Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
POP I33956/1919/2021/1/95
Studiegids

POP I

33956/1919/2021/1/95
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Bachelor in de grafische en digitale media, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: De Clerck Lies
Andere co-titularis(sen): De Bie Marijke
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2020 (Academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

POP I maakt deel uit van de coachingsleerlijn binnen de opleiding GDM en is erop gericht in kleine groepen met skills aan de slag te gaan die in elk van de labs van pas zullen komen en die jou helpen om jezelf een echte designer mindset aan te meten. In 8 verschillende sessies werken we rond 4 belangrijke thema's; je krijgt telkens kort en krachtig een theoretisch kader mee, oefent samen met medestudenten specifieke skills in en ontdekt wat werkt voor jou en waar je uitdagingen liggen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Professionaliseren
Je past de basisprincipes van timemanagement toe bij het opstellen van een realistische studieplanning.
Je onderzoekt en besluit welke tips m.b.t. stressmanagement jou kunnen helpen tijdens je studie.
Je past de basisprincipes van kritisch denken toe tijdens oefeningen in de les.
Je demonstreert hoe je een GDM briefing kan omzetten naar een plan met inschatting van tijd en complexiteit.
Je test een reflectietool aangereikt in de les uit op een afgerond GDM project.
Je reflecteert op je eigen studievoortgang a.h.v. de reflectiecirkel van Kolb.
Communiceren
Je past het communicatiemodel van Shannon & Weaver toe in concrete (oefen)situaties.
Je formuleert je persoonlijke uitdagingen op vlak van communicatie, omgaan met feedback en actief luisteren.
Samenwerken
Je neemt actief deel aan de evaluatie van de opleiding.

Leerinhoud

Deze 4 thema's komen tijdens de workshops aan bod: 

  • Communiceren: Waarover gaat het als we het over communiceren hebben? We gebruiken het moedermodel van alle communicatiemodellen en passen het toe op voorbeelden van communicatie én miscommunicatie. We gaan dieper in op het belang van je luistervaardigheid als toekomstig ontwerpen en bekijken hoe jij als student omgaat met feedback die je in het kader van je opdrachten ontvangt.
  • Time- & stressmanagement: Hoe kom je tot een goede studieplanning en wat kan jou helpen om de stress tijdens jouw GDM carrière onder controle te houden? We onderzoeken samen wat werkt voor jou.
  • Reflecteren: Wat is het verschil tussen evalueren en reflecteren? En waarom is reflectie zo belangrijk tijdens je studie? We reiken je verschillende reflectietools aan die je zelf uittest en coachen jou in het reflecteren op je eigen studievoortgang.
  • Taakanalyse: Kritisch en probleemoplossend denken is een belangrijke vaardigheid, zeker als toekomstig ontwerper! We bekijken samen hoe je vertrekkende van een briefing tot een resultaat komt en welke skills je daarbij kunnen helpen.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Het cursusmateriaal wordt digitaal beschikbaar gemaakt via Digitap door de titularis.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Vormen van groepsleren12,00 uren
Werktijd buiten de contacturen66,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off permanent (Permanente evaluatie)20,00je toont een professionele en positieve leerhouding
AcademiejaarVaardigheidstoets simulatie permanent (Permanente evaluatie)80,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeReflectieopdracht30,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets simulatie70,00

Toetsing (tekst)

Inzendingen voor evaluatie bestaan steeds uit eigen werk en worden ingediend binnen de voorziene deadlines. Indien gedachtegoed, beelden of teksten, ideeën, ontwerpen of delen van ontwerpen van anderen worden gebruikt, dienen de auteur, ontwerper en / of locatie van het werk duidelijk vermeld te worden om plagiaat – en dus examenfraude – te vermijden.

Opmerking: de effectieve examenvorm wordt gecommuniceerd via Digitap. De effectieve examentijd wordt gecommuniceerd via Webuntis.