Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Kronenburg
Kronenburgstraat 47 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 80 - F +32 3 220 55 99
wt@ap.be
Dietetics W534060/1930/2021/1/62
Studiegids

Dietetics W5

34060/1930/2021/1/62
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Bachelor in de voedings- en dieetkunde, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 12 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Adam Marleen, Bauwens Meghan, De Grim Joni, Le Bruyn Bente
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2020 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 312,00 uren

Volgtijdelijkheid

binnen het opleidingsprogramma al minstens 80 studiepunten afgewerkt hebben.

Korte omschrijving

Diëtetiek bestudeert de voedingsaanpassingen welke noodzakelijk zijn bij diverse aandoeningen of ziekte. Gezonde voeding blijft steeds de basis van elk dieet maar bij tal van aandoeningen moet men één of meerdere restricties (mogelijk ook supplementen) invoeren om een goede gezondheidstoestand en / of goede voedingstoestand te bekomen of handhaven.

In dit opleidingsonderdeel wordt het voedingsadvies en specifieke diëten besproken bij vegetarisme en veganisme en bij diverse aandoeningen van het maag - darmstelstel en dit zowel bij de volwassene als bij het kind. Daarnaast bespreken we ook obesitas en het metabool syndroom eveneens op volwassen leeftijd als op kinderleeftijd.

OLR-Leerdoelen (lijst)

communicatie
hanteert vakterminologie met betrekking tot de maag – darm aandoeningen, obesitas en metabool syndroom
diëten
geeft de wetenschappelijke achtergrond weer met betrekking tot de maag – darm aandoeningen, obesitas en metabool syndroom
lost een patiëntendossier volgens specifieke richtlijnen op met betrekking tot de maag – darm aandoeningen, obesitas en metabool syndroom
werkt concrete adviezen uit met betrekking tot de maag – darm aandoeningen, obesitas en metabool syndroom zoals het opstellen van een algemeen dagschema, verboden/ toegelaten lijst, wisselijst, product- en merkenkennis
grootkeuken en catering
bereidt een maaltijd met specifieke dieetproducten op basis van een dieetvoorschrift.
kwaliteit en voedselveiligheid
werkt veilig (in specifieke omstandigheden).
methodologie
lost een patiëntendossier volgens specifieke richtlijnen op met betrekking tot de maag – darm aandoeningen, obesitas en metabool syndroom
werkt veilig (in specifieke omstandigheden).
probleemanalyse
geeft de wetenschappelijke achtergrond weer met betrekking tot de maag – darm aandoeningen, obesitas en metabool syndroom
productbeoordeling
analyseert (dieet)producten binnen de diëten bij de fragiele populatie.
analyseert (dieet)producten binnen de diëten bij welvaartsaandoeningen, maag-darmproblematiek en alternatieve voeding.

Leerinhoud

In dit opleidingsonderdeel gaan we dieper in op vegetarisme en veganisme en worden de voedingsaanpassingen en specifieke diëten die noodzakelijk zijn bij diverse aandoeningen van het maag - darmstelstel besproken en ingeoefend.

Je zal vertrekken vanuit een theoretische basis via zelfstudie met ondersteuning in werkcolleges voor het maken van oefeningen.  Praktische toepassingen en uitwerking van de diëten gebeurt via practica.  Werkcolleges en practica wisselen elkaar af om een goede integratie van de leerstof te bekomen.

Er wordt in het bijzonder ingegaan op voeding bij slokdarmaandoeningen, voeding bij maagproblematiek, voeding bij glutenintolerantie, voeding en het prikkelbare darmsyndroom met het laag FODMAP dieet en wat verstaan we onder 'gut health?'

Eveneens wordt het voedingsadvies besproken en ingeoefend bij obesitas en het metabool syndroom.

De aandachtspunten in het voorkomen van deze aandoeningen bij volwassenen en bij kinderen worden verduidelijkt.

De voedingsadviezen en specifieke diëten worden ingeoefend door middel van :

  • interpretatie en analyse van patiëntdossiers volgens specifieke richtlijnen gevolgd door het uitschrijven van een persoonlijk deetadvies voor de desbetreffende casus.
  • kritisch bekijken van dagmenu's en / of voedingsanamneses waarbij dieetfouten worden onderschept en een verantwoord alternatief, welk past binnen het dieet wordt geadviseerd.
  • aanpassen van receptuur, menu- en weekschema's aan specifieke dieeteisen.
  • ontwikkelen van dieetlijsten.
  • kritisch beoordelen van dieetproducten en/ of voedingsbestanddelen.
  • het praktisch verwerken van dieetproducten, het bereiden van een recept op basis van de bestudeerde dieetproducten en de organoleptische beoordeling ervan.
  • onderzoek naar smaak, textuur en beïnvloedende factoren







 
What do you want to do ?
New mail
 
What do you want to do ?
New mail
 
What do you want to do ?
New mail

 
What do you want to do ?
New mail

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Digitale cursus en aanvullend ondersteunend materiaal te raadplegen via de elektronische leeromgeving Digitap.

Databanken (Dieetbehandelingsrichtlijnen, Informatorium Voeding en Diëtetiek , PEN databank,....) te raadplegen via de AP Databanken.

Belgische voedingsmiddelentabel, NUBEL

Brochure 'Voedingsaanbevelingen voor België' Hoge Gezondheidsraad, 2016

Brochure 'Voedingsaanbevelingen voor de Belgische volwassen bevolking met een focus op voedingsmiddelen' Hoge gezondheidsraad, 2019.

'Maten en gewichten', handleiding voor gestandardiseerde kwantificering van voedingsmiddelen in België, ISBN 76994-06-4, 2005

VD - AP Richtlijn van het lopende academiejaar (ingebonden versie van Universitas nodig voor het examen)

VD - AP Kennislijn van het lopende academiejaar

Nutritionele berekeningen gebeuren met de software Nutridiëtist. De leermiddelen bevatten de jaarlijkse licentie.

 
What do you want to do ?
New mail
 
What do you want to do ?
New mail

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing3,00 uren
  • Omschrijving: de effectieve examenvorm en examentijd worden gecommuniceerd via digitap. De examentijd bevat een zelfde tijdsverlenging voor alle studenten.
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges16,50 uren
  • Omschrijving: de effectieve werkvorm wordt gecommuniceerd via digitap.
Practicum en/of oefeningen17,50 uren
  • Omschrijving: de effectieve werkvorm wordt gecommuniceerd via digitap.
Vormen van groepsleren
Werkplekleren en/of stage
Werktijd buiten de contacturen275,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off80,00Zie toetsing tekst
AcademiejaarVaardigheidstoets simulatie permanent (Permanente evaluatie)20,00Zie toetsing tekst
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off80,00Zie toetsing tekst
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets simulatie permanent (Permanente evaluatie)20,00Zie toetsing tekst

Toetsing (tekst)

Verplichte aanwezigheid geldt voor de praktijksessies.

De toetsing gebeurt aan de hand van permanente evaluatie voor 20% en aan de hand van een vaardigheidstoets hands off, deze telt mee voor 80%.

Het niet opstarten of afsluiten van de monitoringsoftware wordt aanzien als fraude.

Bij elke afwezigheid behaalt de student een 0 score op het betreffende deelexamen (praktijksessies).

De student kan per reeks (reeks te specifiëren als opleidingsonderdeel, facet of …) maximaal 1 gemiste praktijksessie inhalen en dit enkel indien het organisatorisch mogelijk is. De student neemt het initiatief om binnen de 3 kalenderdagen na de gemiste praktijksesssie met de betrokken lectoren deze inhaalsessie in te plannen.
Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student het opleidingshoofd.
Deelname aan praktijklessen is noodzakelijk om de door de opleiding vooropgestelde beroepscompetenties te kunnen ontwikkelen en toetsen. Conform het OER wordt voor dit opleidingsonderdeel de beoordeling “Fail” (code “F”) toegekend bij afwezigheid vanaf 20% van de lesactiviteiten, tenzij de student recht heeft op een inhaalsessie. Een code 'F' voor een deelexamen resulteert in een code 'F' voor het gehele opleidingsonderdeel. Meer informatie over de code 'F' lees je in art. 15.5 van het onderwijs- en examenreglement (www.ap.be).