Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen
campus Mutsaardstraat
Mutsaardstraat 31 - 2000 Antwerpen
T +32 3 213 71 00 - F +32 3 213 71 19
academie@ap.be
Autonoom werk12342/1828/2021/1/49
Studiegids

Autonoom werk

12342/1828/2021/1/49
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Bachelor in de beeldende kunsten, trajectschijf 3
    Afstudeerrichting:
    • theaterkostuum
  • Bachelor of Arts in Visual Arts
    Afstudeerrichting:
    • Costume Design
  • Schakelprogramma Beeldende Kunsten
  • Voorbereidingsprogramma Beeldende Kunsten
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Plettinckx Liesbeth
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 + Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2020 (Academiejaar)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.

Volgtijdelijkheid

geslaagd voor Kostuumvormgeving 2 EN (geslaagd voor Kostuumontwerp 2 OF geslaagd voor Kostuumontwerp 2) EN geslaagd voor Conceptdramaturgie 2 EN geslaagd voor Stage / Projecten Theaterkostuum 1.

Begincompetenties (tekst)

Een gezonde dosis nieuwsgierigheid, zin om zichzelf en een eigen artistieke taal te ontwikkelen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

BA1 - Over de nodige artistieke vaardigheden beschikken om onder begeleiding een persoonlijk project binnen het brede spectrum van de beeldende kunsten te ontwerpen en/of te realiseren.
De student kan op gevorderd niveau de resultaten van zijn bronnenonderzoek creatief verwerken in het eigen artistieke onderzoeksproces.
De student heeft zijn artistieke capaciteiten versterkt.
De student kan een locatie-gebonden opdracht vervullen.
De student kan een vrij project uitwerken
De student kan een vrij project bedenken en vormgeven.
BA3 - Kennis en inzicht hebben en blijven ontwikkelen in de maatschappelijke, culturele, artistieke, historische en internationale context van de beeldende kunsten en de artistieke praxis.
De student is maatschappij- en zelfkritisch.
De student kan op de eigen artistieke praktijk reflecteren en kan die binnen de hedendaagse ontwikkelingen binnen de beeldende kunst plaatsen.
De student beschikt over een bredere visie op de positie van het eigen werk tegenover andere levens- en wetenschapsgebieden, waaronder ecologie.
BA4 - Een kritische en onderzoekende houding ontwikkelen en aanscherpen ten opzichte van ontwerpen en/of realisaties die voortkomen uit beeldende experimenten en onderzoek, emotie en intuïtie.
De student beschikt over een doorgedreven onderzoeksattitude.
BA5 - In het ontwikkelen van een eigen beeldtaal vertrekken van een zoekende en reflecterende houding.
De student getuigt van persoonlijkheid en artistieke maturiteit.
BA6 - Het karakteristieke van persoonlijke ontwerpen en/of realisaties vatten en op geëigende wijze communiceren.
De student kan op een heldere en professionele manier over zijn werk communiceren.

Leerinhoud

-Wat raakt je en wat beweegt je?

-Hoe verbind je je als kunstenaar/maker aan een thema en waarom?

-Hoe kom als je kunstenaar/maker tot een kerngedachte en hoe neem je de stap van gedachte naar creatie?

-Hoe ontwikkel je een eigen handtekening?

-Hoe neem je vervolgens afstand tot die creatie?

-Ben je in staat om je eigen werk te herlezen alsof het het werk van de ander is?



AUTONOOM WERK gaat eerder over het ontwikkelen van persoonlijkheidskenmerken dan over het verwerken van concrete leerstof. Wat als leerstof wordt aangeboden (bv binnen het projectvak) kan gezien worden als het aanreiken van ‘tools’, waar de studenten zelf mee aan de slag moeten. 

°zelfvertrouwen/zelfkennis/zelfreflectie
°creatieve ondernemingszin (de noodzaak om een eigen project op poten te zetten) en hiervoor uit reiken naar anderen, indien nodig
°kijken/linken leggen/een idee kristalliseren



noodzaak De noodzakelijkheid om werk te creëeren dat je gedachten, je inzichten en je kijk op wereld uitbeeld.

creatie De scheppende kracht van het vormgeven van een idee of concept waarderen en belichamen. 

> Deze capaciteiten zijn belangrijk om als gelijke naast een andere kunstenaar te kunnen staan (bv een regisseur of een fotograaf).

Studiematerialen (tekst): Verplicht

On- en offline media: boeken, nieuwskanalen, tijdschriften, websites,...
Het bezoeken van tentoonstellingen, het bijwonen van voorstellingen,...
Verder materiaalgebruik volgens de noodzaak van de student & de aard van het werk.

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

On- en offline media: boeken, nieuwskanalen, tijdschriften, websites,...

Het bezoeken van tentoonstellingen, het bijwonen van voorstellingen,...

Verder materiaalgebruik volgens de noodzaak van de student & de aard van het werk.