Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Positieve psychologie34181/1929/2021/1/12
Studiegids

Positieve psychologie

34181/1929/2021/1/12
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Bachelor in de toegepaste psychologie, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Van den Neucker Elke
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2020 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Waarom blijven mensen roken hoewel ze weten dat het ongezond is? Hoe voorkom je obesitas? Welke technieken kan je gebruiken om stress te verminderen? Hoe kunnen concepten uit de positieve psychologie je helpen in het werken met cliënten?
Positieve psychologie is een recente stroming, die het belang onderzoekt van welbevinden en gezondheid. Het gaat over hoe we het beste uit onszelf en anderen kunnen halen en optimaal kunnen functioneren. In dit olod gaan we eerst in op enkele belangrijke begrippen en modellen van de gezondheidspsychologie. We gaan o.a. dieper in op wat het stellen van (on)gezond gedrag beïnvloedt en op gezondheidsbevordering. In een tweede deel focussen we op stress en stressmanagement. Tenslotte maak je kennis met de basisprincipes en modellen van de positieve psychologie. Doorheen het opleidingsonderdeel reiken we je instrumenten aan waarmee je concreet aan de slag kan gaan, en leren we je al deze inzichten koppelen aan de praktijk, zodat je het verschil kan maken voor anderen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Plan van aanpak
de verschillende vormen en modellen van stress en het verband met ziekte in eigen woorden uitleggen
in een (school- of werk- of gezondheidsgerelateerde) casus de effectiviteit van copingstrategieën gemotiveerd beoordelen
de verschillen en gelijkenissen tussen modellen over gezondheid en/of ziekte in eigen woorden uitleggen
het ontstaan van ongezond gedrag toelichten
de processen waardoor ongezond gedrag in stand wordt gehouden toelichten
verklaren welke factoren gezondheidsverschillen tussen groepen beïnvloeden
individuele, culturele en leeftijdsgerelateerde perspectieven op gezondheid in eigen woorden uitleggen
de gevolgen van gezondheidsbedreigend en gezondheidsbevorderend gedrag van een individu en/of groep illustreren
de belangrijkste theorieën (Seligman, Czikszentmihalyi…) uit de positieve psychologie in eigen woorden uitleggen
een correcte definitie van de belangrijkste begrippen uit de positieve psychologie en gezondheidspsychologie geven
in een casus vanuit de belangrijkste theorieën van de positieve psychologie suggesties voor interventies geven
in een casus adviezen geven rond hoe ongezond gedrag geremedieerd kan worden
op basis van een casus een krachtenplan opstellen

Studiematerialen (tekst): Verplicht

- studiewijzer en schrijfwijzer als leermiddel
- leermateriaal op Digitap
- handboek: Bannink, F. (2018). Positieve Psychologie, de toepassingen. Amsterdam, Nederland: Boom ISBN 9789089539205

Onderwijsorganisatie

Avondtraject
Hoor- en/of werkcolleges (avondtraject)16,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (avondtraject)59,00 uren
Dagtraject
Hoor- en/of werkcolleges (dagtraject)24,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (dagtraject)51,00 uren

Toetsing (lijst)

Dagtraject
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets70,00Zie studiewijzer op Digitap; schriftelijk examen
Toetsvorm: kennistoets
Toetsmethode: open en/of gesloten vragen
Toetsmedium: schriftelijk
Toetsbron: gesloten boek
Beoordelaar: lector
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off20,00Zie studiewijzer op Digitap; schriftelijk examen
Toetsvorm: vaardigheidstoets hands-off
Toetsmethode: casus
Toetsmedium: schriftelijk
Toetsbron: gesloten boek
Beoordelaar: lector
AcademiejaarVaardigheidstoets hands on10,00Zie studiewijzer op Digitap; schriftelijk examen
Toetsvorm: vaardigheidstoets hands-on
Toetsmethode: open en/of gesloten vragen
Toetsmedium: schriftelijk
Toetsbron: gesloten boek
Beoordelaar: lector
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets70,00Zie studiewijzer op Digitap; schriftelijk examen
Toetsvorm: kennistoets
Toetsmethode: open en/of gesloten vragen
Toetsmedium: schriftelijk
Toetsbron: gesloten boek
Beoordelaar: lector
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off20,00Zie studiewijzer op Digitap; schriftelijk examen
Toetsvorm: vaardigheidstoets hands-off
Toetsmethode: casus
Toetsmedium: schriftelijk
Toetsbron: gesloten boek
Beoordelaar: lector
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands on10,00Zie studiewijzer op Digitap; schriftelijk examen
Toetsvorm: vaardigheidstoets hands-on
Toetsmethode: open en/of gesloten vragen
Toetsmedium: schriftelijk
Toetsbron: gesloten boek
Beoordelaar: lector
Avondtraject
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets70,00Zie studiewijzer op Digitap; schriftelijk examen
Toetsvorm: kennistoets
Toetsmethode: open en/of gesloten vragen
Toetsmedium: schriftelijk
Toetsbron: gesloten boek
Beoordelaar: lector
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off20,00Zie studiewijzer op Digitap; schriftelijk examen
Toetsvorm: vaardigheidstoets hands-off
Toetsmethode: casus
Toetsmedium: schriftelijk
Toetsbron: gesloten boek
Beoordelaar: lector
AcademiejaarVaardigheidstoets hands on10,00Zie studiewijzer op Digitap; schriftelijk examen
Toetsvorm: vaardigheidstoets hands-on
Toetsmethode: open en/of gesloten vragen
Toetsmedium: schriftelijk
Toetsbron: gesloten boek
Beoordelaar: lector
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets70,00Zie studiewijzer op Digitap; schriftelijk examen
Toetsvorm: kennistoets
Toetsmethode: open en/of gesloten vragen
Toetsmedium: schriftelijk
Toetsbron: gesloten boek
Beoordelaar: lector
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off20,00Zie studiewijzer op Digitap; schriftelijk examen
Toetsvorm: vaardigheidstoets hands-off
Toetsmethode: casus
Toetsmedium: schriftelijk
Toetsbron: gesloten boek
Beoordelaar: lector
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands on10,00Zie studiewijzer op Digitap; schriftelijk examen
Toetsvorm: vaardigheidstoets hands-on
Toetsmethode: open en/of gesloten vragen
Toetsmedium: schriftelijk
Toetsbron: gesloten boek
Beoordelaar: lector