Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
Brand Lab II33952/1919/2021/1/56
Studiegids

Brand Lab II

33952/1919/2021/1/56
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Bachelor in de grafische en digitale media, trajectschijf 1
    Keuzeoptie:
    • Brand DesignLab
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Van Hecke Bavo
Andere co-titularis(sen): Bouckaert Pascal, Claes Saar, Listhaeghe Erwin, Paesmans Miet, Peeters Andreas, Stoops Tim
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2021 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 156,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Binnen Brand Lab II ga je dieper in op de structuur van merkidentiteiten en de context waarbinnen merken strategische keuzes moeten maken. Je ontwerpt een B2C merk. Voor dit merk ontwikkel je een kartonverpakking ontworpen volgens de verwachtingen van de doelgroep en opgemaakt volgens de regels van de kunst. Om het product in de markt te zetten ontwikkel je een strategisch goed doordachte campagne waarbij zelf geschreven copy en een eigen beeld elkaar versterken.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Understand
Je herformuleert een briefing vertrekkende vanuit onderzoek naar de doelgroep, de context, het merk DNA en de doelstellingen van de klant.
Je maakt verantwoorde strategische keuzes, toegepast op verpakkingen en afgeleide producten.
Je ontwerpt volgens bestaande brand values.
Je kent de werking van beeldbanken en selecteert correct fotografie voor verschillende media uitingen.
Je maakt pictogrammensets (afhankelijk van het verpakkingstype) vectorieel aan en exporteert deze als rasterbeeld op verschillende formaten.
Je kent de opportuniteiten en verplichtingen van tekst en beeld op een verpakking.
Explore
Je bedenkt meerdere creatieve concepten voor een B2C merkidentiteit.
Je bedenkt meerdere creatieve concepten voor een eenvoudige kartonverpakking.
Je bedenkt meerdere creatieve concepten voor een eenvoudige B2C campagne bestaande uit beeld en tekst.
Je visualiseert concepten voor een merkidentiteit, verpakking en bijhorende campagne.
Je ontwerpt esthetisch verantwoorde designs voor een B2C merkidentiteit, kartonverpakking en campagne die tegemoet komen aan de strategische doelstellingen.
Je maakt esthetisch verantwoorde ontwerpen volgens de richtlijnen van een bestaande huisstijl.
Je past je originele ontwerp aan om de legale en marketingcommunicatie op een esthetische manier te integreren in het ontwerp.
Materialize
Je maakt het digitale ontwerp van een eenvoudige kartonverpakking productieklaar volgens het technisch plan.
Je maakt het digitale ontwerp van een eenvoudige campagne productieklaar voor digitale en analoge media.
Je toetst ontwerpen meermaals af bij een relevant testpubliek en past je werk aan op basis van de feedback.
Je presenteert je ontwerp op een visueel aantrekkelijke manier en motiveert inhoudelijk mondeling en schriftelijk.

Leerinhoud

  • Brand DNA
  • Briefing & debriefing
  • Doelgroepen
  • Positionering
  • Werken met fotografie en beeldbanken
  • Conceptontwikkeling B2C merkidentiteit
  • Conceptontwikkeling kartonverpakkingen
  • Conceptontwikkeling campagnebeeld
  • Conceptvisualisatie
  • Ontwerpen binnen brand values
  • Ontwerpen naar doelgroep
  • Ontwerpen volgens technische standaarden
  • Productieklaar maken van bestanden
  • Gebruikerstesten

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Cursus Brand DesignLab 2 digitaal beschikbaar gesteld door de lectoren en notities tijdens de contacturen.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges66,00 uren
  • Duur: Semester
Werktijd buiten de contacturen90,00 uren
  • Duur: Semester

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarProjectopdracht50,00
AcademiejaarProjectopdracht permanent (Permanente evaluatie)50,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht100,00

Toetsing (tekst)

Inzendingen voor evaluatie bestaan steeds uit eigen werk en worden ingediend binnen de voorziene deadlines. Indien gedachtegoed, beelden of teksten, ideeën, ontwerpen of delen van ontwerpen van anderen worden gebruikt, dienen de auteur, ontwerper en / of locatie van het werk duidelijk vermeld te worden om plagiaat – en dus examenfraude – te vermijden.

Opmerking: de effectieve examenvorm wordt gecommuniceerd via Digitap. De effectieve examentijd wordt gecommuniceerd via Webuntis.