • Doelgroepen
  • Positionering
  • Adobe Illustrator (basis)
  • Adobe Photoshop (basis)
  • Basiselementen van grafische vormgeving
  • Conceptontwikkeling
  • Conceptvisualisatie
  • Motiveren van concept en ontwerpbeslissingen
  • Gebruikerstesten

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Cursus Brand DesignLab 1 digitaal beschikbaar gesteld door de lectoren en notities tijdens de contacturen.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges66,00 uren
  • Duur: Semester
Werktijd buiten de contacturen90,00 uren
  • Duur: Semester

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarProjectopdracht50,00
AcademiejaarProjectopdracht permanent (Permanente evaluatie)50,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht100,00

Toetsing (tekst)

Inzendingen voor evaluatie bestaan steeds uit eigen werk en worden ingediend binnen de voorziene deadlines. Indien gedachtegoed, beelden of teksten, ideeën, ontwerpen of delen van ontwerpen van anderen worden gebruikt, dienen de auteur, ontwerper en / of locatie van het werk duidelijk vermeld te worden om plagiaat – en dus examenfraude – te vermijden.

Opmerking: de effectieve examenvorm wordt gecommuniceerd via Digitap. De effectieve examentijd wordt gecommuniceerd via Webuntis.