Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Kronenburg
Kronenburgstraat 47 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 80 - F +32 3 220 55 99
wt@ap.be
Dietetic skills S534049/1930/2021/1/76
Studiegids

Dietetic skills S5

34049/1930/2021/1/76
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Bachelor in de voedings- en dieetkunde, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Baete Eline, Bauwens Meghan, Snoeckx Lieve, Van Laer Sofie, Van Nunen Eef, Wolters Ira
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2020 (1ste semester) of 15.03.2021 (2de semester)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 104,00 uren

Volgtijdelijkheid

simultaan te volgen met Diëtetiek S5 EN (binnen trajectschijf 1 al minstens 60 studiepunten afgewerkt hebben EN binnen trajectschijf 2 al minstens 40 studiepunten afgewerkt hebben).

Korte omschrijving

Binnen Dietetic skills S5 vervolmaak je de vaardigheden om als diëtist deskundig en professioneel te kunnen handelen en communiceren. Het is een zeer belangrijke voorbereiding op de stageperiode.

De methodologie van het diëtistisch handelen en je communicatieve vaardigheden staan tijdens de practica (skillslab) centraal. 

Met het ‘skillslab’ creëren we via het opgeven van scenario's, een werkomgeving waarin je een realistische werksituatie uitvoert aan de hand van een rollenspel.

Met opeenvolgende cycli van
> Zelfstudie: Voorbereiden van een casus volgens het diëtistisch consult
> Uitvoeren: van het diëtistisch consult aan de hand van een scenario zowel als studentdiëtist, simmulatie-PZON en observator.
> Feedback geven aan en ontvangen van studenten en lector
> Reflectie over het verloop van de skillslabsessie.

Het rollenspel spitst zich toe op het samenvoegen van dieetbegeleiding en gedragsverandering. Voor het uitwerken van het dieetadvies en het behandelingsplan worden er casussen aangereikt waarin combinatiediëten centraal staan.

 

OLR-Leerdoelen (lijst)

diëten
adviseert de PZON over de praktische uitwerking van het (combinatie)dieet
argumenteert de wetenschappelijke achtergrond van het (combinatie)dieet op het niveau van de PZON
bespreekt een diëtistisch verantwoord alternatief bij vastgestelde voedingsfouten
motiveren
implementeert de gepaste MGV-tools volgens de fase binnen het gesprek
implementeert de gepaste MGV-tools volgens de fase van gedragsverandering

Leerinhoud

Practica Dietetic Skills S5 is leren volgens Skillslabmethodiek. Hier staan actieve verwerving, verwerking en verankering van kennis centraal.  Met deze leermethode ga je, na een grondige voorbereiding via zelfstudie, een casusgebonden diëtistisch consult uitvoeren. In de casussen zullen voornamelijk combinatiediëten aan bod komen. 

Het diëtistisch consult is een dynamische cyclische proces waarin, binnen Dietetic Skills S5, alle fases worden doorlopen. Van aanmelding tot afsluiting, ondersteund door coaching en voorlichtingsmateriaal, worden tijdens een practicum simulatieconsulten uitgevoerd in groepjes van 3 à 4 studenten.  De fase van het consult zal, naast  de vooraf aangeboden casus, ook bepaald worden op basis van een uitgeschreven scenario voor simulatie-PZON en studentdiëtist (= de situatie).  Opgedane vakkennis is nodig om vaardigheden in de praktijk effectief toe te passen. Wanneer een vaardigheid niet ondersteund wordt door kennis, inzicht en houding leer je jezelf "een kunstje "aan.  In dat geval weet je, zo gauw een situatie afwijkt van de leersituatie, niet meer wat je moet doen.  Vandaar dat aan elk practicum de nodige voorbereiding vooraf gaat.  Tijdens een practicum zullen zowel medestudenten als de begeleidende lector de gesprekken observeren en feedback geven.

Er zal aandacht uitgaan naar het samenbrengen van zorggerichte communicatieve vaardigheden en motiverende gesprekstechnieken. 
Ook de methodische vaardigheden van doelgericht-, systematisch-, procesmatig- en bewust handelen worden geobserveerd en geëvalueerd. 

Via zelfstudie werk je dus vooraf de aangeboden casus uit volgens het diëtistich consult. Hierbij maak je zowel gebruik van studiemateriaal uit Dietetic Skills S1-2, Dietetic Skills S3-4 en andere opleidingsonderdelen, als van nutritionele software. Tijdens een practicum kunnen ook aangeleerde antropometrische metingen uitgevoerd worden. 

De zelfstudie en de lessen leiden tot duurzame leerresultaten, zijn een belangrijk hulpmiddel naar PZON-contacten tijdens de stage en een goede voorbereiding op de praktijk. 



Studiematerialen (tekst): Verplicht

Digitale AP Cursus Dietetic Skills S5 via het leerplatform Digitap

AP Cursus ‘Motiverende gespreksvoering’ – Eline Baete en Meghan Bauwens

AP Cursus Dietetic Skills S3-4 van het vorig academiejaar

Databanken (Dieetbehandelingsrichtlijnen, Informatorium Voeding en Diëtetiek , PEN databank,....) te raadplegen via de AP Bibliotheek via e-campus.

Handouts van de gebruikte presentaties via het leerplatform Digitap

Handboek: Het diëtistisch consult (vijfde druk), uitgeverij Boom-Lemma onder de vorm van een online Account met Bookshelf E-book 2016 | ISBN 9789461277527 online te bestellen via www.hetdiëtistischconslult.nl (90 euro voor 3 jaren) OFWEL een online Account met Paperback 2016 | ISBN 9789089538239 online te bestellen of via Standaard boekhandel.

Voedingsaanbevelingen voor de Belgische volwassen bevolking met een focus op voedingsmiddelen, HGR, nr. 9284, Juni 2019 of online versie https://www.health.belgium.be/nl/advies-9284-fbdg-2019

NUBEL, 6de editie, Belgische voedingsmiddelentabel,

Maten en gewichten, handleiding voor gestandaardiseerde kwantificering van voedingsmiddelen in België, HGR, nr. 6545-2 uitgave 2005

Portiegroottes, Valetudo consulting

AP richtlijn van het lopende academiejaar

AP kennislijn van het lopende academiejaar 

Standaard mag een student zijn laptop tijdens de les gebruiken (OER artikel 23.4 §10) Het is toegestaan om gebruik te maken van een laptop of tablet voor het maken van notities, opdrachten of oefeningen in het kader van de onderwijsactiviteit (dus niet voor andere doeleinden)

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges
Practicum en/of oefeningen21,00 uren
  • Omschrijving: de effectieve werkvorm wordt gecommuniceerd via digitap.
Vormen van groepsleren
Werkplekleren en/of stage
Werktijd buiten de contacturen83,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarVaardigheidstoets hands on100,00

Toetsing (tekst)

Deelname aan praktijklessen is noodzakelijk om de door de opleiding vooropgestelde beroepscompetenties te kunnen ontwikkelen en toetsen.

De simulatie vaardigheidstoets zal via permanente evaluatie gebeuren tijdens alle praktijksessies, zodat ook de evolutie van de student mee in kaart wordt gebracht.

Conform het OER wordt voor dit opleidingsonderdeel de beoordeling “Fail” (code “F”) toegekend bij afwezigheid vanaf 20% van de lesactiviteiten, tenzij de student recht heeft op een inhaalsessie. De student kan maximaal 1 gemiste praktijksessie inhalen en dit enkel indien het organisatorisch mogelijk is. De student neemt het initiatief om binnen de 3 kalenderdagen na de gemiste praktijksessie met de betrokken lectoren deze inhaalsessie in te plannen.
Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student het opleidingshoofd. 

Een code 'F' voor een deelexamen resulteert in een code 'F' voor het gehele opleidingsonderdeel. Meer informatie over de code 'F' lees je in art. 15.5 van het onderwijs- en examenreglement (www.ap.be).

Studenten die de voorbereidende taak niet hebben uitgevoerd of laattijdig indienen, worden niet toegelaten tot de praktijksessie. De student behaalt een 0 score voor de gemiste sessie.