Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Kronenburg
Kronenburgstraat 47 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 80 - F +32 3 220 55 99
wt@ap.be
Voedingszorg W634064/1930/2021/1/04
Studiegids

Voedingszorg W6

34064/1930/2021/1/04
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Bachelor in de voedings- en dieetkunde, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Meeusen Marijke
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2021 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

binnen het opleidingsprogramma al minstens 80 studiepunten afgewerkt hebben.

Korte omschrijving

Tijdens het vak voedingszorg analyseren we wat deze term impliceert. We bekijken verschillende problematiek die frequent in een voedingszorg-setting voorkomen. Volgende ziektebeelden komen aan bod; ondervoeding, slikproblemen, oncologische problemen, dementie en decubitus. In de lessen komt aan bod hoe we met een holistische voedingsinterventie voorgenoemde ziektebeelden kunnen behandelen of (in geval van chronische ziekte) de symptomen kunnen verlichten. Op voedingsvlak wordt er hierbij gewerkt met reguliere voeding, orale supplementen, sondevoeding of parenterale voeding. Tijdens de lessen wordt uitvoerig ingegaan op indicaties en contra-indicaties van de verschillende methoden.

OLR-Leerdoelen (lijst)

communicatie
Hanteert correcte vakterminologie inzake pathologie en behandeling
diƫten
Geeft de wetenschappelijke achtergrond weer met betrekking tot ondervoeding (onder andere terminologie, screening en behandeling)
Stelt een advies op voor bijvoeding, sondevoeding en parenterale voeding voor een opgegeven casus
Geeft de wetenschappelijke achtergrond weer met betrekking tot dysfagie, zoals pathofysiologie, onderzoeksmethoden en behandelingsmethoden (waaronder IDDSI).
Geeft de wetenschappelijke achtergrond weer met betrekking tot oncologie, dementie, chronisch obstructief longlijden, decubitus of een combinatie van deze ziekten
voedingsbeleid
Lost een patiƫntendossier volgens specifieke richtlijnen op met betrekking tot oncologie, dementie, chronisch obstructief longlijden, decubitus of een combinatie van deze ziekten
evidence-based handelen
Geeft de wetenschappelijke achtergrond weer met betrekking tot ondervoeding (onder andere terminologie, screening en behandeling)
Geeft de wetenschappelijke achtergrond weer met betrekking tot dysfagie, zoals pathofysiologie, onderzoeksmethoden en behandelingsmethoden (waaronder IDDSI).
Formuleert vanuit richtlijnen en wetenschappelijke studies een correct advies omtrent de rol van voeding bij preventie en curatie van ziekte(n)
Past de gekende richtlijnen rond nutritie toe in een casus.

Leerinhoud

- Conceptvorming voedingszorg. Duiding van doelgroepen van voedingszorg en verkennen van belangrijke terminologie.

- Analyse van het concept ondervoeding en ondervoedingssyndromen.

- Analyse van screeningsmethoden voor ondervoeding en ondervoedingssyndromen.

- Behandelingsmogelijkheden ter preventie en behandeling van ondervoeding aan de hand van reguliere voeding, orale supplementen, sondevoeding en parenterale voeding. Analyse van de indicaties en contra-indicaties van elke methode.

- Analyse van het concept slikproblemen: conceptvorming, oorzaken, gevolgen, risicopopulaties, prevalentie.

- Dieetbehandeling bij slikproblemen met studie van het concept IDDSI.

- Studie van verschillende ziektebeelden met hun specifieke dieetbehandelingen. Volgende ziekten komen aan bod: oncologie, chronisch obstructief longlijden, dementie en decubitus.

- Oplossen van casussen met één of meerdere van voorgenoemde pathologieën. De oefeningen worden opgelost vanuit een holistisch kader.



Studiematerialen (tekst): Verplicht

- Cursus voedingszorg (Domien Van Dijck, 2020).

- Alle artikels en guidelines die binnen de digitale leeromgeving Digitap tet beschikking staan.

- Oplossingen van klassikaal uitgewerkte oefeningen.

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing3,00 uren
  • Omschrijving: de effectieve examenvorm en examentijd worden gecommuniceerd via digitap. De examentijd bevat een zelfde tijdsverlenging voor alle studenten.
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges7,50 uren
  • Omschrijving: de effectieve werkvorm wordt gecommuniceerd via digitap.
Practicum en/of oefeningen
Vormen van groepsleren
Werkplekleren en/of stage
Werktijd buiten de contacturen67,50 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off100,00

Toetsing (tekst)

100 % hands-off vaardigheidstoets, bestaande uit een casus gecombineerd met kennis- en inzichtvragen.

Het niet opstarten of afsluiten van de monitoringsoftware wordt aanzien als fraude.