Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Kronenburg
Kronenburgstraat 47 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 80 - F +32 3 220 55 99
wt@ap.be
IPSIG W834078/1930/2021/1/92
Studiegids

IPSIG W8

34078/1930/2021/1/92
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Bachelor in de voedings- en dieetkunde, trajectschijf 4
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Aerts Ingrid, Snoeckx Lieve
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2021 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

(simultaan te volgen met Dietitian W7 OF geslaagd of getolereerd voor Dietitian W7) EN (simultaan te volgen met Biomedische wetenschappen W7 OF geslaagd of getolereerd voor Biomedische wetenschappen W7) EN (simultaan te volgen met Dietetic skills W7 OF geslaagd of getolereerd voor Dietetic skills W7) EN binnen het opleidingsprogramma al minstens 123 studiepunten afgewerkt hebben.

Korte omschrijving

Tijdens de moduleweek ‘Interprofessionele samenwerking in de gezondheidszorg’ werk je intensief samen met studenten van andere gezondheidszorg beroepen:
geneeskunde, verpleegkunde, sociaal werk, voedings- en dieetkunde, logopedie en audiologie, ... . Je vormt samen een interprofessioneel team van een 8-tal personen en
gaat met eigen en aangeboden casussen uit de gezondheidszorg aan de slag. Je stelt bijv. een interprofessioneel zorgplan op waarbij de patiënt/cliënt centraal staat, je
overlegt over ethische kwesties en argumenteert je beslissing,... . Deze leermomenten in team worden afgewisseld met interactieve hoorcolleges en een slot apotheose
met panelgesprek voor alle 1000 IPSIG-deelnemers. Tijdens de IPSIG-week worden alle teams verdeeld over verschillende campussen van hogescholen en de universiteit
in Antwerpen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

(zelf)reflectie
voert de schriftelijke opdrachten van het portfolio uit
stimuleert het eigen leren en dat van de PZON, van het cliëntensysteem, van het team en andere hulpverleners uit de gezondheidszorg (levenslanglerende)
communicatie
communiceert op een adequate manier binnen een team en met de PZON en zijn omgeving om op basis van een gemeenschappelijk begrip tot een goede professionele besluitvorming te komen (communicator)
interdisciplinair
bereikt de basiscompetenties zoals geformuleerd in het CanMeds 2005 project: expert, communicator, teamspeler, manager, belangenbehartiger, levenslang lerende en professional
methodologie
leidt participerend, hanteert hierbij doeltreffend tijdsmanagement en werkt taak- en procesgericht (manager)
samenwerken
participeert bij het uitwerken van interprofessioneel vooropgestelde doelen, waarbij hij constructief samenwerkt, zodat kwaliteitsvolle zorg wordt bevorderd en de PZON centraal wordt gesteld (teamspeler)
licht persoonlijke en beroepsspecifieke motieven toe, onderzoekt kritisch en stuurt bij in functie van de gedeelde verantwoordelijkheid (professional)
zorg voor omgeving
beschrijft de noden en de behoeften van de PZON, van het cliëntensysteem en het team en formuleert voorstellen voor het leveren van hierop afgestemde kwaliteitsvolle zorg (belangenbehartiger)
evidence-based handelen
licht binnen een interprofessioneel team in een casus de taak van een diëtist toe en neemt deze rol op conform het beroepsprofiel (expert)

Leerinhoud

De problematiek van patiënten/cliënten in de gezondheidszorg wordt steeds complexer, waardoor meer verschillende zorgbeoefenaars bij dezelfde patiënt/cliënt
betrokken zijn. Verschillende beroepsgroepen hebben vaak uiteenlopende inzichten en belangen, onder meer bij ethische vragen, waardoor gezamenlijk overleg met
de te nemen beslissingen noodzakelijk wordt. Teamwork is niet alleen een noodzaak geworden, maar het vormt ook een veelal aantrekkelijke uitdaging: hoe realiseren
we met elkaar en voor elkaar, en vooral voor de patiënten die aan onze zorgen toevertrouwd worden, de inhoudelijke en menselijke meerwaarde die een groep kan
creëren?
In de IPSIG-module leert de student interprofessioneel samen te werken, de patiënt centraal te stellen in de hulpverlening, en zo de continuïteit en kwaliteit van de
zorg te optimaliseren.
Het opleidingsonderdeel ‘Interprofessioneel Samenwerken in de Gezondheidszorg (IPSIG)’ wordt ingericht voor studenten van de Faculteit Geneeskunde, Farmacie en
Revaki van de Universiteit Antwerpen, de opleidingen uit de domeinen gezondheidszorg en sociale agogiek van de AP Hogeschool en de Karel de Grote hogeschool,
Sociaal werk van de Hogeschool Zeeland en de opleidingen Bachelor in de Toegepaste Psychologie en Bachelor in de Logopedie en Audiologie van Thomas More
Antwerpen.
Studenten uit verschillende opleidingen worden ingedeeld in leer- en studiegroepen (equivalent aan een interdisciplinair team) en begeleid door minimum één tutor.
Ter voorbereiding van de IPSIG-week wordt vanuit je eigen opleiding een infomoment georganiseerd; waarbij zowel de inhoudelijke voorbereiding wordt uitgelegd, als
de praktische zaken besproken worden. Er wordt ook ruimte voorzien voor het beantwoorden van je vragen.
Het organisatieschema van de IPSIG-week ligt vast. De studenten worden verwacht van maandagmorgen tot en met vrijdagnamiddag.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Tsakitzidis G, & Van Royen P. (2018). Leren Interprofessioneel samenwerken in de gezondheidszorg. Uitgeverij De Boeck, Berchem. (ISBN 978-90-306-8695-8)

Digitale cursus en aanvullend ondersteunend materiaal te raadplegen via de elektronische leeromgeving Digitap

Digitale cursus en aanvullend ondersteunend materiaal te raadplegen via de elektronische leeromgeving aangeboden door Uantwerpen voor alle IPSIG studenten

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges
Practicum en/of oefeningen
Vormen van groepsleren40,00 uren
Werkplekleren en/of stage
Werktijd buiten de contacturen38,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarStage100,00zie toetsing (tekst)
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarStage100,00Digitale groepsopdracht

Toetsing (tekst)

Het punt van IPSIG is een combinatie van het punt als samenwerker in de gezondheidszorg (groepspunt vermenigvuldigd met een factor voortvloeiend uit self- en peerassessment) en de elementen van het digitale portfolio. De concrete toelichting en het exacte wegingspercentage wordt weergegeven in de cursus op digitale leeromgeving.

Laattijdig indienen van de portfolio-elementen resulteert in een 0 score voor het deelexamen.

Het organisatieschema van de IPSIG-week ligt vast. De studenten worden verwacht van maandagmorgen tot en met vrijdagnamiddag.

Vervangtaken bij afwezigheden worden voorzien volgens bepaalde criteria (zie digitale leeromgeving).

Studenten die omwille van bijvoorbeeld een buitenlandse stage niet kunnen deelnemen aan de IPSIG week krijgen een digitale groepsopdracht.