Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijk Conservatorium Antwerpen
campus Desguinlei
Desguinlei 25 - 2018 Antwerpen
T +32 3 244 18 00 - F +32 3 238 90 17
conservatorium@ap.be
Bachelorproef deel 3 onderzoekspaper34214/1914/2021/1/75
Studiegids

Bachelorproef deel 3 onderzoekspaper

34214/1914/2021/1/75
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Bachelor in de dans, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Titularis: Gordon Natalie
Andere co-titularis(sen): Marinus Tuur
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2020 (Academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 180,00 uren

Korte omschrijving

In Portfolio 3 (bachelorproef deel 3) biedt het onderzoeksessay, dat de studenten worden gevraagd in te dienen, een laatste en substantiële oefening in het formuleren van een precieze onderzoeksvraag, die een duidelijke relatie moet hebben met hun eigen solo- en groepsdanscreaties.

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

Competenties Portfolio 1 en Portfolio 2 verworven en credit behaald.
Indien de credit niet is behaald, moet Portfolio 1 en 2 opgenomen worden samen met Bachelorproef deel 3 onderzoekspaper.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Begrijpt historische en actuele culturele en sociale kaders
Kan kritisch reflecteren op de eigen artistieke praktijk binnen een bredere historische en hedendaagse artistieke context.
Reflecteert kritisch op de eigen artistieke praktijk en situeert deze in diverse sociale en artistieke contexten
Definieert en articuleert eigen onderzoek en verkent het door middel van zowel theoretische als artistieke processen, zowel in gesproken als geschreven woord.
Definieert en articuleert eigen onderzoek en verkent het door middel van zowel theoretische als artistieke processen, zowel in gesproken als geschreven woord.
Bestudeert en verwerkt en doet actueel kunstonderzoek
Geeft een correct gebruik van citaten en bibliografische verwijzingen
Deelt het onderzoek, en vertrekt van een onderzoeksvraag in een duidelijke en goed gestructureerde tekst.
Toont verbale en schriftelijke nauwkeurigheid in het overbrengen van eigen ideeën.
Draagt bij aan een kritische en constructieve dialoog met medestudenten over artistiek onderzoek
Communiceert duidelijk over onderzoeksgebied en -methoden
Beschikt over zelfdiscipline, organisatorische zelfredzaamheid en ondernemersvaardigheden om de eigen artistieke praktijk te in stand te houden en te ontwikkelen
Laat zelfmanagement en ondernemersvaardigheden zien om de eigen artistieke praktijk in stand te houden en te ontwikkelen.
Kan een uitgebreide tijdlijn beheren om een eindproduct te bereiken.
Gaat een constructieve dialoog aan met medestudenten en docenten over onderzoeksbelangen

Leerinhoud

Het artistieke afstudeerproject voor het Bachelorexamen biedt de mogelijkheid om kennis, vaardigheden, ervaring, interesses en vragen te integreren in een lopend onderzoek gedurende het hele laatste jaar. Het bestaat uit drie elementen: research paper, groepschoreografie en solo-choreografie.

Portfolio is een doorlopende cursus van jaar 1 tot en met 3 die studenten hulpmiddelen biedt om hun eigen artistieke identiteit in relatie tot het dansveld te omarmen, te onderzoeken en te analyseren. De belangrijkste activiteiten zijn luisteren, lezen, schrijven, discussiëren en visualiseren. In de lessen Portfolio schrijven en analyseren wordt persoonlijk schrijven (manifest, bewegingsdagboek, blogbericht) gecombineerd met analytisch schrijven, beginnend met het schrijven van een krantenbericht in het 1e jaar, gaande van het definiëren van een onderzoeksvraag en het schrijven van een essay in het 2e jaar, eindigend met een onderzoeksverslag over hun eigen artistieke creatie in het 3e jaar. De nadruk ligt op manieren om hun standpunten te definiëren, te verduidelijken en te beargumenteren.

In de Portfolio Atlas lessen worden de studenten aangezet tot het contextualiseren van hun artistieke praktijk door deze in een netwerk van referenties te plaatsen. Terwijl ze dit contextuele bewustzijn stimuleren, worden de studenten gedurende de drie bachelorjaren gestimuleerd om een aantal van hun artistieke onderwerpen en thema's helder in beeld te brengen, zodat ze een diepgaander onderzoek kunnen starten, zowel in hun artistieke praktijk als in hun artistiek onderzoek. Met een reeks opdrachten wordt de studenten gevraagd om delen van hun artistieke visies, ideeën en aspiraties te gaan externaliseren. De twee takken (de Atlas-klas en de schrijfklas) begeleiden de studenten bij het ontwikkelen van een gearticuleerde benadering van een afgebakend onderzoeksgebied van hun eigen belang.

In Portfolio 3 biedt het onderzoeksessay, dat de studenten worden gevraagd in te dienen, een laatste en substantiële oefening in het formuleren van een precieze onderzoeksvraag, die een duidelijke relatie moet hebben met hun eigen solo- en groepsdanscreaties.
Deze belichaamde onderzoekspraktijk fungeert als een pre- of postdramaturgie van hun creatie en situeert deze in het bredere dansveld en de danskritiek. Om dit te ontwikkelen leren de studenten naast het definiëren van een onderzoeksonderwerp ook hoe ze het kunnen onderzoeken, hoe ze de inhoud van hun tekst kunnen structureren, hoe ze persoonlijke reflecties kunnen invoegen in een academische schrijfstijl en hoe ze kunnen citeren, parafraseren en verwijzen naar bronnen.

Werkveldoriëntatie binnen deze cursus stelt de studenten in staat om te leren over relevante organisaties, subsidieprocedures en netwerken die nu bestaan en zich daarbinnen te situeren voor hun toekomstige loopbaanontwikkeling.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Trotter DANS: opleidingsgids voor de opleiding bachelor dans

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges10,00 uren
Vormen van groepsleren10,00 uren
Werktijd buiten de contacturen160,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarAfstudeeropdracht100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeAfstudeeropdracht100,00

Toetsing (tekst)

De student moet steeds aanwezig zijn tijdens de lessen voor dit opleidingsonderdeel.
Tijdens deze lessen vindt de permanente evaluatie plaats. Deze permanente evaluatie telt voor de totstandkoming van het gehele examencijfer voor dit opleidingsonderdeel.
Indien de student in meer dan 1/5e van de lessen ongewettigd afwezig is, krijgt hij een 0/20 voor het onderdeel 'permanente evaluatie'.

Voorwaarden gewettigde afwezigheid:
- Een afwezigheid gestaafd door een medisch attest
- Een vooraf aangevraagde afwezigheid, goedgekeurd door het artistieke coordinator