Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Kronenburg
Kronenburgstraat 47 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 80 - F +32 3 220 55 99
wt@ap.be
Dietetic skills W634065/1930/2021/1/38
Studiegids

Dietetic skills W6

34065/1930/2021/1/38
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Bachelor in de voedings- en dieetkunde, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Adam Marleen, Aerts Ingrid, Bauwens Meghan, Snoeckx Lieve
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2021 (2de semester)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 104,00 uren

Volgtijdelijkheid

simultaan te volgen met Dietetics W6 EN binnen het opleidingsprogramma al minstens 80 studiepunten afgewerkt hebben.

Korte omschrijving

Binnen Dietetic skills W6 ontwikkel en verfijn je verder je talenten en vaardigheden om als diëtist deskundig en professioneel te kunnen handelen en communiceren.

Met het ‘skillslab’ creëren we een werkomgeving waarin je (realistische) werksituaties inoefent aan de hand van casuïstiek (rollenspel). Met opeenvolgende cycli van

  • zelfstudie (voorbereidende opdrachten)
  • oefening begeleid door lectoren
  • reflectie van studenten en lectoren
  • opnemen van leerpunten

bouw je geleidelijk aan je beroepsskills op.

Het rollenspel spitst zich toe op het diëtistisch onderzoek, het adviseren en evalueren van het diëtistisch behandelplan in overleg met de PZON én het uitvoeren van het behandelplan waarbinnen communicatieve en methodische vaardigheden centraal staan.

OLR-Leerdoelen (lijst)

(zelf)reflectie
evalueert het behandelplan in overleg met de PZON
diëten
adviseert in overleg met PZON het diëtistisch behandelplan
methodologie
bespreekt op PZON-niveau de gegevens uit het diëtistisch onderzoek
motiveren
hanteert de MGV-tools met nadruk op de ORBS-technieken
voert het behandelplan uit (stellen diëtetistische diagnose, opstellen van diëtistische behandeldoelen en opstellen algemeen dagschema, wissellijst, verboden/ toegelaten lijst en andere didactische hulpmiddelen relevant voor de PZON)

Leerinhoud

Practica Dietetic Skills W6 is leren volgens Skillslabmethodiek. Met deze leermethode leer je verder het diëtistisch consult aan. Fasen binnen de dieetbehandeling die centraal staan binnen dit opleidingsonderdeel zijn: het diëtistisch onderzoek, de diëtistische diagnose, de dieetbehandeling en evaluatie. Tijdens deze fasen werkt de PZON actief aan gedragsverandering, met een diëtist die als behandelaar een begeleidende, adviserende, motiverende en coachende rol vervult. Naast de methodische vaardigheden oefen je dus tijdens het skillslab verder je communicatieve en motiverende vaardigheden in en dit telkens in een specifieke beroepssituatie. 

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Digitale Cursus via het leerplatform Digitap
  • AP Cursus: Motiverende gespreksvoering – Eline Baete en Meghan Bauwens
  • Het diëtistisch consult (zesde druk), uitgeverij Boom onder de vorm van een online Account met Bookshelf E-book 2020 | ISBN 9789024427895
    OFWEL een online Account met Paperback 2020 ISBN 9789024427888 online te bestellen via https://www.boomhogeronderwijs.nl/product/100-9258_Het-dietistisch-consult-zesde-druk of via Standaard boekhandel
  • Handouts: presentaties beschikbaar via het leerplatform Digitap
  • Boek: Portiegroottes. Valetudo Consulting
  • Online berekeningsprogramma: Nutritionele berekeningen gebeuren met de software Nutridiëtist. De leermiddelen bevatten de jaarlijkse licentie.
  • Standaard mag een student zijn laptop tijdens de les gebruiken (OER artikel 23.4 §10 Het is wel toegestaan om gebruik te maken van een laptop of tablet voor het maken van notities, opdrachten of oefeningen in het kader van de onderwijsactiviteit (maar dus niet voor andere doeleinden).)

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

  • Databanken (Dieetbehandelingsrichtlijnen, Informatorium Voeding en Diëtetiek , PEN databank,....) te raadplegen via de AP Databanken.
  • VD-AP Richtlijn van het lopende academiejaar (ingebonden versie van Universitas nodig voor het examen)
  • VD-AP Kennislijn van het lopende academiejaar 
  • Belgische voedingsmiddelentabel: NUBEL. (2017). Belgische voedingsmiddelentabel. Brussel.
  • Maten en gewichten, handleiding voor gestandaardiseerde kwantificering van voedingsmiddelen in België, HGR, nr. 6545-2 uitgave 2005
  • Hoge Gezondheidsraad. Voedingsaanbevelingen voor de Belgische volwassen bevolking met een focus op voedingsmiddelen (2019). Brussel: HGR; 2019. Advies nr. 9284.
  • Brochure: Voedingsaanbevelingen voor België - 2016, Hoge Gezondheidsraad, HGR nr. 9285, september 2016

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing3,50 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges
Practicum en/of oefeningen26,00 uren
  • Omschrijving: de effectieve werkvorm wordt gecommuniceerd via digitap.
Vormen van groepsleren
Werkplekleren en/of stage
Werktijd buiten de contacturen74,50 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarProjectopdracht30,00Semesteropdracht W6. Voor dit opleidingsonderdeel is een tweede examenkans niet mogelijk.
AcademiejaarVaardigheidstoets simulatie70,00Toonmoment. Voor dit opleidingsonderdeel is een tweede examenkans niet mogelijk.

Toetsing (tekst)

De reflectie van MGV is een onderdeel van de beoordeling van semesteropdracht W6.

De student dient verplicht aanwezig te zijn op alle activiteiten van dit opleidingsonderdeel.

Laattijdig indienen van de semesteropdracht resulteert in een 0 score voor het deelexamen.

De toonmomenten starten stipt op het aangekondigde uur. Laattijdig aansluiten is organisatorisch onmogelijk.

Bij elke afwezigheid behaalt de student een 0 score op het betreffende deelexamen.

De student kan maximaal 1 gemist toonmoment inhalen en dit enkel indien het organisatorisch mogelijk is. De student neemt het initiatief om binnen de 3 kalenderdagen na de gemiste praktijksesssie met de betrokken lectoren deze inhaalsessie in te plannen.